فرهنگ و هنر

تشدید ناترازی انرژی با مقاومت در برابر اصلاح دستورالعمل نرخ خوراک پالایشی‌ها


ایران تحلیلی –

از گذشته تاکنون، بازنگری دستورالعمل نرخ خوراک پالایشگاه ها یکی از موضوعات مهم و حیاتی برای شرکت ها و پالایشگاه های پتروشیمی بوده است.

مکاتبات سازمان بورس

اهمیت این موضوع سازمان بورس و اوراق بهادار را بر آن داشت تا برای کاهش نوسانات حاکم بر بازار سرمایه، پیگیری‌هایی را برای اصلاح نرخ خوراک پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار دهد و در این راستا مکاتباتی با دولت انجام شود. ، دستور لازم جهت بررسی قطعی این موضوع ابلاغ شد.

کاهش سود صنعت پالایش

بر اساس پیگیری های خبرنگار بازار سرمایه ایران (سنا)، فرمول جدید فرآورده های نفتی توسط وزارت نفت در پایان دیماه گذشته اعلام شد که بر اساس برخی برآوردها منجر به کاهش سود شده است. ۲ میلیارد دلار برای کل صنعت (شامل ستاره خلیج فارس و…).

با توجه به اعتراضات، اقدامات قانونی صورت گرفته اما تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده و صورت های مالی اخیر شرکت های پالایشی با در نظر گرفتن فرمول جدید محاسبه شده است.

همچنین پیرو آخرین تحولات، رئیس سازمان بورس با ارسال نامه ای به وزیر نفت خواستار بررسی این فرمول شد و پس از آن در جلسه ستاد اقتصادی دولت (۸) خرداد) به وزارت نفت دستور داده شد اقدامات لازم را برای بررسی حوزه پالایشگاه ها انجام دهد.

بررسی بازنگری نرخ خوراک توسط وزارت نفت

در پی پیگیری ها، هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزارت نفت نیز از بررسی موضوع خوراک پالایشگاه ها خبر داد و اعلام کرد در صورت نیاز این مصوبه اصلاح شود، حتی در این زمینه اعلام شد. که در صورت لغو فرمول اخیر و ملاک فرمول قبلاً سوال مربوط به وصول نقدی مطالبات پالایشگاه ها از پالایش و توزیع بود.

بر اساس این گزارش، بر اساس قطعنامه ۱۱ شهریور مصوبه ۱۴۰۲ هیات دولت، نرخ خوراک پایه گاز واحدهای پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه براساس ابلاغیه ۲۶ تعیین شود. دی ماه ۱۳۹۴ وزارت نفت است و قیمت خوراک واحدهای متانولی مشروط به تسویه ماهانه معادل ۹۵ درصد نرخ پایه تعیین می شود.

همچنین نرخ سوخت گاز تحویلی به واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه ها، تلمبه خانه ها و واحدهای بازیافت فولاد (بدون احتساب واحدهای کوره بلند) معادل ۶۰ درصد، واحدهای تولیدی فلزات (با احتساب واحدهای بازیافت کوره بلند) ۴۵ درصد، تولید سیمان اعلام شد. واحدهای ۱۵ درصد و سایر واحدهای صنعتی، ۱۰ درصد نرخ پایه خوراک گاز پتروشیمی تعیین شود.

محاسبه قیمت خوراک

قابل توجه است؛ در خصوص محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های شرکت‌های «پالایش نفت و شیمیایی»، نرخ حواله دلاری مرکز مبادلات طلا و ارز ایران بر اساس نرخ ارز خوراک و قیمت پایه بورس کالا تعیین شده است. در عین حال طبق فرمول نرخ خوراک پتروشیمی ها الان ۱۴ است به ۳ سنت رسیده که با احتساب نیم بها ۴۲ هزار تومان حدود ۶ هزار تومان و با احتساب هزینه های سربار حدود ۶۶۰۰ تومان است. .

با توجه به ارائه چنین آماری، اما پیگیری ها نشان می دهد که گزارش ۱۲ ماهه شرکت های پتروشیمی مشخص نیست و نرخ های متفاوتی ارائه کرده اند، اما نرخ فعلی رقمی نزدیک به رقم اعلام شده است.

بر اساس صحبت های کارشناسان این حوزه، مشکل پتروشیمی بوعلی و نوری مربوط به نرخ ریفرمیت است. در این زمینه، وزارت نفت فرمولی را برای خرید ریفرمیت با قیمت ۵۲۰ دلار بالاتر از نفتا تعیین کرد، اما ظاهراً علاوه بر اینکه اکنون به آن پایبند است، نه فرمولی است و نه مبلغ مربوطه را پرداخت می کند.

نرخ رفرمیت فروخته شده توسط نوری و بوعلی در سال ۱۴۰۲ که در گزارش های ماهانه اعلام شده بود حدود ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار بوده و طبق فرمول (نفتا + آلفا) در آن زمان نرخ ۵۲۰ دلار برای آلفا اعمال می شد.

در اواخر سال ۱۴۰۲ اخباری مبنی بر تعدیل قیمت منتشر شد که این اتفاق نیز افتاد، قیمت فروش رفورمیت برای نوری و بوعلی در کل سال ۱۴۰۲ حدود ۸۵۰ دلار اعلام شد.

همچنین با توجه به پیش بینی ها به نظر می رسد برای سال ۱۴۰۳ نرخ محک جدیدی تعیین شود که این تعدیل منفی تاثیر زیادی بر سود ۱۴۰۲ بوعلی خواهد داشت و سود سال ۱۴۰۳ نوری را تحت تاثیر قرار می دهد.

در صورت مقاومت در برابر اصلاح این بخشنامه در آینده، دولت علاوه بر ایجاد بحران تولید در حوزه فرآورده های نفتی، با مشکلات عدیده ای نیز در این زمینه مواجه خواهد شد. سنا




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا