تشکیل کنسرسیوم دریایی و بندری ایران و روسیه | همافزایی بخشهای غیردولتی در حوزه بار و مسافر

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از گفتگوی مقامات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در خصوص ایجاد کنسرسیوم مشترک دریایی در ماخاچکالا خبر داد.
افق میهن، در این جلسه که با حضور سعید رسولی معاون وزیر و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران، مصطفی طاعتی مقدم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، دمیتری زوریف، معاون حمل و نقل روسیه و الکسی تاراسنکو، رئیس سازمان حمل و نقل دریایی فدرال روسیه برای افزایش سطح آژانس حمل و نقل دریایی فدرال روسیه، نیاز به افزایش سطح آژانس مشترک حمل و نقل دریایی فدرال روسیه، نیاز است. مبادلات از طریق دریای خزر
سعید رسولی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه که اردیبهشت در سال ۱۴۰۴ در مسکو برگزار شد، طرفین با تشکیل جلسه در قلعه ماخاچ و تشکیل کنسرسیوم دریایی و بندری ایران و روسیه موافقت کردند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: این پیشنهاد مورد قبول طرف روسی قرار گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با هدف تشکیل آن کنسرسیوم و با همراهی هیاتی بلندپایه از بندر و دریانوردی ایران به روسیه سفر کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه این نشست در روزهای پنجشنبه (امروز) و جمعه در ماخاچ قلعه داغستان روسیه برگزار می شود، ابراز امیدواری کرد در این نشست طرفین به آغاز عملیات اجرایی در زمینه تشکیل این کنسرسیوم نزدیک شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این کنسرسیوم بخش های مختلفی را شامل می شود و با رویکرد هم افزایی بخش های غیردولتی دو کشور چه در حوزه بار، مسافر و گردشگری آغاز به کار خواهد کرد.
نقش کلیدی بندر خزر در آینده حمل و نقل منطقه ای
در این مذاکرات مصطفی طاعتی مقدم، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به ظرفیت های منحصر به فرد بندر کاسپین، این بندر را حلقه اتصال استراتژیک در کریدور شمال به جنوب و توسعه حمل و نقل ترکیبی دانست.
وی با تاکید بر اهمیت اتصال ریلی بندر کاسپین به شبکه سراسری کشور گفت: با توجه به پدیده قهقرایی دریای خزر، بندر کاسپین به عنوان تنها بندر شمالی کشور با عمق مناسب و اسکله های مدرن از مزیت رقابتی ویژه ای برخوردار است که می تواند نقش محوری در افزایش سهم ایران از مبادلات منطقه ای داشته باشد.
وی همچنین افزود: با تکمیل زیرساخت های ریلی و توسعه خدمات لجستیکی، بندر کاسپین به دروازه ای مطمئن برای ترانزیت کالا بین ایران، روسیه و سایر کشورهای منطقه اوراسیا تبدیل می شود.
افزایش تجارت دریایی به بیش از پنج میلیون تن
در ادامه مذاکرات، دو کشور توافق کردند با رفع موانع موجود و توسعه زیرساختهای بندری و حملونقل، حجم مبادلات تجاری از دریای خزر را به بیش از پنج میلیون تن در سال برسانند. همچنین راهکارهای توسعه حمل و نقل ترکیبی و همکاری های دریایی مورد بررسی قرار گرفت.
لازم به ذکر است، هیئت ایرانی برای شرکت در نشست همکاری های حمل و نقل دریایی ایران و روسیه که روزهای پنجشنبه و جمعه در شهر ماخاچ کالا برگزار می شود، به روسیه سفر کرده است. در این گردهمایی مقامات دولتی و فعالان بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل دریایی مهم ترین موضوعات همکاری های دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.










