بانک و بیمه

تصادفات متعارف در چالش با قوانین نامتعارف| شرکت های بیمه گذار در انتظار ورود مجلس هستند

بازار؛ گروه استانی: افزایش شدید قیمت خودروها به دلیل تورم افسارگسیخته در سال های اخیر باعث شده تا قیمت بسیاری از خودروهای نه چندان خاص و تولید داخل به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان برسد و هم اکنون صاحبان این خودروها با مشکلات غیرعادی مواجه شوند. به مشکلات خود گنجاندن در لیست اتومبیل های غیر معمول. در صنعت بیمه یافت می شود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ تا قبل از سال ۱۳۹۴ و تصویب قانون جدید بیمه مسئولیت، محدودیتی برای پرداخت خسارت مالی به خودروهای آسیب دیده وجود نداشت، اما با تصویب این قانون شرایط تغییر کرد. بنابراین خودروها بر اساس قیمت به دو دسته متعارف و غیر متعارف تقسیم شدند. اینها اکنون خودروهای نامتعارفی هستند که قیمت آنها بیش از ۵۰ درصد دستمزد کامل یک مرد مسلمان در ماه حرام است.

با توجه به اینکه دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۲ نرخ دیه را ۹۰۰ میلیون تومان اعلام کرد که در ایام حرام به ۱۲۰۰ میلیون تومان می رسد، امسال ارزش ۶۰۰ میلیون تومانی خودروهای متعارف یا غیرمتعارف استاندارد می شود.

خودروهای بیش از ۶۰۰ میلیون تومان از نظر قانونگذار لوکس تلقی می شوند و حتی اگر این خودرو مجموعاً تصادف کرده و اسقاط شود، عامل حادثه فقط تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان مسئول پرداخت خسارت است. از این مقدار فراتر رود. البته تقصیر بیمه گر نیست، اگر خودروی نامتعارف بیمه بدنه داشته باشد می تواند از طریق این بیمه خسارت وارده به خودرو را جبران کند.

زمانی که صحبت از بیمه مسئولیت می شود، نه تنها خریداران، بلکه فروشندگان نیز از قیمت و شرایط تحویل ناراضی هستند، چرا که بیمه گرانی که قانوناً موظف به فروش بیمه مسئولیت هستند همیشه از مفقود شدن این بیمه شکایت دارند.

خریداران بیمه مسئولیت، مالکان خودرو هستند و طبق آمار موثق به ازای هر پنج ایرانی یک خودرو در کشور وجود دارد. اما اسناد سال های اخیر نشان می دهد که به طور متوسط ​​حدود ۳۰ درصد خودروها بیمه مسئولیت ندارند.

صنعت بیمه در خراسان رضوی

خراسان رضوی از کارشناسان و فعالان مجرب صنعت بیمه در این خصوص به بازار توضیح می دهد: «در کشورهای پیشرفته نرخ حق بیمه درصدی از ارزش خودرو است که یا هنوز در کشور ما عملی نشده است. کشور یا بسیار کمتر از سایر کشورها در حال انجام است.

سیدمحمدناصر مبارکایی با اشاره به اینکه بیمه چیزی جز مدیریت ریسک نیست، ادامه می دهد: صنعت بیمه از دوره سنتی، نیمه مکانیزه و مکانیزه به دوره مدرن مبتنی بر نوآوری های حاصل از فناوری های اطلاعات و نوآوری در حال تبدیل شدن است. که جدید است

وی اذعان می کند: حضور گسترده عاشقان امام رضا(ع) در مشهد باعث شده تا آمار تصادفات در آن شهر افزایش یابد در حالی که بیمه نامه این زائران در استان ها و شهرستان های خودشان بسته است اما خدمات بیمه ای دریافت کردند. در مشهد الرضا دارند انجام می دهند که ربطی به بیمه های مشهد ندارد و صرفا به وظیفه خود عمل می کنند.

وی در خصوص قوانین سنتی وسایل نقلیه موتوری و نظرات مثبت و منفی پیرامون آن می گوید: گروهی معتقدند شخصی که خودروی گران قیمتی می خرد و خود را در معرض خطر تصادف قرار می دهد باید بخشی از خسارت را متحمل شود.

این کارشناس بیمه توضیح می دهد: در واقع این گروه این موضوع را توجیه می کنند زیرا اکثر خودروهای موجود در جاده ها خودروهای متوسط ​​و از طبقه متوسط ​​هستند و خودروهای گران قیمت درصد کمی از جمعیت را پوشش می دهند در صورت آسیب دیدگی عملکرد بالایی دارند. آنها باید خود رنج بکشند.

معاون بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران: بیش از دو سال است که از نمایندگان مجلس می‌خواهیم تبصره قانون خودروهای متعارف را تغییر دهند تا بار بیمه شرکت‌ها و مردم برداشته شود. اما متاسفانه نمایندگان مجلس نیز. آنها به اسلام توجهی ندارند

وی می افزاید: البته از طرف دیگر نیز این نظر وجود دارد که اصولاً هرکس به اشخاص ثالث خسارت وارد کند مسئول آن است و باید خسارت وارده را جبران کند.

مبارکی با بیان اینکه صنعت بیمه در خراسان رضوی متکی بر بیمه خرد است که به عنوان یکی از جنبه های مثبت صنعت بیمه به آن نگاه می شود، ادامه می دهد: بیمه خرد دارای ویژگی هایی است که امید به آینده را افزایش می دهد و توجه به بیمه خرد به معنای غفلت نیست. شرکت های بیمه بزرگ

وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم بیمه نامه ها در خراسان رضوی را بیمه های عمر تشکیل می دهد، تصریح می کند: خراسان رضوی در ۱۰ سال گذشته ارزشمندترین کار شرکت های بیمه در حوزه بیمه های عمر را انجام داده و بیشترین تعداد بیمه نامه را در اختیار دارد. صنعت بیمه در این استان با بیمه های عمر مرتبط است، بنابراین حجم بیمه پایه کمتر از بیمه عمر است.

بی توجهی مجلس

قائم مقام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با بازار گفت: در چند سال گذشته قیمت خودرو به قیمت فعلی نبود و اکثر خودروها زیر قیمت استاندارد بودند و این قانون پوشش خوبی را تضمین کرده است در حالی که متأسفانه در دو سال اخیر قیمت خودرو بسیار افزایش یافته است و به جز یکی دو خودرو مابقی خودروها بیش از نیمی از دیه حرام ماهانه هستند و بنابراین غیرمتعارف محسوب می شوند. مردم آسیب بیشتری خواهند دید.

مجید مشعل چی با اشاره به عدم رسیدگی نمایندگان مجلس به قانون خودروهای متعارف به بازار گفت: در این زمینه بیش از دو سال است که از نمایندگان مجلس می خواهیم تا تبصره قانون خودروهای متعارف را اصلاح کنند. بار شرکت ها را بردارید، بیمه باید حذف شود و باری بر دوش مردم خواهد بود، اما متاسفانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجهی ندارند.

حوادث متعارف با قوانین غیر متعارف مغایرت دارد شرکت های بیمه منتظر ورود مجلس هستند

وی ادامه داد: شرکت های بیمه بدون توجه به متعارف یا غیرمتعارف بودن خودرو موظفند تا میزان تعهدات مالی مندرج در قرارداد به افراد غرامت پرداخت کنند. پس این مقاله ای است که می تواند مشکلات ۲۵ میلیون بیمه گذار مسئولیت را حل کند. برای تصویب به نمایندگان مجلس ارائه شد اما به مدت دو سال نادیده گرفته شد.

مشعل چی: ۱۵ تا ۱۶ سازمان موظفند در هنگام اخذ اطلاعات قانونی بیمه مسئولیت، اطلاعاتی را در اختیار بیمه مرکزی قرار دهند تا شرکت بیمه با استفاده از این اطلاعات تا حد زیادی از وقوع حوادث جلوگیری کند. متاسفانه الان ۱۲ سال است که وزارت راه و شهرسازی، فرجا، پزشکی قانونی، سازمان ثبت احوال و قوه قضائیه اطلاعات لازم را ارائه نمی کنند.

وی همچنین با ابراز تاسف از عدم همکاری نهادهای دولتی و شرکت های بیمه در ارائه داده ها و اطلاعات به ما گفت: در هنگام اخذ اطلاعات قانونی بیمه مسئولیت، ۱۵ تا ۱۶ سازمان موظف به ارائه اطلاعات به شرکت بیمه هستند. بنابراین آنها از اهمیت محوری برخوردارند.» که شرکت های بیمه می توانند با استفاده از این اطلاعات تا حد زیادی از وقوع حوادث جلوگیری کنند. متاسفانه الان ۱۲ سال است که وزارت راه و شهرسازی، فرجا، پزشکی قانونی، سازمان ثبت احوال و قوه قضائیه اطلاعات لازم را ارائه نمی کنند.

مشعل چی ادامه داد: از سال ۱۳۸۳ تاکنون ۱۰ درصد (معادل تقریباً ۲۵ همات) از حق بیمه تولیدی شخص ثالث برای درمان مصدومان تصادفات جاده ای به وزارت بهداشت پرداخت شده است. اما اگر شرکت بیمه این مبلغ را در اختیار داشت می توانستیم تقریبا ۲۵ بیمارستان در مناطق محروم بسازیم.

وی با اشاره به آمار قربانیان تصادفات جاده ای گفت: سالانه ۲۰ هزار نفر بر اثر تصادفات جاده ای در کشور جان خود را از دست می دهند و امسال این آمار به ۱۲ هزار نفر افزایش یافته است.

۷۰ میلیون ادعای خسارت ثبت شده است

معاون بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه طبق اعلام قوه قضائیه میزان دیه امسال ۵۰ درصد افزایش یافته است، به بازار گفت: این در حالی است که بیمه مرکزی افزایش یافته است. حق بیمه مسئولیت ۳۰ درصد افزایش یافت و مابقی از منابع دیگر مانند سرمایه تامین می شود. سرمایه گذاری ها با کاهش هزینه های اداری جبران می شود.

حوادث متعارف با قوانین غیر متعارف مغایرت دارد شرکت های بیمه منتظر ورود مجلس هستند

معاون بیمه مرکزی ادامه داد: بیمه شخص ثالث ۲۵ درصد از پرتفوی صنعت بیمه را تشکیل می دهد و ۲۹ درصد از خسارت ها به این شرکت های بیمه پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از پرتفوی صنعت بیمه به بیمه مسئولیت و درمان اختصاص دارد و ۸۰ درصد پرداخت ها مربوط به خسارت خودرو و درمان است، خاطرنشان کرد: این دو بیمه بیمه اجتماعی و اختیاری هستند. اینطور نیست، اما تلاش های بیمه توسط مسئولان دیده نشد.

مشعلچی افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال حدود ۷۰ میلیون فقره پرونده بیمه ای در بخش مطالبات و مطالبات تشکیل شود که از این تعداد تاکنون حدود ۴۵ میلیون پرونده تشکیل شده است و در این مورد حق الناس به دادسرا پرداخت شده است. به میزانی که در بیمه نامه ها وجود داشته باشد.

Der stellvertretende Beamte der Zentralversicherung wies darauf hin, dass die Provinz Khorasan Razavi der Versicherungsbranche dabei helfen sollte, die Behörden im Hinblick auf ihre Kapazitäten und ihr außergewöhnliches Vertriebsnetz zu rechtfertigen, und fügte hinzu: Versicherungen sind einer der Hauptindikatoren für die individuelle und soziale Entwicklung in جهان. و کشورهایی که ضریب نفوذ بیمه بالایی دارند، نرخ توسعه فردی و اجتماعی بالاتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا