اخبار بورس

تصمیمات خلق الساعه و غیر کارشناسی دولت به جوجه‌های “زماهان” هم رحم نکرد

چهارشنبه‌های داغ: بنیاد شهید با شما به قیمت تخم‌مرغ طلا می‌شمرد؟

ما نمی دانیم که آیا آقای قاضی زاده هاشمی از عملکرد شرکت های تحت مدیریت خود و دلایل زیان آنها اطلاع دارد یا خیر؟ اما بر اساس مفروضات صورت های مالی حسابرسی شده و روشنگر نامه مدیران شرکت ماهان، علت اصلی زیان ناامیدکننده ۲۲ میلیارد تومانی شرکت در سال ۱۴۰۲، اعمال سیاست های غلط، تعرفه های مقرر و وعده های توخالی دولت بوده است. رئیس جمهور محبوب شهید رئیسی نسبت داد.

تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی دولت جوجه ها را با مشکل مواجه می کند

بر اساس این گزارش اخبار بورس،

نمی دانیم در سه سال اخیر چند بار سخنان آقای قاضی زاده هاشمی مبنی بر خروج بنیاد شهید از تجارت را شنیده اید. قاضی زاده هاشمی پس از بیش از سه سال هزاران میلیارد تومان فساد، اختلاس و تخلفات مالی در شعب بنیاد شهید از جمله هلدینگ بانک دیکوثر و… مدام از خروج این موسسه از کسب و کار صحبت می کند.

نمی دانیم آیا می دانید کمیسیون ۹۰ مجلس چند بار در امور مربوط به زیر مجموعه های بنیاد شهید دخالت کرده است یا خیر؟ اظهارات رئیس تیم تحقیق و تفحص ۴۰ نفره مجلس درباره بنیاد شهید و بنگاه های تجاری آن در سال ۱۳۹۲ را به خاطر دارید؟ تخلفات گسترده در بخش های بانکی، بیمه ای و بورسی، تخلفات سازمان اقتصادی کوثر، تخلفات در اعطای سهم جانبازی، جذب نیرو و اعطای تسهیلات به ایثارگران و ایثارگران و البته تخلفات در برخی قراردادها و مناقصات مشکوک

از ۳۶ پرونده جرایم مالی و ارسال بیش از ۳۰ هزار برگ سند به قوه قضائیه در سال ۱۳۹۶، اطلاعات دقیقی در اختیار عموم قرار نگرفت. سخنان محکم آقای قاضی زاده هاشمی در مورد اختلاس بیش از ۵ میلیارد تومانی در بانک دی از خاطرات ما هم فراموش نشده است.

در چنین شرایطی نمی فهمیم که آقای قاضی زاده هاشمی اصرار دارد سازمان اقتصادی کوثر را به عنوان بنگاه اقتصادی اصلی بنیاد شهید به بنیاد مصطفان واگذار کند. این سوال پیش می آید که چرا بنیاد شهید می خواهد سازمان اقتصادی خود، سهام تولیدکنندگان بزرگ مرغ و تخم مرغ، خدمات بیمه ای، ساختمانی، گردشگری و… را به این بنیاد واگذار کند و نه سهام غیر اداری شرکت های مصطفان -بنیاد فقط همیشه. – کاندیدای ناموفق ریاست جمهوری آقای قاضی زاده هاشمی می تواند پاسخ دهد.

شاید تنها دلیل این بنیاد شهید، بودجه رایگان و کلان بنیاد شهید باشد که هر ساله از بودجه و مالیات کارگران و کارمندان فقیر دریافت می کند. بودجه سالانه ۸۸ میلیارد تومانی برای سازمانی که حتی از عهده مدیریت چند شرکت مرغ و تخم مرغ برنمی آید؟

اجازه دهید ادامه دهیم. قطعاً آقای قاضی زاده علاوه بر نقش پوششی خود توانسته است متخلفان را تنبیه کند، بنیاد شهید را ساماندهی کرده و از کار بیاندازد. اما موضوع چهارشنبه های داغ این هفته، بررسی یکی از زیرمجموعه های بنیاد شهید، مجتمع تولیدی گوشت مرغ ماهان (زماهان) است.

شرکتی که مستقیماً متعلق به شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر و غیرمستقیم سازمان اقتصادی کوثر و بنیاد شهید است که علیرغم زیان سالانه ارزش بازار بالایی را به ثبت می رساند.

در گزارش چهارشنبه داغ این هفته به بررسی شرایط این شرکت می پردازیم و خواهیم دید که آیا ارزش بیش از ۳ میلیارد تومانی برای یک شرکت کوچک با دارایی کم و سود کم توجیه دارد یا خیر؟
لازم به ذکر است که این رسانه به منزله پیشنهاد خرید یا فروش سهام این شرکت نمی باشد و صرفاً محدود به بررسی اجمالی وضعیت شرکت می باشد. برداشت خوانندگان از وضعیت و ارزش بازار این شرکت کاملاً شخصی و رایگان است.

بی ثباتی شاخص اصلی سودآوری شرکت تولید گوشت مرغ ماهان است:

جدا از ذکر زیان ۲۲ میلیارد تومانی در سال مالی ۱۴۰۲، سودآوری شرکت تولید گوشت مرغ ماهان را ابتدا می توان به نوسانات عجیب و بی ثباتی سودآوری این شرکت در سال های اخیر نتیجه گرفت.
نمودار و روند سودآوری این شرکت در چند سال گذشته را بررسی کنید:

تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی دولت جوجه ها را با مشکل مواجه می کند

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می شود نوسان سودآوری این شرکت فعال در بازار سرمایه یکی از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران و سهامداران این شرکت است.
بهترین عملکرد این شرکت از نظر سودآوری به سال ۱۴۰۰ برمی گردد که به سود خالص ۷۸ میلیارد تومانی دست یافت و ضعیف ترین عملکرد این شرکت به سال ۱۴۰۲ با زیان ۲۲ میلیارد تومانی بازمی گردد. .

زیان های شرکت ماهان ناشی از تصمیمات دولت عزیز آقای قاضی زاده هاشمی:

ما نمی دانیم که آیا آقای قاضی زاده هاشمی از عملکرد شرکت های زیرمجموعه ای که مدیریت می کند و دلایل زیان آنها اطلاع دارد یا خیر؟ اما بر اساس مفروضات صورت های مالی حسابرسی شده و شفاف سازی نامه مدیران شرکت ماهان، دلیل اصلی زیان ناامیدکننده ۲۲ میلیارد تومانی این شرکت در سال ۱۴۰۲، اعمال سیاست های اشتباه، تعرفه های مقرر و کوتاه مدت است. -فروش وعده های دولت، شهید رئیسی، رئیس جمهور عزیز آقای قاضی زاده هاشمی است.

بر اساس شفاف سازی مدیران شرکت ماهان خرداد ماه، اتخاذ تدابیر کنترلی و البته عدم موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۲ منجر به این شد که مدت زمان حذف گله تا جوجه کشی بعدی گله از هنجار ۲ ماهه به ۷ ماه.

این مشکل باعث کاهش تولید و فروش شرکت و همچنین افزایش هزینه های جذب نشده تولید اعم از حقوق، استهلاک و انرژی شده است.

تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی دولت جوجه ها را با مشکل مواجه می کند

تغییر سیاست ساده وزارت جهاد کشاورزی که سود ۴۰ میلیارد تومانی شرکت در سال ۱۴۰۱ را به زیان ۲۲ میلیارد تومانی تبدیل کرد.

همچنین عدم رعایت تعهدات جامعه پشتیبانی امور دام کشور در خصوص خرید تضمینی گوشت نژاد ملی منجر به انحراف بیشتر بازار و تحقق زیان ماهان و سایر شرکت های این صنعت شد.

تصمیمات عجولانه و غیر کارشناسی دولت جوجه ها را با مشکل مواجه می کند

مجموع تمام دارایی ها چقدر است؟

متأسفانه در سال های اخیر بسیاری از فعالان بازار سرمایه به ویژه آنهایی که از سودآوری شرکت ها ناامید هستند و می خواهند گرانی سهام شرکت ها را توجیه کنند، حساب ویژه ای روی دارایی های شرکت های حبابی باز کرده اند.

اما خبر بد برای سهامداران شرکت تولید گوشت مرغ ماهان این است که نه تنها نمی توان به سودآوری این شرکت امیدوار بود، بلکه از دارایی های ارزشمند این شرکت نیز خبری نیست.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی این جامعه در سال ۱۴۰۲، مجموع اموال این جامعه حدود ۲۰۵ میلیارد تومان برآورد شده است که با فرض اضافه شدن ساختمان، کارخانه و تأسیسات، این مبلغ به بیش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان قابل افزایش نیست. .

از مجموع دارایی ها و موجودی های زیستی غیرمولد (با احتساب بدهی ها و بدهی ها) به ارزشی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان نمی توان دست یافت.
شاید باورش سخت باشد، اما شرکتی که در سال ۱۴۰۱ به ارزش ۳ میلیارد تومان رسیده بود، در ترازنامه خود تنها یک میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ تنها ۲ میلیارد تومان وجه نقد داشت. بنابراین مجموع ۳۰۰ میلیارد تومان دارایی های ثابت و ۱۰۰ میلیارد تومان دارایی های زیستی غیرمولد به هیچ وجه نمی تواند ارزش بازار بیش از ۳ میلیارد تومانی این شرکت را توجیه کند.

۲ میلیارد تومان نقد، ۲۲ میلیارد تومان زیان سالانه و ارزش بنگاه ۳۰۰۰ میلیارد تومان:

متأسفانه با وجود کاهش محسوس قیمت بسیاری از سهام فعال در بازار سرمایه در سال های اخیر، همچنان شاهد حباب های قیمتی قابل توجهی در برخی از شرکت های کوچک با سهامداران بزرگ منفعل هستیم.

یکی از سهامداران منفعل که در سال های اخیر شاهد شکل گیری حباب های قیمتی متعددی در ارزش شرکت های زیرمجموعه خود بوده است، گروه بنیاد شهید است. قیمت سهام بانکی کافی است قیمت نمادهای ساشاهد، تکشا و… را به خاطر بسپارید تا بهتر متوجه شوید که چرا ارزش های عجیب شرکت تولید گوشت ماهان بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.
چرا باید یک شرکت کوچک که از نظر سودآوری و حتی دارایی بیش از ۵۰۰-۶۰۰ میلیارد تومان نیست، با ارزش بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان در بازار سرمایه معامله شود؟

چرا سهامدار عمده ای مانند سازمان اقتصادی کوثر نمی تواند مدیریت بازار موفقی برای نمادهای تحت مدیریت خود داشته باشد تا نوسانات عجیب و حباب قیمتی این گونه شرکت ها منجر به زیان های کلان و بی اعتمادی سرمایه گذاران بازار سرمایه نشود؟

اگر ارزش بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان یک شرکت با ۲ میلیارد تومان وجه نقد و زیان خالص ۲۲ میلیارد تومان حباب نیست پس چیست؟

آخرین کلمه:

با توجه به وضعیت ناامیدکننده بازار سرمایه در سال‌ها و ماه‌های اخیر، لازم است بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند از خرید سهام در شرکت‌های دارای حباب قیمتی خودداری کنند، زیرا روند فعلی ادامه دارد و اصول مدیریت سرمایه مانند تعیین حد ضرر و زیان رعایت نمی‌شود. با در نظر گرفتن درک اینکه خسارات سنگینی وجود خواهد داشت.

اخبار بورسرسانه تخصصی بازارسرمایه برای شفافیت بیشتر و شفاف سازی مسیر سرمایه گذاری سهامداران آماده است تا پاسخ های مردم و نهادهای ذکر شده در مقاله را درج کند.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا