تصمیمات دیرهنگام بحران صنعت خودرو را به دنبال دارد
متخصص صنعت خودرو در مصاحبه با Börse:
این متخصص صنعت خودرو گفت: “سایپا یک دولت است و نمی خواهد اختلاف رسانه ای داشته باشد.” یکی از بخش های مهم این داستان عدم اقدامات جدی در برابر مشکلات است. با این حال ، فشار بر دو تولید کننده خودرو افزایش یافته است و این عدم واکنش به عنوان یک نقص تعبیر می شود.
امیر حسن کاکای ، یک متخصص در صنعت خودرو در مصاحبه با بورس اوراق بهاداربا توجه به اعلام قیمت خودرو ، تولید کنندگان خودرو هنگام فروش محصولات از قیمت های فعلی آسیب می بینند. به عبارت دیگر ، تولید افزایش یافته است ، اما به دلیل شرایط اقتصادی ، ضررهای انباشته شده نیز رخ داده است. در بخش عملیاتی نیز فقدان نقدینگی وجود دارد ، زیرا برای ادامه تولید باید مواد اولیه خریداری شود. با این حال ، بودجه کافی در دسترس نیست.
وی افزود: به همین دلیل ، ایران خمرو و سایپا مجبور شدند قیمت خود را مطابق با قوانین موجود به روز کنند و اسناد لازم را به دولت و حمایت از سازمان ارائه دهند. ” وظیفه سازمان فقط اعلام قیمت ها است.
“این فرایند فوری است ، اما به این معنا نیست که تصمیم در چند روز اتخاذ خواهد شد. بلکه در فرایندی است که به پایان خود نزدیک می شود. اگر این دستور هنوز صورت نگرفته باشد ، سه ماه آینده خطوط تولید را متوقف می کند.
کاکای گفت: “این به دلیل مدیریت بخش خصوصی است که به دلیل محدودیت های قانونی قادر به انجام اقدامات خارج از آیین نامه نیست.” این بدان معناست که ایران خدرو با توجه به ضررهای شدید خود در دو ماه گذشته مجبور است بین دو گزینه تصمیم بگیرد: یا تولید را بپذیرید که خطرات جدی داشته باشد یا از دولت حمایت مالی دریافت کند.
وی همچنین گفت که دولت همچنین باید قوانین و مقررات اقتصادی را رعایت کند. قیمت گذاری باید براساس فرمول های خاص و اسناد معتبر باشد. در چنین شرایطی ، تصمیم گیری در اواخر می تواند منجر به کاهش کیفیت تولید ، توقف خطوط مونتاژ و بحران در صنعت خودرو شود. در مقابل ، به روزرسانی قیمت ها و اصلاح سیاست اقتصادی ضروری است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: “مشکل اصلی این است که قیمت ها باید رشد کنند ، اما خارج از قانون نیستند.” دولت نمی تواند قیمت ها را به نوعی افزایش دهد ، اما باید مطابق با مقررات عمل کند. طبق قوانین موجود ، قیمت گذاری باید براساس فرمول و فرمول مشخص شده باشد. این فرمول مبتنی بر قیمت های رایگان و اسناد مثبت است. اسناد رسمی توسط بازرسان امتحان تأیید شد.
کاکای همچنین گفت: نمایش قیمت نیز وجود دارد. این سال گذشته تأخیر زیادی به دست آورد. این قانون نشان نمی دهد که کدام موسسه مسئول قیمت گذاری است ، اما حمایت از سازمان معمول بود. با این حال ، سازمان پشتیبانی ، که یک شرکت تابعه وزارت صنعت است ، قیمت ها را به تأخیر انداخت. اکنون که به موجودی خودرو پرداخته می شود و نیاز به قبل از انتقال در مقابل چشم ، این سازمان قیمت ها را اعلام کرده است. بنابراین ، قیمت های داده شده براساس فرمول رسمی و به عنوان بخشی از قانون و اسناد معتبر است و در معرض ضررهای غیر انباشته قرار دارند.
با توجه به اتومبیل سایپا ، وی تأکید کرد: سایپا یک دولت است و نمی خواهد اختلافات رسانه ای داشته باشد. یکی از بخش های مهم این داستان عدم اقدامات جدی در برابر مشکلات است. با این حال ، فشار بر دو تولید کننده خودرو افزایش یافته است و این عدم واکنش به عنوان یک نقص تعبیر می شود. در حالی که تمام اقدامات باید به عنوان بخشی از قانون انجام شود. البته تفسیر قوانین در این زمینه متفاوت است و منجر به سکوت برخی از احزاب شده است.
وضعیت سایپا و نقش وزارت صنعت
با توجه به وضعیت سایر تولید کنندگان خودرو در ایالت (SAIPA) ، کارشناس صنعت خودرو گفت: SAIPA قبلاً اقدامات لازم را از طریق نامه های رسمی برداشته و منتظر اعلام جوایز توسط وزارت صنعت است. با توجه به وضعیت اقتصادی ، سرانجام وزارت صنعت این کار را انجام می دهد زیرا سایپا به یک نکته مهم رسیده است.
کاکای گفت که این مبلغ در ۲ سال گذشته ، مبلغ ۵ تریلیون دلار آمریکا در ۲ ، ۲ سال گذشته اندک نبوده است. جریان مالی ۵ میلیارد دلار آمریکا روزانه درگیر است و تولید کنندگان خودرو همه اعتبار ، شهرت و منابع خود را در صنعت قرار داده اند. اگر این روند ادامه یابد ، فشار مالی جدی تر می شود.
ضرورت کمپین سایپا
با توجه به قدم سایپا برای افزایش قیمت خودرو ، وی افزود: تصور کنید که یک بانک چنین مبلغی را به یک شخص طبیعی می دهد. مقامات بانک باید در مورد نحوه استفاده از این اعتبار واکنش نشان دهند. این امر همچنین در صنعت خودرو اعمال می شود. سایپا چاره ای جز ادامه و عمل به عنوان بخشی از قوانین فعلی ندارد. البته اگر او می خواست این کار را بهتر انجام دهد ، مجبور شد مستندات لازم را با استفاده از فرمول ها و اسناد معتبر ارائه دهد. این واقعیت که اوضاع در اینجا است ، وضعیت خوبی نیست ؛ در حقیقت ، این حجم تنش باعث شده است تا در سطح تاریخی ، نگرانی های اجتماعی و فشار سیاسی بیشتر مراقب باشد.
وی گفت: “از طرف دیگر ، بسیاری از مردم انتظار دارند كه وزارت صنعت راه حل معجزه آسایی ارائه دهد ، اما در واقعیت نیست.” از آنجا که قیمت نان افزایش یافت ، قیمت ماشین در همان روند بود. در این شرایط نمی توانید انتظار معجزه داشته باشید. در عوض ، تنها راه حل اجرای سیاست اقتصادی کارآمد و مدیریت مناسب بحران است.
بررسی وضعیت اقتصادی و نقش دولت در صنعت خصوصی
کاکای گفت: در برخی موارد ، حفظ ثبات کشور می تواند منجر به تصمیمات دشوار شود ، اما در نهایت این اقدامات به عنوان بخشی از قوانین موجود انجام می شود. طبق ماده ۲ قانون اساسی و سیاست این اصل ، دولت نمی تواند تصمیمی اتخاذ کند که بتواند به بخش خصوصی منجر شود. در این حالت ، دولت موظف است ضرر را جبران کند.
وی گفت: “در چنین شرایطی ، ادامه این روند می تواند به کیفیت بازده تولید منجر شود.” اگر اوضاع یکسان باشد ، تولید به طور کامل متوقف می شود یا با کاهش جدی کیفیت همراه است. زیرا منابع مالی برای تولید از اهمیت اساسی برخوردار است. کمبود نقدینگی عواقب شدیدی دارد. اگر صنعت به درستی رفتار نشود ، صنعت با بحران روبرو است. بنابراین ، تصمیمات سریع که راه حل های عملی را ایجاد می کنند برای جلوگیری از اثرات منفی طولانی مدت ضروری هستند.
این متخصص گفت: “اگر دولت قصد سرمایه گذاری در توسعه صنعتی و اقتصاد را نداشته باشد ، در این زمینه مشکلاتی ایجاد می شود.” طبق پیشنهاد آقای مادانی زاده و آیین نامه خصوصی سازی صادر شده توسط آقای پزشکی ، البته این تغییرات به زودی انتظار می رود. با اجرای خصوصی سازی ، اهمیت آن واضح است: شرکت ها باید طبق قوانین اقتصادی فعالیت کنند. حاکمیت باید در این زمینه اقدامات مناسب را انجام دهد.
کاکای در مورد اعلام قیمت خودرو گفت: “قیمت ها باید به عنوان بخشی از قانون تعیین شوند و سرانجام وزارت صنعت درباره وزارت صنعت اظهار نظر خواهد کرد.” البته تأثیر این تصمیمات قیمت ها قابل توجه نخواهد بود. در بهترین حالت ، قیمت ها می توانند یک یا دو درصد کاهش یابد ، اما ممکن است خارج از این چارچوب معامله نشود.
وی گفت: “مهمترین چیز این است که اگر اقدامات عملیاتی به موقع انجام نشود ، هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت.” به عنوان مثال ، اگر تولید در حال حاضر در معرض توقف یا توقف دو ماه باشد ، این تأخیر چهار ماه بعد منجر به بحران خواهد شد. به طور کلی ، این مسیر همچنان ادامه دارد و برای جلوگیری از آسیب بیشتر به برنامه ریزی و اداره مناسب نیاز دارد.