اخبار اقتصاد ایران

تصمیم‌گیری برای تغییر قیمت بلیت هواپیما/ آزادسازی به نفع مردم است؟ :: ایران تحلیل

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی از بازنگری در قیمت بلیت هواپیما در روزهای آینده خبر داد و گفت: در این بخش آرامش قیمت نخواهیم داشت و آزادسازی هم به نفع مردم و هم به نفع شرکت های هواپیمایی است.

به گزارش ایران تحلیل، مقصود اسعدی سامانی در خصوص حذف اختیارات وزارت راه و شهرسازی از قیمت گذاری بلیت هواپیما و اجرای قانون آزادسازی براساس رای دیوان عدالت اداری گفت: رای هیات عمومی تاکید دیوان عدالت اداری بر اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه بر این موضوع تاکید داشت، ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ قانون آزادسازی اجرایی شد و تا سال ۱۳۹۷ شرکت های هواپیمایی آن را اجرا کردند. در این مدت سه ساله اجرای قانون آثار و برکات زیادی برای مردم داشت.

اسعدی سامانی یادآور شد: در سال ۱۳۹۳ حدود ۱۷ میلیون مسافر داخلی در مسیرهای پروازی تردد کردند در حالی که در سال ۱۳۹۵ سفرهای هوایی داخلی به حدود ۲۴ میلیون مسافر رسید. در واقع با اجرای قانون سالانه حدود ۲۰ درصد افزایش تردد مسافر داشتیم.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۶ دولت وارد عمل شد و مانع اجرای قانون شد. به این ترتیب طی ۶ سال گذشته روند جابجایی مسافران کاهش یافت و شرکت های هواپیمایی در سال گذشته توانستند حدود ۱۸ میلیون مسافر را در مسیرهای داخلی جابه جا کنند.

اسعدی سامانی گفت: زمانی که قانون آزادسازی اجرا شد، اقشار مختلف جامعه می توانستند با هواپیما سفر کنند اما متاسفانه قیمت گذاری دستوری مردم را از صنعت حمل و نقل هوایی محروم کرد. قیمت گذاری اجباری باعث شد خطوط هوایی فرصت تجدید و بهبود ناوگان خود را از دست بدهند. همزمان نقدینگی شرکت های هواپیمایی کاهش یافت و سایر ایرلاین ها نتوانستند برنامه توسعه ناوگان را اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح فعال سازی هواپیماهای فرود به طور طبیعی اجرا نشد، افزود: سیاستمدار در آن زمان (۱۳۸۶) فکر می کرد با دستور قیمت گذاری در حال خدمت رسانی به مردم است اما با این کار بسیاری از افراد را از این امکان باز داشت. . استفاده از هواپیما را رد کرد.

اسعدی سامانی در ادامه به رای دیوان عدالت اداری اشاره کرد و با بیان اینکه صنعت حمل و نقل هوایی قطعا وارد مرحله جدیدی از خدمات رسانی به مردم خواهد شد، اظهار داشت: در این دوره اقشار بیشتری از جامعه می توانند از حمل و نقل هوایی استفاده کنند. شرکت های هواپیمایی نیز باید با اجرای قانون کیفیت خدمات را افزایش دهند. رقابت واقعی بین ۲۳ ایرلاین موجود شکل خواهد گرفت و قطعا شرکت هواپیمایی که خدمات بهتر، کیفیت بهتر و قیمت ارزان تری داشته باشد، می تواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.

وی از کنترل بازار حمل و نقل هوایی مسافر توسط شرکت های هواپیمایی با کمک انجمن شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی خبر داد و گفت: با این کار دست پدیدآورندگان بازار سیاه از بازار کوتاه می شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه به این ترتیب درآمد حاصل از فروش بلیت به جای دلالان و واسطه ها به ایرلاین ها می رسد، تصریح کرد: قطعاً شاهد افزایش ناوگان و کاهش سن شرکت های هواپیمایی خواهیم بود. هواپیماها در این دوره جدید
تفاوت قابل توجهی بین نرخ واقعی و قیمت پیشنهادی

اسعدی سامانی با تاکید بر اینکه این خدمات به مردم عزیز ایران ارائه می شود، افزود: به دلیل اینکه حمل و نقل هوایی ۶ سال است قیمت های دستوری را تجربه کرده است، تفاوت قابل توجهی بین نرخ های واقعی و قیمت های دستوری وجود دارد. این تفاوت با مدیریت سفر توسط متقاضیان سفر هوایی به تدریج کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر فاصله زیادی بین سفرهای هوایی و امکانات موجود وجود داشت و دلیل اصلی این تفاوت قیمت های دستوری بود.

وی افزود: به تدریج با منطقی شدن قیمت ها شاهد افزایش ناوگان، ورود هواپیماهای جدید و فعال شدن هواپیماهای زمینی خواهیم بود. برآورد ما نشان می دهد که تقاضای حمل و نقل هوایی برای سفرهای داخلی حدود ۳۶ میلیون نفر است در حالی که در حال حاضر همانطور که گفته شد تنها توانستیم حدود ۱۸ میلیون مسافر را در مسیرهای داخلی جابه جا کنیم. با اجرای قانون این فاصله کاهش می یابد و تعداد بیشتری از هموطنان می توانند از مزایای سفر هوایی بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: تدابیری اندیشیده شده تا در زمان افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی با توجه به هزینه هر ساعت صندلی، سقف مشخصی رعایت شود تا ظلمی در حق مسافران صورت نگیرد. قطعاً شاهد آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نخواهیم بود و با سازوکارهای تعریف شده و ضمانت اجرایی آزادسازی نرخ پیش بینی شده، از قیمت های نجومی نیز جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: امیدواریم قانون از سال ۹۴ تا ۹۷ اجرا شده و نتایج و برکات خوبی برای مردم به همراه داشته باشد.

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه حذف شد

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه یکی از نتایج آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کاهش سوانح رانندگی و در نتیجه تلفات جانی است، در پاسخ به این سوال که دلیل توقف چه بوده است. وی درباره اجرای قانون در دولت وقت (۱۳۹۸) اظهار داشت: دوره نرخ ارز افزایش یافت و دولت نگران شد و در بخش حمل و نقل هوایی دستور قیمت گذاری کرد. این امر خسارات زیادی به صنعت هواپیمایی و مردم وارد کرد و از آن زمان تاکنون تعداد مسافران هوایی رو به کاهش بوده است.
افزایش تقاضای سفر در زمان اوج مصرف

اسعدی سامانی بیان کرد: در ایام پیک تقاضا برای سفر افزایش می یابد و ممکن است قیمت ها تغییر کند، سعی می کنیم با توجه به قیمت تمام شده بلیت سقف مشخصی را از شرکت های هواپیمایی حفظ کنیم. با توجه به شناور بودن قیمت بلیط هواپیما، مردم می توانند زمان هایی را انتخاب کنند که نرخ ها برای سفر کمتر است و حتی گاهی اوقات قیمت ها کمتر از وضعیت فعلی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به گرانی برخی مسیرهای پروازی آیا نرخ ها آزاد شده است، گفت: خیر هنوز نرخ ها تغییر نکرده است. برخی از قیمت های بالا نیز مربوط به صندلی های تجاری است. طی روزهای آینده شرکت های هواپیمایی قیمت بلیط هواپیما را بررسی کرده و پس از آن نرخ های جدید اعلام خواهد شد. در حال حاضر قیمت بلیط هواپیما ۵۰ درصد قیمت واقعی صندلی پرواز نیست.

وی تاکید کرد: دیگر نه سازمان هواپیمایی و نه انجمن شرکت های هواپیمایی نمی توانند قیمت گذاری کنند. خطوط هوایی بر اساس هزینه واقعی هر صندلی، به اضافه یک حاشیه معقول، سقف قیمت بلیط هواپیما را تعیین می کنند. برای این امر یک دستور اجرایی از گذشته داریم که با اصلاحات جدید اجرایی می شود. مسئولیت این کار بر عهده سازمان هواپیمایی است و باید نظارت لازم را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا