ترندهای روز

تصمیم غلطی که جان زوار اربعین را گرفت

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

علت وقوع تصادفات فوتی برای اتوبوس های پاکستانی تصمیم اشتباه ستاد اربعین بود:

چند سالی است که با اوج گیری پدیده جهانی اربعین حسینی، زائران حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) از سراسر جهان به ویژه کشورهای شیعه نشین به سمت شهرهای زیارتی عراق حرکت می کنند. این حرکت بزرگ برکات بسیاری را نصیب امت اسلامی کرده است.

تصمیم اشتباهی که جان زائران اربعین را گرفت

مهمترین برکات نهضت اربعین، اتحاد مسلمانان و شیعیان جهان است و وقتی این افراد در یک روز در یک سرزمین جمع می شوند، زمینه ساز تمدن می شوند. بدون شک آینده جهان از نهضت اربعین سرچشمه می گیرد و جهانیان پس از شناخت حسین بن علی علیه السلام حضرت مهدی رحمه الله را خواهند شناخت.

پدیده اربعین حسینی در سال های اخیر با ورود زائران پاکستانی به ایران، با وجود ظرفیت های تمدنی و فرهنگی، چالش های بی شماری را نیز به همراه داشته است.

زائران اربعین پاکستانی هر ساله از دو مرز شرقی کشور (ریمدان و میرجاوه) عبور می کنند و مسیر طولانی را به سمت غرب ایران طی می کنند. جابجایی، اسکان و تغذیه زائران مهمترین چالش زائران پاکستانی برای عبور از خاک ایران است که البته با تلاش افراد مستقر در مرز برخی نواقص تا حدودی برطرف شده است اما مشکلات حمل و نقل همچنان پابرجاست.

تدابیری که امسال برای جابجایی زائران پاکستانی توسط ایران اندیشیده شده است، ورود اتوبوس های پاکستانی از طریق مرزها به کشور است.

سردار حسن مومنی رئیس پلیس راهور ۱۰ فراجا مرداد ماه درباره تردد اتوبوس های پاکستانی گفت: ستاد اربعین تصمیم گرفته اجازه تردد اتوبوس های پاکستانی را به داخل کشور بدهد. این اتوبوس ها تنها برای یک بار رفت و برگشت و جابجایی زائران مجاز به ورود هستند و تحت نظارت و کنترل پلیس خواهند بود.

تردد اتوبوس های پاکستانی در داخل ایران می تواند کمبود امکانات و زیرساخت های حمل و نقل را جبران کند، اما از سوی دیگر چالش هایی نیز خواهد داشت.

پیشتر و در بیست و دوم مرداد دانیال اسداللهی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به چالش های احتمالی ورود اتوبوس های پاکستانی به ایران، گفت: ورود اتوبوس های پاکستانی به ایران چالش های جدیدی را نیز ایجاد می کند. مسیرها، ناهماهنگی در تامین سوخت و مشکلات بیمه ای اشاره کرد که امیدوارم با پیگیری های لازم این مسائل برطرف شود تا زائران پاکستانی سفری امن و راحت به شهرهای زیارتی عراق داشته باشند.

با توجه به شواهد میدانی ورود اتوبوس های پاکستانی به دلیل عدم رعایت استانداردها و فرمان راست این خودروها می توانست باعث تصادف شود و متاسفانه دو تصادف شدید اتوبوس پاکستانی در محورهای کشورمان منجر به تصادف شد. تلفات

شب گذشته تصادف اتوبوس پاکستانی در محور نی ریز به سیرجان ۴۸ مصدوم و ۳ مجروح برجای گذاشت.

مهدی خوبیار جانشین تیم امداد و نجات جمعیت هلال احمر فارس در جمع خبرنگاران گفت: در پی تصادف یک دستگاه اتوبوس با کامیون در محور نیریز – سیرجان در ساعت ۱۹:۵۰ امشب بلافاصله ۵ تیم عملیاتی و امدادی هلال احمر به محل اعزام شدند. به محل حادثه. تبدیل شد

وی با بیان اینکه این حادثه ۴۸ مصدوم و ۳ کشته برجای گذاشت، افزود: سرنشینان این اتوبوس زائران پاکستانی بودند.

در روز سی ام مرداد همچنین اتوبوس حامل زائران اربعین از پاکستان به سمت مرز چذابه در حال حرکت بود که به دلیل نقص فنی در ترمز اتوبوس، در منطقه دهشیر شهرستان تفت استان یزد واژگون و آتش گرفت. ۲۸ نفر به طور فوری جان باختند و ۲۳ نفر نیز مجروح شدند.

چالش های ورود اتوبوس های پاکستانی به ایران قابل پیش بینی بود اما متاسفانه تصمیم اشتباه مسئولان ستاد اربعین و پلیس راهرو فراجا باعث از دست دادن این زائران در مسیر اربعین شد. به نظر می رسد مهم ترین موضوع در ایجاد این چالش ها این است که تصمیمات ستاد اربعین لحظه آخری است و این ستاد تنها در روزهای منتهی به اربعین جلسات خود را برگزار می کند و این تصمیمات اشتباه به قیمت جان زوار اباعبدالله حسین تمام شد. (علیه السلام).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا