بانک و بیمه

تصمیم ناگهانی بانک مرکزی| حساب این افراد بسته شد

به گزارش ایران تحلیل، نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به مسدود شدن حساب برخی طلافروشان توسط بانک مرکزی گفت: در حال حاضر شرایط سختی برای صنعت طلا پیش آمده است و متاسفانه انسداد حساب‌ها که در چند ماه گذشته به‌ویژه در دو هفته اخیر رخ داده است، منجر به تنش در بازار و سردرگمی فعالان بازار شده است.

وی افزود: حساب‌ها توسط بانک مرکزی بسته می‌شود و مبادله، خرید و فروش سکه و طلا وجود ندارد. این موضوع باعث شده است که شرایط صنعت طلا در ماه های پایانی سال با مشکل مواجه شود و همکاران ما نتوانند مبادلات خود را بدون مشکل انجام دهند. از سوی دیگر رکود را تشدید کرده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص جزئیات و دلایل مسدود شدن حساب ها نیز گفت: گفته می شود برخی از این حساب ها واریز شده و پول به حساب صرافی رفته است. مثلا فردی ۵ سکه فروخته و پولش به حساب صرافی رفته و ارز خریده است.

بذرافشان در خصوص مغایرت ضرایب مالیاتی با درآمد فعالان حوزه طلا توضیح داد: دلیل برخی از این جابه جایی ها غیرعمدی است. اما همکاران ما به ویژه فروشندگان طلای مذاب و سکه باید ۲۰ تا ۳۰ درصد معاملات خود را به حساب های دیگر واریز کنند زیرا سود و درآمد آنها با مالیات مطابقت ندارد. ضرایب مالیاتی از سال‌هایی که طلا ارزان‌تر بود تغییر نکرده است، مثلاً طلا ۱۰۰ هزار تومان و سکه ۳۰۰ هزار تومان.

وی افزود: از آنجایی که خرید و فروش یک کیلو طلای مذاب در بهترین حالت بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود به همراه دارد. اما اگر همکاران ما بخواهند با حساب خودشان پول واریز کنند باید ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مالیات بدهند که نشان می دهد مالیات با سود همخوانی ندارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: اپراتور بازار برای مدیریت هزینه ها باید ۲۰ تا ۳۰ درصد تراکنش ها را به حساب صرافی یا ارزی واریز کند که این امر بانک مرکزی و واجا را حساس کرده و این حساب ها را مسدود کرده است. .

بذرافشان از مسدود شدن ناگهانی حساب ها انتقاد کرد و گفت: انسداد حساب ها شرایط خوبی ایجاد نمی کند بنابراین بازار طلا به دلیل مسدود شدن حساب ها و در دو هفته اخیر به دلیل نوسانات بازار طلا نمی تواند طلا بخرد.میزان حساب های مسدود شده. ، همکاران، بین ۵۰۰ میلیون تا ۳۴ میلیارد تومان ضرر کردیم و خسارت مالی دیدیم.

وی به جلسه با وزیر اقتصاد اشاره کرد و خواستار حل این مشکل شد و گفت: دیروز به وزیر اقتصاد اعلام کردم که چه کسی باید این زیان ها را جبران کند، در روزهایی که همه صنایع در رکود هستند باید رایزنی شود. برای افتتاح این حساب ها برگزار می شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز گفت: این حساب ها بدون توضیح و کارشناسی بسته شد اما تبعات آن بسیار بود. در اسفند ۴۰۰ حساب بسته شد و در مجموع چندین هزار فعال بازار ممکن است آسیب ببینند. این موضوع باعث شده طی دو هفته گذشته کل بازار دچار تنش شود و هیچ اقدام عملیاتی برای رفع این مشکل صورت نگیرد.

وی افزود: متصدی بازار طلا که از شهرستان برای خرید طلا به تهران آمده است نمی تواند شماره حساب ارائه کند زیرا همه حساب ها مسدود است. بازار طلا در شرایط بحرانی خاصی قرار دارد به طوری که طی روزهای گذشته درگیری فیزیکی بین همکاران نیز رخ داده است.

بذرافشان افزود: متأسفانه با مسئولان صحبت کرده ایم، قول همکاری می دهند اما اقدامی نشده است. کار به جایی رسیده که برخی از همکاران می گویند با شرایط فعلی نمی توانند در بازار فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات موجود باید این کارها بر اساس اصول خاصی انجام شود تا فعال اقتصادی که مشکلات زیادی دارد دچار مشکل نشود، گفت: نظام جامع تجارت و نظام مالیاتی قوانینی هستند که باید رعایت شود. تغییر کرد؛ اما فضای فعالی را می بندند که در چارچوب قانون کار می کند و مشکلات مربوط به این صنعت را ایجاد می کند.

به گزارش بذرافشان، طی چند روز گذشته هیچ مسئولی برای رفع این مشکلات اقدامی نکرده است. هیچ توضیحی برای آنچه دولت انجام داد وجود ندارد. اگر مشکلی وجود داشت، به جای اینکه با یک انگشت یک دکمه حساب خود را قفل کنند و شرایط بازار را به هم بزنند، باید آن شخص را دعوت می کردند و در مورد حساب هایش توضیح می خواستند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: چنین اقداماتی می تواند اعتبار یک صنعت را از بین ببرد و آسیب های مالی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد. این افزایش می یابد و مشکلات بیشتری ایجاد می کند.

بذرافشان افزود: ضرایب مالیاتی طلا باید بازنگری شود. از سال ۸۸ تا ۱۴۰۰ بدون کارشناسی و بدون هماهنگی قانون ارزش افزوده بر این صنعت تحمیل شد و طلایی که ارزش افزوده نداشت و با سود جزئی فروخته می شد باید با کل قیمت طلا و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می شد.پس از ۱۲ سال‌ها متوجه شدند که نباید از طلای اصلی مالیات گرفته شود، اما تبعات این قانون در جامعه منجر به رکود، کاهش تقاضا در بازار طلا شد و همزمان حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد واحدهای فروش و تولید تعطیل و متضرر شدند. و آسیب های اقتصادی

وی با بیان اینکه سامانه جامع معاملات نیز می تواند چنین مشکلی را در بازار ایجاد کند، گفت: اگر سامانه جامع معاملات بعد از این سه ماه عملیاتی شود، این صنعت منقبض می شود زیرا این سامانه دچار مشکل است و می خواهند بعد از عید آن را اجرا کنند. «احتمالاً تجربیات تلخی برای صنعت طلا وجود دارد. اگر اقداماتی برای تغییر مسیر تولید و توزیع طلا انجام نشود، آسیب جدی به این صنعت وارد خواهد شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: طلا باید به عنوان یک صنعت نگاه شود و مسئولان به آن به عنوان یک کالای لوکس نگاه کنند. صادرات و تولید صنعت طلا در ۱۰ سال گذشته به قدری پیشرفت کرده است که برای کشور پول و شغل به ارمغان آورده است، اما تا زمانی که نگاه دولت و ملت به این صنعت تغییر نکند، قطعاً باید با صنعت طلا خداحافظی کنیم. . کشور آن را خواهد داشت

وی با بیان اینکه اصناف بخش های اقتصادی کشور هستند، گفت: ابتدا باید موانع و مشکلات موجود در اصناف کشور را از تولید تا توزیع کاهش دهیم و سپس نظام ها و قوانین جدیدی را معرفی کنیم. با اجرای این قوانین جدید و مدیریت بهتر، آسیبی به اصناف وارد نمی شود.

بذرافشان در پایان گفت: ما می توانیم صادرات داشته باشیم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم، ایران سال گذشته ۸۷۵ کیلوگرم طلا صادر کرد. اما ترکیه در دو سال گذشته ۷۰۰ تن طلا صادر کرده است. چرا؟ از آنجایی که نگاه متفاوتی به این صنعت دارند با کار کارشناسی و برنامه ریزی موانع و مشکلات را برطرف کرده اند و هم اکنون بخشی از بودجه کشور از این صادرات طلا تامین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا