ترندهای روز

تصمیم گوگل برای جلوگیری از دسترسی قضایی به داده‌های مکانی کاربران

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

گوگل اعلام کرد که به زودی نحوه مدیریت ذخیره سازی داده ها و دسترسی به “تاریخچه موقعیت مکانی” کاربران در Google Maps را تغییر خواهد داد و بدین ترتیب دسترسی قضایی به این داده ها پایان خواهد یافت.

این شرکت در بیانیه ای نوشت که دیگر به احکام دادگاه در زمینه مکان یابی کاربرانی که توسط مقامات محلی و فدرال در ایالات متحده استفاده می شود پاسخ نمی دهد و گوگل ملزم به ارائه اطلاعات در این زمینه است.

رسانه ها تصمیم گوگل را که چهارشنبه گذشته اعلام شد، به عنوان یک پیروزی بزرگ برای مدافعان حریم خصوصی و وکلای مدافع جنایی توصیف کرده اند. این افراد مدت هاست این گونه دستورات قضایی را محکوم کرده اند.

تا کنون، به ویژه در پرونده های جنایی، بازرسان برای شناسایی مظنونان با دسترسی به چنین داده هایی تلاش کرده اند.

اما مخالفان چنین دسترسی بر این باورند که نه تنها اطلاعات خصوصی در اختیار پلیس و مقامات قضایی قرار می گیرد، بلکه ممکن است افراد بی گناه مظنون شوند.

با توجه به جمع آوری و ذخیره هر چه بیشتر جزئیات اطلاعات خصوصی کاربران توسط شرکت های فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی، سال هاست که حفظ حریم خصوصی افراد در دنیای مجازی به موضوعی حساس تبدیل شده است.

پیش از این، بروس اشنایر، کارشناس امنیت شبکه های اینترنتی و نویسنده کتاب «دروغگویان، نیاز به بازگرداندن اعتمادی که جامعه به آن نیاز دارد» به رادیو آزادی گفت: «فقط شرکت گوگل در گزارش های دوره ای خود به طور کلی و بدون ارائه جزئیات دولت‌ها از این نهاد اطلاعاتی درخواست کرده‌اند. «سایر مؤسسات اینترنتی حتی به این سطح از شفافیت احترام نمی‌گذارند».

با این حال، چندی پیش، یکی از دادستان های وزارت دادگستری ایالات متحده، گوگل را متهم کرد که در غیاب رقبای جدی و موثر، به مسائل مهمی مانند حریم خصوصی کمتر توجه می کند.

سابقه موقعیت مکانی به طور پیش فرض در Google Maps غیرفعال است، اما برای کاربرانی که مایل به فعال کردن آن هستند، Google قبلاً این اطلاعات را در فضای ابری ذخیره کرده است.

گوگل اعلام کرده است که از سال جدید میلادی این داده ها در دستگاه کاربر ذخیره می شود و می توان آن را به گوشی دیگری منتقل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا