اقتصاد جهان

تصویب قرارداد آزاد تجاری ایران و اوراسیا توسط سنای روسیه

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از خبرگزاری تاس، شورای فدراسیون (سنای) روسیه قانون توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران را تصویب کرد.

این سند در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ در سن پترزبورگ امضا شد و قرار است جایگزین توافقنامه موقت ایجاد منطقه تجارت آزاد بین طرفین در ۱۷ می ۲۰۱۸ شود.

این توافقنامه قوانین اساسی تجارت بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن و ایران را به شکلی «تا حد امکان نزدیک به قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO)» تعیین می‌کند.

این قوانین شامل مواردی مانند اصل «ملت خیرخواه»، استفاده از اقدامات حفاظتی و اداره گمرک، امتناع از ممنوعیت ها و محدودیت های کمی برای واردات کالا و مقرراتی است که شامل استانداردهای اساسی سازمان تجارت جهانی در بخش های دامپزشکی، بهداشتی و گیاهی است. .

علاوه بر قوانین استاندارد سازمان تجارت جهانی، این موافقتنامه شامل تعهدات دیگری نیز می باشد که در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعمال می شود.

این تعهدات برای اطمینان از یک دوره انتقالی ۱۸۰ روزه از زمان انتشار تا لازم الاجرا شدن مقررات فنی است.

طبق اسناد ضمیمه قانون، این تعهدات «شفافیت تجارت ایران را افزایش می‌دهد و الزامات نظارتی را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در حال حاضر بر اساس همان اصول عمل می‌کند، هماهنگ می‌کند».

این توافقنامه همکاری در زمینه های مختلف از جمله معدن، فرآوری و بهره برداری مواد معدنی، بهره وری انرژی، تحقیق و نوآوری، آموزش، پزشکی، حمل و نقل، مخابرات، زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک و کریدورهای حمل و نقل را پیش بینی می کند.

این سند همچنین یک رژیم تجارت ترجیحی را برای “حدود ۸۷ درصد از طیف محصولات فعالیت های اقتصادی خارجی” ارائه می کند.

قانونگذاران انتظار دارند که اجرای این توافق به صادرکنندگان روسی اجازه دهد سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار در تعرفه ها صرفه جویی کنند. انتظار می رود این توافق به گسترش بیشتر همکاری های تجاری و اقتصادی با ایران کمک کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا