فناوری

تصویری حیرت انگیز از تغییر خورشید در ۲ سال اخیر

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ایسنا: این تصویر جالب تغییر شگفت انگیز خورشید را در دو سال اخیر نشان می دهد.

“چرخه خورشیدی” از سال ۱۸۴۳، زمانی که ساموئل هاینریش شوابه ۱۷ سال را صرف مشاهده تغییرات در لکه های خورشیدی کرد، به خوبی درک شد. از آن زمان، ما به طور منظم جریان جزر و مد لکه های خورشیدی را هر ۱۱ سال مشاهده می کنیم.

به گفته SA، مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا (ESA) اخیراً تصاویری منظم از خورشید گرفته است تا پیشرفت را در حالی که ما به سمت اوج چرخه خورشیدی فعلی حرکت می کنیم، ردیابی کند.

دو تصویر تازه منتشر شده از فوریه ۲۰۲۱ و اکتبر ۲۰۲۳ نشان می دهد که چگونه همه چیز در خورشید به سمت حداکثر فعالیت خورشیدی فعلی حرکت می کند.

تصویری شگفت انگیز از تغییر خورشید در 2 سال گذشته

تصویری شگفت انگیز از تغییر خورشید در 2 سال گذشته

خورشید یک توپ بزرگ از پلاسما (گاز با بار الکتریکی) است که توانایی شگفت انگیزی برای حرکت دادن هر میدان مغناطیسی که ممکن است در آن وجود داشته باشد را دارد. همانطور که خورشید می‌چرخد، میدان مغناطیسی با آن به اطراف کشیده می‌شود، اما وقتی خورشید در استوای خود سریع‌تر از قطب‌ها می‌چرخد، خطوط میدان مغناطیسی آن باریک‌تر و باریک‌تر می‌شوند.

تحت این فشار شدید، خطوط میدان گهگاه می شکند، متقاطع می شوند یا از سطح خورشید منعکس می شوند و زمانی که این کار را انجام می دهند، لکه خورشیدی را می بینیم.

این لکه‌های تاریک روی سطح خورشید، مناطقی هستند که غلظت‌های متراکم‌تر از مواد خورشیدی، جریان گرما را مسدود می‌کنند و لکه‌های سردتر و در نتیجه تیره‌تر روی خورشید ایجاد می‌کنند.

چرخش آهسته خورشید و پیچش آهسته اما پیوسته خطوط میدان مغناطیسی آن به این معنی است که لکه‌های خورشیدی بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند، زیرا میدان بیشتر و بیشتر منحرف می‌شود. در مشاهدات سال های اخیر به نظر می رسد با پیشرفت چرخه خورشیدی لکه ها به آرامی از مناطق قطبی به مناطق گرمسیری مهاجرت می کنند.

آژانس فضایی اروپا مدارگرد خورشیدی خود را در ۱۰ فوریه ۲۰۲۰ برای کمک به درک این چرخه پیچیده و کشف اسرار خورشید به فضا پرتاب کرد. ماموریت آن کاوش در مناطق قطبی خورشید، درک عواملی است که چرخه ۱۱ ساله خورشیدی را هدایت می کند و چه چیزی باعث گرم شدن تاج خورشیدی (لایه های بیرونی جو خورشید) می شود.

تصاویر منتشر شده توسط مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا، نمای نزدیک از سطح خورشید یا فتوسفر را در حالی که به اوج فعالیت خورشیدی نزدیک می شود، نشان می دهد.

تصویری شگفت انگیز از تغییر خورشید در 2 سال گذشته

در ابتدای این چرخه، در حداقل فعالیت خورشیدی در سال ۲۰۱۹، فعالیت نسبتا کمی و تنها چند لکه خورشیدی وجود داشت. از آن زمان همه چیز به آرامی در حال افزایش است.

تصویر مربوط به فوریه ۲۰۲۱ خورشیدی نسبتا آرام را نشان می‌دهد، اما تصویری که اکتبر گذشته گرفته شد نشان می‌دهد که می‌توان گفت که همه چیز در حال گرم شدن است.

انتظار می‌رود اوج فعالیت این چرخه در سال ۲۰۲۵ رخ دهد و از نظریه‌هایی حمایت می‌کند که اوج خورشیدی می‌تواند یک سال زودتر برسد.

درک چرخه خورشیدی فقط یک علاقه علمی نیست، بلکه تضمین می‌کند که آسیب به سیستم‌های زمینی و مداری را به حداقل می‌رسانیم و تأثیر حیاتی فعالیت خورشیدی بر حیات روی زمین را بهتر درک می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا