بانک و بیمه

تعادل در بازار سکه و ارز با حراج شمش طلا| ایجاد بازارهای جدیدی که نقدینگی را از کف بازار جمع می کند

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از افزایش هیجانی قیمت در هفته‌های گذشته و رسیدن به ارزش‌های بالا، مدتی است که طلا و ارز روند نزولی داشته است، به طوری که ۳۴ میلیون سکه در هفته‌های گذشته با کاهش در کانال ۳۲ میلیونی قرار گرفته است. حباب قیمتی و دلار بازار آزاد که حدود ۶۰ هزار تومان بود به دلیل نوسانات قیمت اکنون به ۵۴ هزار تومان رسیده است. کاهش قیمتی که پس از اجرای سیاست های اساسی بانک مرکزی رخ داد، به دلیل اینکه این بانک توانست از ابزارهایی مانند صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ سود جذاب استفاده کند، مسیر سرمایه گذاران ارز و طلا را در این سودآور جدید تغییر داد. بازار.

تغییر جهت سرمایه گذاران از بازار ارز و طلا به سمت خرید اوراق گواهی سپرده ویژه با نرخ سود ۳۰ درصد و سررسید یک ساله بسیار سریع تاثیر مثبتی بر بازار ارز و طلا گذاشت چرا که قیمت این کالاها پس از افزایش و رشد قیمت افزایش یافته است. تقاضا در مارپیچ نزولی است و قیمت آنها همچنان در حال کاهش است.

استقبال مردم از ایجاد بازار جدید برای خرید اوراق گواهی سپرده ویژه بانک مرکزی را بر آن داشت تا اطلاعیه ای بدهد. عرضه و صدور گواهی سپرده ویژه در این بازار ادامه خواهد داشت و به زودی بانک ها مجاز خواهند بود برای تامین مالی پروژه هایی که موجب رشد اقتصادی می شوند، گواهی سپرده جدید صادر کنند.

سرمایه گذاران از بازارهای سرمایه گذاری جدید استقبال می کنند

بازاری جذاب، امن و بدون ریسک است که سرمایه گذاران ترجیح می دهند وجوه خود را در چنین بازاری بگذارند و شاید برخی از آنها که به پایان سپرده بانکی خود رسیده بودند، سپرده های خود را از سیستم بانکی خارج کرده و گواهی خریدند. سپرده اختصاص داده اند زیرا خرید این اوراق حدود ۸ درصد بالاتر از نرخ سود بانکی است، از سوی دیگر سرمایه گذاران باید پول را به صورت سپرده در بانک سپرده گذاری کنند تا بالاترین نرخ سود یعنی ۲۲.۵ درصد را دریافت کنند. با سررسید ۳ ساله این در حالی است که خرید اوراق گواهی سپرده نه تنها سودی بالاتر از سود بانکی دارد، بلکه سررسید آن یک ساله است.

استقبال مردم از ایجاد چنین بازار سرمایه گذاری جدیدی، بانک مرکزی را بر آن داشت تا این خبر را اعلام کند. عرضه اوراق گواهی سپرده ویژه در این بازار ادامه دارد و برای تامین مالی طرح های پیشرانه و تولیدی با بازدهی بالای ۸۰ هزار میلیارد تومانی، مجوز صدور این اوراق به زودی به بانک های منتخب اعطا شد که در آینده نزدیک منتشر می شود. . اقدامی که حاکی از تداوم استفاده از ابزارهای مختلف سیاست پولی برای ساماندهی بازار ارز و هدایت نقدینگی به بخش تولیدی و همچنین سرمایه گذاری در پروژه های با بازدهی بالاست که همواره مورد توجه بوده است.

اقدامات بانک مرکزی با اجرای تدابیری چون صدور اوراق بهادار ویژه و حراج شمش طلا نه تنها از افزایش هیجانی قیمت ارز جلوگیری کرده است، بلکه بازار طلا و ارز را هر هفته متعادل کرده است. از طرفی گواهی سپرده نیز به زودی منتشر می شود

تعادل در بازار ارز و طلا با حراج شمش طلا و صدور گواهی سپرده

بانک مرکزی علاوه بر ایجاد بازار سرمایه گذاری جدید که البته موقتی است، وارد بازار طلا شده و حراج شمش طلا را در مرکز بورس ایران آغاز کرده است، رویکردی که به گفته کارشناسان به بازار کمک می کند تعادل خود را حفظ کند. حراج ها هر هفته برگزار می شود و حراج استاندارد بعدی شمش طلا برای یکشنبه بیست و نهم برنامه ریزی شده است. بهمن این ماه در تالار معاملات طلای مرکز بورس ایران برگزار می شود.

در همین رابطه محمد کشتی آرای نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران به این خبرگزاری گفت: “بازار” می گوید؛ اقدامات بانک مرکزی با اجرای اقداماتی از جمله صدور گواهی سپرده ویژه و حراج شمش طلا نه تنها از افزایش هیجانی قیمت ارز جلوگیری کرده، بلکه بازار طلا و ارز را متعادل کرده است.

وی با بیان اینکه بر خلاف سایر کالاها، طلا در صورت افزایش عرضه، مثلاً در حراج شمش، چندان گران نیست، افزود: همانطور که مشخص است قیمت طلا به قیمت آنا جهانی و دلار در بازار بستگی دارد. ” . این امر باعث کاهش قیمت این محصول نمی شود، اما با این روش می توان از قاچاق جلوگیری کرد و از سوی دیگر مانعی بر سر راه واردات و صادرات طلا از کشور خواهد بود.

هدف از حراج شمش طلا افزایش ذخایر این کالا به عنوان پشتوانه بانک مرکزی است چرا که به تجار و صادرکنندگان این فرصت داده شده تا با واردات طلا نسبت به تسویه تعهدات ارزی خود اقدام کنند و به همین دلیل چنین مشکلی از آنجا ناشی می شود. عرضه شمش طلا در صرافی و طلای ایران معاملات را شفاف می کند

رفع تعهدات ارزی از طریق واردات طلا

این کارشناس بازار طلا با بیان اینکه هدف از حراج شمش افزایش ذخایر این کالا به عنوان پشتوانه بانک مرکزی است، تصریح کرد: از آنجایی که تجار و صادرکنندگان اجازه داده اند با واردات طلا تعهدات ارزی خود را تسویه کنند، چنین مشکلی وجود دارد. دلیل فروش شمش طلا در مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران و ثبت معامله در سامانه معاملات شفافیت خاصی خواهد داشت زیرا طبق قانون گفته می شود طلای وارداتی در سال جاری در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. مرکز مبادلات ارزی برای انجام تعهدات ارزی. این فرآیند منجر به شفافیت معامله می شود.

وی در ادامه افزود: کاهش قیمت طلا و سکه در هفته گذشته ناشی از کاهش نرخ ارز و کاهش قیمت جهانی طلا بود که البته حراج شمش طلا نیز تاثیر خود را بر تعادل بازار گذاشت. به عنوان مثال، قبل از حراج این کالا، قیمت ارز به شدت افزایش یافت، اما این حراج ها به همراه جذب نقدینگی از بازار از طریق خرید اوراق گواهی سپرده، منجر به کاهش قیمت طلا و سکه شد و باعث کاهش شدید قیمت شد. کاهش نرخ ارز
به گفته کشت آرای، از آنجایی که بخشی از سرمایه سرمایه گذاران به چنین بازاری سرازیر می شود، تقاضا برای خرید ارز در بازار نیز کاهش می یابد و این موضوع ممکن است بر کاهش قیمت طلا و سکه نیز تاثیرگذار باشد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۷۴۶ هزار تومان و سکه طرح جدید ۳۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا در بازار جهانی ۱۹۸۸ دلار است.

سقوط قیمت جهانی به زیر ۲۰۰۰ دلار

بر اساس این گزارش، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۷۴۶ هزار تومان و سکه طرح جدید ۳۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی ۱۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و هر مثقال طلا در بازار داخلی ۱۱ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان ارزش گذاری شده است. علاوه بر این، قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به ۱۹۸۸ دلار رسید. به گفته کارشناسان، بازار طلا و ارز هم اکنون توسط بانک مرکزی مدیریت می شود که با سیاست های درست از افزایش غیرمنطقی قیمت ها جلوگیری کرده و نقدینگی را به سمت بازارهای رسمی و کم ریسک هدایت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا