اقتصاد جهان

تعداد ورشکستگی ها در جهان از دوره بحران مالی 2008 فراتر رفت

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، مجله فایننشال تایمز با استناد به آمارهای دولتی هشدار داد که شرکت های سراسر جهان تحت تاثیر موجی از ورشکستگی دو رقمی قرار گرفته اند که در دهه های اخیر بی سابقه بوده است.

این گزارش نشان می دهد که تعداد ورشکستگی شرکت ها در ایالات متحده در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

در همین حال، در آلمان، بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا، تعداد ورشکستگی های گزارش شده از ژانویه تا سپتامبر ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش یافته است.

در سراسر اتحادیه اروپا، تعداد شرکت‌هایی که در حال ورشکستگی هستند، ۱۳ درصد سال به سال در ۹ ماه منتهی به سپتامبر افزایش یافته و به بالاترین سطح خود در هشت سال گذشته رسیده است.

در ماه اکتبر، فرانسه، هلند و ژاپن نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش تعداد ورشکستگی ها را ثبت کردند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، که بیشتر از کشورهای ثروتمند تشکیل شده است، اخیراً گزارش داده است که در برخی از کشورهای عضو، از جمله کشورهای شمال اروپا مانند دانمارک، سوئد و فنلاند، نرخ ورشکستگی به کمتر از سطحی رسیده است که در سال ۲۰۰۸ مشاهده شد. بحران بالاتر از آن است.

در انگلستان و ولز نیز تعداد ورشکستگی ها بین ژانویه تا سپتامبر امسال افزایش یافت و به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۹ رسید.

نیل شیرینگ، اقتصاددان ارشد در کپیتال اکونومیکس، به فایننشال تایمز گفت که روند افزایش ورشکستگی ها به شدت به دلیل افزایش نرخ بهره و انحلال شرکت های به اصطلاح زامبی است که تنها به لطف حمایت دولت از دوران کرونا جان سالم به در برده اند.

بر اساس این گزارش، اکثر طرح‌های حمایتی دولت از بنگاه‌ها و خانوارها که پس از شیوع ویروس کرونا اجرا شده بود، لغو شده و بانک‌های مرکزی بارها برای مهار تورم نرخ بهره را افزایش داده‌اند.

این کارشناس گفت: این روند احتمالاً ادامه خواهد داشت زیرا بسیاری از شرکت‌ها باید در ماه‌های آینده بدهی‌های خود را با نرخ‌های بهره بالاتر بپردازند، حتی با وجود اینکه انتظار می‌رود افزایش نرخ بهره بانک مرکزی به اوج خود رسیده باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا