ترندهای روز

تعرفه واردات آیفون در صورت رجیستری اعلام شد!

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

رونمایی از خانواده آیفون ۱۶ دلیلی برای طرح این سوال است که آیا آیفون های جدید رجیستر می شوند یا خیر؟ مطرح شود این سوال اکنون که دولت سیزدهم زودتر از موعد مقرر جای خود را به دولت بعدی داد، جدی تر شده است. اظهار نظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت پزشکی در اولین روز نشستن بر صندلی این وزارتخانه درباره ممنوعیت واردات آیفون دلیلی بر احتمال رفع ممنوعیت آیفون ۱۴ شد. و مدل های بعدی

ستار هاشمی وزیر ارتباطات درباره بحث واردات آیفون گفت: در تلاش هستیم با صحبت با حریم خصوصی برای رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ راه حلی پیدا کنیم. از سوی دیگر، نمایندگان دوره جدید مجلس برخلاف دوره قبل که می خواستند واردات گوشی های شرکت آمریکایی اپل را ممنوع کنند، اکنون خواستار رفع ممنوعیت واردات آیفون از دولت چهاردهم هستند و حتی می گویند. که «اگر آیفون رجیستر نشود، مجلس وارد می شود».

تعرفه واردات آیفون به صورت رجیستری اعلام شد!

اما هنوز دولت تصمیم خاصی در این زمینه نگرفته و وزارت حریم خصوصی نیز آیین نامه و دستور جدیدی صادر نکرده است. با وجود این، بعید نیست که واردات آیفون های جدید و رجیستری آیفون هایی که از قبل وارد کشور شده اند، آزاد شود. با توجه به جلساتی که اخیراً دولت در این خصوص برگزار کرده و موارد مطرح شده در این جلسات، رئیس انجمن تلفن همراه ایران به زومیت می‌گوید: دولت در این زمینه انعطاف‌پذیری دارد و امکان رفع ممنوعیت‌های مذکور بیش از پیش است. .

در همین رابطه عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه ایران به آماری که اخیراً وزارت ارتباطات دولت چهاردهم از این انجمن درخواست کرده است، اشاره می کند و می گوید: وزیر جدید ارتباطات از ما آمار جدیدی از میزان واردات غیررسمی آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵. همچنین اطلاعات غیررسمی و میدانی خود را به اطلاع آنها رساندیم. بر اساس این آمار، پس از ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به مدل های بعدی، حدود ۹۰۰ میلیون دلار ارز صرف خرید آیفون شده است. در صورت عدم رفع ممنوعیت واردات آیفون ۱۶، پیش بینی می شود تا پایان سال میزان صادرات ارز به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برسد.

رئیس انجمن تلفن همراه ایران: ممنوعیت واردات آیفون ۹۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج کرد

وی در ادامه توضیح می دهد که «رویکرد دولت اعم از وزارت ارتباطات و حریم خصوصی و همچنین مجلس باز کردن امکان واردات آیفون است» و می افزاید: «به نظر می رسد دولت انعطاف لازم را در این زمینه دارد. این موضوع.”

اسدی همچنین تاکید می کند که انجمن تلفن همراه ایران به شدت پیگیر موضوع رفع ممنوعیت آیفون است و همواره اعلام کرده است که “رفع ممنوعیت واردات این محصول در خدمت تجارت و منافع ملی است و هیچکس از رفع این ممنوعیت متضرر نخواهد شد. ممنوع کردن.”

البته آن طور که رئیس انجمن تلفن همراه ایران می گوید، رفع تحریم آیفون منوط به تغییراتی از جمله تغییر تعرفه واردات است: «اگر قرار باشد ممنوعیت واردات گوشی آیفون برداشته شود، برخی گمرکات. باید تعرفه گمرکی واردات افزایش یابد و نهادها، وزارتخانه ها، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و… وارد این موضوع شوند.

البته پیش از این، تعرفه واردات انواع گوشی های زیر و بیش از ۶۰۰ دلار اعلام شده بود و پس از بحث هایی که وجود داشت، این تعرفه در سال ۱۴۰۳ برای گوشی های بالای ۶۰۰ دلار که از طریق بازرگانی وارد می شد ۳۰ درصد بود. رویه ها و برای گوشی هایی با این قیمت که به روش مسافری یا پستی وارد کشور شده بودند ۶۰ درصد تعیین شد. حتی در مقطعی شایعاتی مبنی بر تعرفه ۹۶ درصدی آیفون ۱۴ به بعد در صورت رفع ممنوعیت به گوش می رسید اما این عدد تکذیب شد و همان تعرفه ۶۰ درصدی برای گوشی های سواری بالای ۶۰۰ دلار در نظر گرفته شد.

این در حالی است که رئیس انجمن تلفن همراه ایران معتقد است در صورت رفع ممنوعیت های موجود، آیفون های جدید افزایش تعرفه گمرکی خواهند داشت که معمولا قیمت نهایی این گوشی ها را برای خریدار تحت تاثیر قرار می دهد. اما این تعرفه چقدر خواهد بود؟ اسدی با توجه به مطالب مطرح شده در جلسه با برخی دولت ها می گوید: حدس من از جلساتی که با دوستان در دولت داشتم این است که اگر قرار باشد واردات آیفون ۱۴ به بعد را باز کنند، دوباره تعرفه را افزایش می دهند و سپس واردات آزاد خواهد شد. یعنی تعرفه فعلی که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است افزایش می یابد. به ۹۶ درصدی که یک بار اعلام شده بود نمی رسد، اما چیزی که در جلسات متوجه شدم این است که برای این آیفون ۱۴ به بعد تعرفه واردات تجاری بین ۴۰ تا ۵۰ درصد در نظر گرفته می شود. تعرفه واردات مسافر طبق قانون تقریباً دو برابر تعرفه تجاری است.

با توجه به اینکه متولی اصلی رفع ممنوعیت واردات آیفون و رجیستری آن وزارت حریم خصوصی است، زومیت موضوع لغو ممنوعیت و احتمال افزایش تعرفه واردات را از مسئولان این وزارتخانه پیگیری کرده است. اما پاسخی که دریافت کرد این است که هنوز تصمیم جدیدی در مورد واردات آیفون وجود ندارد. گرفته نشده است

این در حالی است که تعرفه واردات احتمالی ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت نهایی آیفون در بازار را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. اعمال این میزان تعرفه می تواند بازه قیمتی مدل پایه آیفون ها را به قیمتی برساند که قبلا برای مدل پرو در نظر گرفته شده بود. قیمت مدل های پرو اکنون به مدل های پرومکس آیفون های قبلی می رسد و قیمت آیفون پرومکس به ۱۰۰ میلیون تومان و بیشتر می رسد.

در صورت رفع ممنوعیت واردات و رجیستری، افزایش قیمت از خرید آیفون جلوگیری می کند

به دلیل تحریم‌ها، نمی‌توانیم آیفون ۱۶ را مستقیماً با قیمت‌های ۷۹۹ دلار (آیفون ۱۶)، ۹۰۰ دلار (آیفون ۱۶ پلاس)، ۹۹۹ دلار (آیفون ۱۶ پرو) و ۱۱۹۹ دلار (آیفون ۱۶ پرو مکس) از خود شرکت خریداری کنیم. برو سراغ واسطه ها واسطه ها این گوشی ها را گران می فروشند و با توجه به اینکه قیمت گوشی به صورت روزانه تعیین می شود، چون هنوز سری آیفون ۱۶ عرضه نشده است، نمی توان قیمت خرید آن را پیش بینی کرد و گفت تعرفه گمرکی چند میلیون تومان خواهد بود. و قیمت نهایی آن برای مصرف کننده چقدر خواهد بود. .

با وجود این، اگر همان قیمت ۷۹۹ دلار را برای آیفون ۱۶ در نظر بگیریم، افزایش قیمت را از واسطه ها حساب نکنیم و دلار را با قیمت ۵۹ هزار تومان (نرخ تقریبی دلار امروز) محاسبه کنیم. آیفون ۱۶ معمولی کمی بیشتر از ۴۷ میلیون تومان می شود اگر تعرفه گمرکی ۴۰ درصدی را در نظر بگیریم (بدون تعرفه و سایر درصدهایی که روی گوشی اعمال می شود) این عدد را باید به ۴۷ میلیون تومان اضافه کرد که در نهایت قیمت را به همراه دارد. از یک آیفون ۱۶ با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی به حدود ۶۵ میلیون. و به ۸۰۰ هزار تومان می رسد.

با همین فرمول، قیمت آیفون ۱۶ پلاس را باید حدود ۷۴ میلیون تومان، قیمت آیفون ۱۶ پرو را ۸۲ میلیون تومان و قیمت آیفون ۱۶ پرو مکس را تقریباً ۹۹ میلیون تومان برآورد کرد. البته در این محاسبات حداقل قیمت در نظر گرفته شده و قاعدتا قیمت گوشی ها با فضای ذخیره سازی بیشتر مدل تک سیم/دو سیم کارته و در رنگ های مختلف افزایش می یابد.

بنابراین به نظر می رسد با حذف رجیستری همراه با افزایش تعرفه گمرکی، هر چند مانع رجیستری برای خرید و استفاده از آیفون در ایران برطرف شود. اما مانعی به نام افزایش قیمت سنگ جلوی پای بسیاری از کسانی که قصد خرید آیفون های جدید را دارند خواهد ایستاد.

اگرچه آیفون عموما گوشی گران قیمتی به حساب می آید، اما نرخ بالای دلار در ایران و تعرفه سنگینی که ممکن است برای آن در نظر گرفته شود، این گوشی را بسیار گرانتر از قیمت جهانی می کند و از دسترس خریداران خارج می شود. اگر فرض کنیم که سیاست رجیستری برای مدتی مانع از استفاده افراد از سه خانواده آخر آیفون نمی شود، سیاست گران شدن آن همچنان پابرجاست تا آیفون از دست بسیاری از کاربران ایرانی دور بماند.

واردکنندگان تا زمانی که از ثبت نام مطمئن نشوند، آیفون ۱۵ و ۱۶ را خریداری نمی کنند

در این میان شایعاتی مبنی بر اینکه واردکنندگان از رجیستر شدن آیفون ۱۴، ۱۵ و ۱۶ مطمئن شده اند و برخی از آنها نیز آیفون ۱۵ را خریداری کرده اند تا به زودی پس از رفع تحریم ها، این گوشی ها را وارد بازار کنند.

رئیس انجمن تلفن همراه اما این موضوع را تکذیب کرد و با بیان اینکه هیچ یک از واردکنندگان رسمی این گوشی ها را خریداری نکرده اند، گفت: واردکنندگان رسمی تا زمانی که شناسه محصول نیاید خرید نمی کنند و مطمئن نیستند که سفارش ثبت می شود و آنها می توانند ارز لازم را تهیه کنند “آیفون ها کالاهای گران قیمتی هستند و واردکننده تا زمانی که مطمئن نشود آنها را نمی خرد و وارد ایران نمی کند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا