اخبار اقتصاد ایران

تعریف اصطلاحات تخصصی و رایج در بازار خرید و فروش آهن آلات

همانطور که می دانید هر شغل و حرفه ای اصطلاحات پرکاربرد و رایج خود را دارد که در هنگام خرید به شما کمک زیادی می کند. حوزه سخت افزار یکی از مشاغلی است که اصطلاحات و عناوین منحصر به فرد خود را دارد و در این مقاله قصد داریم به برخی از رایج ترین و پرکاربردترین اصطلاحات در بازار سخت افزار بپردازیم.

نوار آهنی

کلیه مقاطع بلند فولادی از جمله پروفیل ها که به آنها قوطی آهنی نیز می گویند در بسته بندی های متعدد از کارخانه به بازار ارسال می شود که به آنها باندل می گویند. به عنوان مثال تولید پروفیل از کارخانه مبدا در قالب بسته های شاخه بارگیری و ارسال می شود. خرده فروشان نیز این بسته ها را باز کرده و با توجه به نرخ روزانه آهن موجود در بازار به صورت شعبه به فروش می رسانند. برای بسته بندی و ساخت دسته های آهن معمولاً از تسمه برانکارد استفاده می شود تا تیرها به ترتیب خاصی در کنار یکدیگر قرار گیرند. . لازم به ذکر است که گاهی از میلگردهای ساده به صورت حلقه در وسط تیر برای حمل با جرثقیل استفاده خواهد شد. قیمت پروفیل آهنی و باندل آن با توجه به حجم و اندازه محصول در نظر گرفته می شود. خرید آهن قلع شده به مقدار زیاد معمولا توسط عمده فروشان انجام می شود.

ورق کویل

کلاف ورقی است که به صورت رول با دستگاه کشش ریلی در کارخانه پیچیده می شود. رول ورق یا کلاف حمل و نقل و جابجایی بسیار راحت تری دارد و به صورت نورد سرد و گرم، کربن، کلاف گالوانیزه و … در بازار موجود می باشد. کلاف ها در بسیاری از موارد از جمله ساخت انواع خودروها، ماشین آلات صنعتی و … استفاده می شود. لوازم خانگی، صنعت برق و موارد مشابه دیگر.

ضد فروش

خرید تیرآهن در بازار سخت افزار نیاز به ظرافت و دقت زیادی دارد. یکی از موارد مهم در سفارش تیرآهن تطبیق مواد خریداری شده با کالای تحویلی است. متأسفانه در مواردی پیش می آید که افراد سودجو دست به فروش غیرقانونی می زنند. به گونه ای که مثلاً برخی دستورات و قیمت تیرآهن در اصفهان برند ذوب آهن را می گیرند و در عوض از کارخانه های دیگر مثل فایکو یزد که قیمت روز تیرآهن و نرخ تیرآهن کمتر است به مشتری تحویل می دهند. بررسی برگه آنالیز و حک نام سازنده بر روی بدنه تیر بسیار مهم است. متأسفانه برخی از اندازه های تیرها علامت اختصاری کارخانه ای روی پروفایل ندارند و این باعث سوء استفاده احتمالی می شود.

پیشخوان شعبه

انواع میلگرد آجدار به صورت دسته ای و کیلویی در بازار موجود است. اصطلاح پیشخوان شعبه اغلب برای زمینه فروش میلگرد استفاده می شود. اگر مقدار سفارش میلگرد کمتر از مقدار استاندارد باشد، برخی از فروشندگان بسته را باز می کنند و بر اساس آن قیمت میلگرد امروز و شعبه سفارش داده شده محصول را به مشتری تحویل می دهد. معمولا قیمت روز میلگرد آجدار از ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان به بالا به صورت شاخه کیلویی محاسبه خواهد شد.

ورق پارچه

ورق فابریک یکی از رایج ترین اصطلاحاتی است که برای ورق های تولیدی کارخانه ای استفاده می شود که در محل برش خورده و آماده عرضه هستند. اما ورق هایی که به صورت رول یا کلاف طراحی و تولید می شوند در هر خرده فروشی به طول و اندازه دلخواه مشتری برش داده می شوند. ورق های پارچه دارای ابعاد بسیار دقیق و بدون دوندگی (دویدن به معنای تغییر شکل و انحنای آهن در اثر تحمل فشار و وزن است) که یکی از مزیت های اصلی آنها می باشد.

هزینه های انبار

تمام مقاطع فولادی که در انبارهای بزرگ هستند هزینه نگهداری دارند. این هزینه در بازار سخت افزار به عنوان هزینه ذخیره سازی شناخته می شود که شامل ذخیره سازی مقاطع سخت افزاری و فولادی و بارگیری می شود. مامور تسویه انبار با ترخیص محموله این مبلغ را از خریداران دریافت می کند.

میز اشتل

غرفه نام کتابی است که در آن وزن کلیه محصولات و مقاطع فولادی آورده شده است. در این مجموعه که به عنوان مرجع در نظر گرفته شده است، جدول وزن اتوهای مختلف بر اساس اندازه ها و ابعاد استاندارد و همچنین فهرست بندی شده وجود دارد. تولیدکنندگانی که محصولات خود را با توجه به وزن های این کتاب تولید می کنند از کیفیت بهتری در محصولات خود بهره مند خواهند شد. در حال حاضر کتاب جدول جداول در بازار موجود است و می توانید آن را خریداری کنید.

شمش

بیلت یا شمشال در فرآیند ریخته گری تولید می شود و سطح مقطع آن کمتر از ۲۳۰ سانتی متر مربع خواهد بود. طول شمش بیشتر از انواع شمش و سطح آن مربع یا دایره است. لازم به ذکر است که ۳sp و ۵sp دو نوع بیلت مختلف در بازار هستند. از بیلت برای تولید انواع میلگرد و مفتول استفاده می شود و نام علمی این محصول CCM می باشد.

آهن سیاه

میلگرد، تیرآهن، ناودانی و سایر مقاطع فولادی زمانی که در معرض هوای آزاد و رطوبت قرار گیرند تغییر رنگ می دهند. این تغییر رنگ ناشی از زنگ آهن است و اگر مقدار آن برای خوردگی فلز کافی نباشد و از یک طرف نفوذ نکرده باشد جای نگرانی نیست. معمولاً این موارد را می توان با پاک کردن با حوله پاک کرد و گرد و غبار و زنگ روی محصول از بین می رود. اما نوار جدید در رنگ خاکستری تیره و مشکی موجود است. آهن سیاه اصطلاحی است که برای چنین مواردی استفاده می شود. ناگفته نماند که اجناس زرد شده بیشتر با قیمت کمتری در بازار خرید و فروش می شود.

برگه تحلیل

هر محصول دارای گواهی تولید است. مقاطع فولادی و آهنی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. گواهی یا ورق آنالیز توسط سازنده به همراه مقاطع فولادی ارائه می شود. این ورق حاوی مشخصات فنی و فیزیکی محصول از قبیل وزن، طول و عرض، قابلیت هایی مانند کشش، خمش و عناصر تشکیل دهنده مانند منگنز، سیلیکون و کربن می باشد. خریداران برای اطمینان کامل از اصالت کالای خریداری شده، این برگه را در زمان خرید از فروشنده دریافت خواهند کرد.

بورس آهن

بازاری که مردم دارایی های خود را در معرض خرید و فروش قرار می دهند، بورس کالا نامیده می شود. با توجه به تنوع حضور انواع کالاها، بورس شاهد تفاوت های زیادی بوده است. بورس آهن و فولاد یکی از مهم ترین بازارهای بورس کالای فیزیکی است که چند سالی است راه اندازی شده است. این مکان با توجه به شفاف بودن بازار سهام به بستری امن و مطمئن برای معامله فلزات سنگین از قبیل تیرآهن، ورق، نبشی، میلگرد، ناودانی و پروفیل تبدیل شده است.

نتیجه

در این مقاله چند اصطلاح و عبارات رایج و پرکاربرد در صنعت آهن معرفی شد. همانطور که گفته شد بازار سخت افزار عبارات و اصطلاحات زیادی دارد که دانستن آنها و داشتن اطلاعات کافی در مورد این اصطلاحات برای آن دسته از افرادی که قصد خرید دارند بسیار مهم و ضروری خواهد بود. حال می توانید با استفاده از این اطلاعات بهترین تصمیم و انتخاب را در این زمینه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا