ترندهای روز

تعطیلات نورورزی وسط شهریور، دعوا به راه انداخت!

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

در شهریور ما هستیم به گفته برخی رسانه ها این ماه شامل یک نوروز کوچک است و با احتساب جمعه ها تعداد کل تعطیلات این ماه به ۲۱ مورد رسیده است. تقویم و به برخی انتقادات در خصوص تعداد تعطیلات تقویم واکنش نشان داد.

آیا این میزان مرخصی قابل دفاع است؟

این کاربر می نویسد: ایران با ۲۸ تعطیلات رسمی غیر آخر هفته، سومین کشور دارای بیشترین تعطیلات غیر آخر هفته در جهان است. اما منتقدان تعداد بالای تعطیلات رسمی در ایران حقایقی را در این زمینه پنهان می کنند:

۱- ایران یکی از معدود کشورهایی است که هفته کاری ۶ روزه دارد، یعنی روزهای کاری تقویم ایران تقریباً ۵۲ روز بیشتر از اکثر کشورهای دنیا با هفته کاری ۵ روزه است. یعنی با وجود تعطیلات غیر آخر هفته فوق، کارگران ایرانی همچنان حدود ۲۴ روز کاری بیشتر از کارگران اکثر کشورهای جهان دارند.

تعطیلات نیمه نوروز شهریور شروع به دعوا کرد!

۲- با توجه به تشخيص دو تقويم در قانون اساسي ايران و اينكه تقويم قمري مبناي اغلب تعطيلات رسمي است، مي توان تعطيلات آخر هفته يا غير آخر هفته خورشيدي را با تعطيلات قمري تطبيق داد و تقريباً در هيچ سالي نمي توان تعطيل كرد. آیا تمام ۲۸ روز تعطیلات با روزهای کاری سالانه منطبق است. .

۳- بخش خصوصی ایران در مقابل تعیین حد ۴۴ ساعت کار هفتگی و حداقل دستمزد به ابزارهای فقهی متوسل می‌شود، اما بر اساس همین ارزش‌ها در برابر تعطیلی عقیدتی موضعی مخالف اتخاذ می‌کند.

۴- بخش‌هایی از اقتصاد هر کشور اعم از مهمان‌نوازی، گردشگری، تفریح ​​و سرگرمی، ورزش، کافه و رستوران، فعالیت‌های هنری و… امکان فعالیت بهتر در روزهای تعطیل را دارد و اتفاقاً رشد آن مناطق است. افزایش روزهای تعطیل و کاهش ساعات کار. عمومی است.

اما بسیاری از کاربران با نظر این کاربر موافق نیستند!

کاربری به نام عباس در پاسخ نوشت: نگاه متفاوت و جالبی بود اما جامع نبود. بسیاری از صنایع چه در تعطیلات باشد چه نباشد در روزهای تعطیل فعالیت نمی کنند. این بدان معنی است که همان عملکرد عادی روزانه با ضرایب پرداخت تعطیلات در نظر گرفته می شود. البته مدت زیادی است که محاسبات بهره وری و قیمت های رقابتی از اقتصاد ما محو شده است.

تعطیلات نیمه نوروز شهریور شروع به دعوا کرد!

جوبین همچنین معتقد است: تعطیلات قمری کم شود و جای آن تعطیلات شمسی باشد یا مثل آمریکا بگویند مثلا شنبه و یکشنبه بعد از پایان ماه مبارک رمضان تعطیل است، چهارشنبه یا پنجشنبه هفته ای که یوم الله در آن است. بسته است، نه دقیقاً آن روز. در روزهای آفتابی باید تعطیلات بیشتری باشد.

اما یاسر نکته ای را مطرح کرد که قابل تامل است: اگر همه در ایران اینقدر زحمت می کشند چرا ما پیشرفت نمی کنیم؟ فکر نمی کنید بد نیست از تاثیرگذاری کار بنویسید؟ آیا ساعت ۱۰-۶ صبح است؟ نصف سال مرخصی اینجوری نصف سال بین تعطیلات نصف دیگ آلوده! بیایید واقع بین باشیم!

هادی از اقدامات ناجوانمردانه برخی کارفرمایان گلایه کرد: علاوه بر تمام این نکات، ۱۰۰ ساعت اضافه کاری در ماه در بسیاری از شرکت ها اجباری شده است. حتی برخی از کارفرمایان به صورت غیرقانونی و بدون در نظر گرفتن ضرایب تعطیلات کاری و اضافه کاری اجباری، اضافه کاری بیش از این مقدار را اعمال می کنند.

تعطیلات نیمه نوروز شهریور شروع به دعوا کرد!

سما از روش چینی استقبال می کند: اول از همه، پنجشنبه تقریباً یک نیمه تعطیل است. دوم اینکه هتل و این چیزها نیاز به پول زیادی دارد. وضعیت مردم واقعاً بد است. وضعیت اقتصاد بهتر بشه بعد کمش کنه فعلا کار نمیکنه… ثالثا چقدر کار مفید تو کشوره!؟ هیچ نظارت روشی وجود ندارد. به نظر من، هر کاری که چین انجام می دهد درست است!

سالار نوشت: مشکل «پیاده روی» اعیاد ویژه در تقویم ایران نیز مشکلی مختص ایران است. اکثراً در دنیا، بسیاری از تعطیلات در روزهای خاصی از هفته تنظیم می‌شوند، مثلاً اولین چهارشنبه یک ماه خاص، به طوری که حرکت در طول هفته محدود است.

کامیار از نروژ گفت: در نروژ که ما هستیم، اضافه کاری در روزهای شنبه و یکشنبه برای کارگران غیر شیفتی دو برابر و در روزهای هفته ۵۰ درصد بیشتر از حقوق پایه است. هیچکس بعد از ساعت کاری تلفن جواب نمی دهد.

رضا به دیگر تعطیلات پنهان گفت: ایران ۴۴ ساعت کار در هفته دارد که می تواند به جای ۶ روز، ۵.۵ روز، تعطیلات تابستانی برق محور و زمستانی آلودگی محور باشد. علاوه بر این، تعطیلات در ایران هر سال متناوب است و گاهی اوقات تداخل هایی وجود دارد که کار عمیق را در حاشیه می کشد. این برای یک کشور خیلی زیاد است.

تعطیلات نیمه نوروز شهریور شروع به دعوا کرد!

حوا در مورد برخی مشاغل بدون تعطیلات نیز می گوید: کار قبلی من اصلا تعطیلی نداشت، برای آنها پنج شنبه و جمعه و تعطیلات رسمی و غیررسمی اصلا مهم نبود، بیماری مهلک داشتی، باید می رفتی ببینمت، شاید بگذارند بری. خانه، حتی اگر شما اشتباه می کنید برای تعطیلات! کلا ۱۳ فروردین و یدونا عاشورا تاسوعا تعطیل شد.

و دانیال: عده ای در تعطیلات گیر می افتند که انگار سبک زندگی یا تعادل کاری خیلی خوبی داریم، روز تعطیل داریم کار می کنیم، کارفرما نمی فهمد که در روز تعطیل پیام ندهید. حقوقش کمه کارگرانی که عملاً یک روز مرخصی ندارند، ۱۲ ساعت کار می کنند و در نهایت هیچ کاری ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا