ترندهای روز

تعقیب «گردباد»؛ یک تفریح غیرعادی در دشت‌های آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

در دنیای سینما، فیلم هایی مانند «Twisters» تصویری اغراق آمیز و هیجان انگیز از تعقیب طوفان ارائه می دهند. رانندگی با سرعت بالا، شلیک آتش بازی به ابرها و نبرد انسان با نیروهای خشمگین طبیعت، تصویری هالیوودی از این فعالیت به مخاطب می دهد. اما در دنیای واقعی، تعقیب طوفان تجربه ای کاملا متفاوت و اغلب چالش برانگیزتر است.

برخلاف هیاهوی فیلم‌های هالیوود، تعقیب طوفان در واقعیت مستلزم رانندگی طولانی، صبر برای یافتن طوفان و البته کمی شانس است. تعقیب کنندگان حرفه ای طوفان با استفاده از وسایل نقلیه ویژه و تجهیزات پیشرفته طوفان ها را در دشت ها و مناطق مختلف دنبال می کنند. گاهی اوقات، این تعقیب و گریز شامل صدها مایل و ساعت رانندگی برای یافتن طوفان مورد نظر است.

یک تعقیب کننده گردباد منتظر است تا طوفانی در جنوب غربی دره تورنادو شکل بگیرد

البته به گفته بسیاری از متخصصان، لحظه ای که طوفان را پیدا می کنید و به آن نزدیک می شوید، آنقدر هیجان انگیز است که خستگی رانندگی طولانی را به کلی فراموش می کنید.

تاریخچه تعقیب طوفان

اولین کسی که رسما به عنوان تعقیب کننده طوفان شناخته شد دیوید هدلی است. در سال ۱۹۵۶، پس از وقوع یک گردباد ویرانگر به بیسمارک، داکوتای شمالی، او به اطراف رفت و از آسیب فیلمبرداری کرد. این عمل شور و شوق تعقیب طوفان را در دل او برانگیخت و هدلی بعداً به عنوان یک پیشگام در این زمینه شناخته شد.

انتشار “Twister” در سال ۱۹۹۶ و “Twisters” در سال ۲۰۲۴ بار دیگر توجه را به تعقیب طوفان جلب کرد و این فعالیت را به عموم مردم معرفی کرد.

تشکیل یک ستون بزرگ دوار هوا (مزوسیکلون) در اوکلاهما

Zone of Tornadoes: در جستجوی گردبادها در دره تورنادو

بیشتر گردبادها در آمریکا در منطقه ای به نام کوچه تورنادو رخ می دهند. این منطقه شامل بخش هایی از ایالت های تگزاس، اوکلاهما، کانزاس، نیومکزیکو، داکوتای شمالی و جنوبی، مونتانا و مینه سوتا است.

طوفان ها در طول سال و در مناطق مختلف این منطقه با سرعت و شدت متفاوتی حرکت می کنند. طوفان‌های بهاری سریع‌تر هستند، در حالی که طوفان‌های اواخر فصل به تعقیب‌کنندگان فرصت بیشتری برای مشاهده می‌دهند.

تاثیر تغییرات آب و هوایی: طوفان ها به کجا می روند؟

تغییرات آب و هوایی در حال تغییر الگوهای آب و هوایی است و در نتیجه بر نحوه شکل گیری طوفان ها تأثیر می گذارد. برخی شواهد نشان می دهد که تعداد طوفان ها در مناطق مناسب برای تعقیب طوفان در حال کاهش است. به نظر می رسد طوفان ها نیز به سمت شرق از دشت های مرتفع دور می شوند. هنوز مشخص نیست که آیا این تغییر مستقیماً به دلیل تغییرات آب و هوایی است یا خیر. تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارد و احتمالاً به درک بهتری از تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر فعالیت طوفان منجر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا