طلا و ارز

تعیین قیمت طلای وارداتی از سوی بانک مرکزی، طلا را گران می‌کند

به گزارش ایران تحلیل، حسین راغوفر، کارشناس امور اقتصادی، دستورالعمل جدید بانک مرکزی مبنی بر رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان با عرضه شمش طلای وارداتی در مرکز مبادلات ارزی و طلای وارداتی را محرکی موثر برای افزایش قیمت طلا و در مقایسه با افزایش قیمت دانست. در قاچاق طلا به خارج از کشور . و ترویج فعالیت های زیرزمینی و غیررسمی در بازار طلا از طریق اجرای این سیاست.

وی با بیان اینکه نقش بانک مرکزی کنترل حجم پول در اقتصاد است، خاطرنشان کرد: امروزه یکی از کارکردهای طلا جایگزینی آن با پول است. به خصوص زمانی که پول ملی اینقدر ضعیف شده است، ارزهای معتبر جهانی و طلا جایگزین های پولی معتبر محسوب می شوند.

راغوفر با تاکید بر اینکه طلا به عنوان یک محافظ تورم نقش مهمی در کنترل حجم پول در جامعه و نرخ تورم در جامعه ایفا می کند، گفت: می توان این حق را به بانک مرکزی داد تا بر ورود و خروج طلا نظارت کند. سیاست های جدیدترین بانک مرکزی و ورود آن به مقوله نظارت بر طلا تبعات منفی بسیاری دارد.

به گفته وی دستورالعمل بانک مرکزی در خصوص تعیین قیمت طلای وارداتی موجب افزایش قیمت طلا می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام در چارچوب مناسبات سیاسی-اقتصادی کشور می تواند موفقیت آمیز باشد؟ وی گفت: در شرایط کنونی به نظر می رسد این سیاست با تردیدهایی مواجه است. اتفاقاً چنین محدودیت هایی زمینه ساز خروج بیشتر قاچاق طلا به خارج از کشور نیز می شود.

عوامل موثر در تعیین قیمت طلا

به گفته این کارشناس اقتصادی، در شرایط فعلی قیمت طلا با دو عامل قیمت جهانی طلا و نرخ دلار تعیین می شود. بنابراین، قیمتی غیر از نرخ ناشی از دو عامل ذکر شده ممکن است منجر به قیمت های متعدد طلا در بازار شود.

وی گفت: با توجه به اینکه نهادهای قدرت در این روابط، در کشور د. علاوه بر این، این کار نیازمند ابزارهای کنترلی و نظارتی دیگری است که خارج از کنترل بانک مرکزی است، مانند نظارت بر قاچاق.

راغوفر تصریح کرد: در سیاست جدید بانک مرکزی هنوز مشخص نیست که با چه مکانیزم و روشی برای تعیین قیمت ها و نحوه مبادلات انجام می شود. به نظر می رسد اجرای این سیاست اقدامی موقت و کوتاه مدت بوده و به دلایل متعددی موفق نخواهد بود.

وی تصریح کرد: بهره چندگانه طلا علاوه بر ایجاد فساد و ایجاد املاک استیجاری، بسیاری از فعالیت ها را غیررسمی و غیرشفاف می کند. یعنی فعالیت های غیرشفاف برای دور زدن دستورالعمل ها و پیدایش فعالیت های زیرزمینی شکل می گیرد. اقتصاد کشور تاثیر بگذارد

راغوفر معتقد است: در حال حاضر انواع مختلفی از معاملات زیرزمینی یا خارج از مجاری رسمی انجام می شود و با محدودیت های جدید پیش بینی شده در بخشنامه جدید بانک مرکزی، مشکلات جدی در بازار طلا ایجاد خواهد شد. بنابراین معتقدم خود این دستورالعمل باعث افزایش قیمت طلا خواهد شد.








دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا