ورزشی

تعیین نتایج قبل از برگزاری مسابقات در سطوح پایه فوتبال!

امین منوچهری درباره وجود خشونت در فوتبال پایه کشور گفت: باید توجه بیشتر و بهتری به بازیکنان در سطح پایه داشته باشیم و آموزش را سرلوحه کار خود قرار دهیم. از خود بازیکن گرفته تا خانواده و باشگاهش، باید تمرینات کافی داشته باشند. متاسفانه سود مالی برخی افراد و خرید و فروش های پی در پی امتیاز تیم ها، فراز و نشیب های تیم ها شرایط بدی را در فوتبال پایه ایران به وجود آورده است. ما باید اولویت خود را در سطح پایه تغییر دهیم و آموزش حرف اول را می زند.

وی افزود: در سطوح پایه خیلی ها سعی می کنند قبل از بازی نتیجه را مشخص کنند، بنابراین تهدیدات، توهین ها و درگیری هایی که اصلا مناسب فضای فوتبال پایه نیست در این راستا مشاهده می شود. در یکی از بازی ها دیدیم که مربی حریف وقتی مهاجم یا بازیکنش به محوطه جریمه ما رسید، با صدای بلند خطاب به او گفت: «برو پایین». زمانی که بازیکن به صحبت های او گوش داد، داور بلافاصله پنالتی اعلام کرد. اگر قبل از بازی هماهنگی صورت نگرفت، چرا مربی باید از همان دقیقه اول مسابقه چنین درخواستی از شاگردانش داشته باشد؟ طبیعتاً وقتی یک بازیکن جوان چنین رفتارها و خشونت هایی را مشاهده می کند با این تأثیرات منفی به سطح بالاتر فوتبال ایران می رود.

سرمربی سابق تیم نونهالان استقلال درباره اینکه آیا خانواده بازیکنانی که در آزمون فوتبال مردود می شوند با مربی درگیری فیزیکی دارند یا خیر، گفت: در فوتبال پایه بسیار رایج است که وقتی بازیکنی را در آزمون قبول نمی کنید، روی در همان روز یا روزهای بعد باید با آشنایان صحبت کنید و … پاسخگو باشید و حتی ممکن است با شما درگیر شوید طبیعی است که هر فردی بخواهد از نفوذ و قدرت و آشنایی خود برای زورگویی به فرزندش استفاده کند آشنایان برای پیوستن به تیم باشگاهی باید افراد مناسبی را برای مسئولیت پذیری در سطح پایه انتخاب کنیم و معیارهای خاصی وجود دارد تا دچار مشکل نشویم.

این درست است که برخی تیم ها از اراذل و اوباش روی سکوها استفاده می کنند و در عین حال داور و بازیکنان را برای تعیین نتایج تهدید می کنند؟ منوچهری در پاسخ به این موضوع اظهار کرد: متاسفانه در برخی بازی ها شرایط خوبی وجود ندارد. در سطح کودکان نوپا، خانواده ها معمولاً با بازیکن به زمین بازی می آیند. واقعاً فصل گذشته بازی هایی بود که من و خانواده ام احساس امنیت نمی کردیم. فراموش نکنید که با توجه به وضعیت زیرساخت ها معمولا خانواده های میزبان و مهمان در یک مکان مستقر می شوند و چون آموزش های مناسبی در این سطح وجود ندارد ممکن است با رفتارهای عاطفی مواجه شویم.

وی در خصوص تاثیر زیرساخت ها بر وضعیت فعلی فوتبال کشور تاکید کرد: بازیکنان ۱۴ یا ۱۵ ساله ای که در زمین چمن مصنوعی تمرین می کنند با مشکلات و آسیب های زیادی در غضروف ها و تاندون ها مواجه می شوند. ضمن اینکه هر چه از نظر زیرساختی شرایط مناسب تری ایجاد کنیم، درگیری ها کاهش می یابد. به نظر من اگر باشگاه های بزرگ کشور هزینه خرید یک بازیکن را به توسعه فوتبال پایه خود اختصاص دهند، امکان تربیت ۳۰۰ بازیکن وجود دارد که می تواند در آینده به باشگاه کمک فنی و مالی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا