ترندهای روز

تغذیه در ابتلا به آلزایمر چه نقشی دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

بیماری آلزایمر تنها یکی از هزاران بیماری جدی است که می تواند شانس شما را برای داشتن زندگی شاد و سالم کاهش دهد. حفظ کیفیت بالای زندگی می تواند برای برخی از سالمندان چالش برانگیز باشد، اما نکاتی برای کمک به بهبود و کنترل این شرایط وجود دارد.

مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی در بیماری آلزایمر نقش دارد. برخی از غذاهای مشکوک به افزایش خطر آلزایمر عبارتند از:

۱. گوشت قرمز

گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از آهن است و برای پیشگیری از کم خونی ضروری است. با این حال، آهن بیش از حد در بدن به توسعه رادیکال های آزاد کمک می کند که منجر به آسیب و تخریب سلولی می شود. آهن تمایل به تجمع در ماده خاکستری مغز دارد، جایی که ابتدا اختلال شناختی ایجاد می شود. محققان توصیه می کنند که گوشت قرمز را به یک یا دو بار در هفته محدود کنید یا گوشت گاو با علف را افق میهن کنید.

۲. کربوهیدرات های تصفیه شده

رژیم غذایی سرشار از نشاسته و قند نیز سالمندان را در معرض خطر قرار می دهد. سالمندانی که از وعده های غذایی مکرر سرشار از کربوهیدرات لذت می برند، چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. نان، ماکارونی و مشتقات آنها باعث افزایش قابل توجه گلوکز و انسولین می شوند. افزایش شدید و سریع قند خون باعث می شود که لوزالمعده انسولین بیشتری ترشح کند که محققان معتقدند این انسولین به رگ های خونی شکننده مغز آسیب می رساند.

۳. محصولات گلیکاسیون پیشرفته (سن)

AGE مخفف عبارت Advanced glycation end products است. ترکیبات گلیکوژن به طور طبیعی در سراسر بدن و در برخی غذاها یافت می شود. با این حال، غذاهای AGE سطح گلوکز را افزایش می دهند. مطالعات نشان می دهد که افراد مسن مبتلا به آلزایمر به دلیل ناتوانی در متابولیسم این ماده، سطح گلوکز در مغزشان افزایش یافته است.

برخلاف سایر سلول های بدن، گلوکز برای حمله به مغز یا تأثیر بر نورون ها به انسولین نیاز ندارد. تصور می شود که سطوح بیش از حد گلوکز باعث التهاب و آسیب سلولی می شود.

۴. غذاهای حاوی کلسترول بالا

مطالعات نشان می دهد که کلسترول بالا در ایجاد آلزایمر موثر است. کلسترول در تولید پروتئین های آمیلوئید بتا نقش دارد که به نورون ها آسیب می رساند. حیوانات آزمایشگاهی که از رژیم غذایی پرچرب و کلسترول بالا تغذیه می شدند، در مقایسه با حیواناتی که از رژیم غذایی سالم تری تغذیه می شدند، در یادگیری و به خاطر سپردن مشکل بیشتری داشتند. نتایج این آزمایش نشان داد که مغز حیوانات مبتلا در حین نشان دادن علائم آلزایمر، مقدار قابل توجهی نورون را از دست داده است.

در فنلاند، دانشمندان ۴۴۴ نفر را مورد مطالعه قرار دادند. محققان دریافتند افرادی که در میانسالی به طور مزمن کلسترول خون بالایی داشتند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر در دوران پیری بودند.

۵. گلوتن

گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در برخی غلات از جمله گندم، جو و چاودار یافت می شود. به گفته متخصصان، حساسیت به گلوتن غیر سلیاک می تواند در بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. حساسیت به گلوتن ممکن است در افرادی که بیماری سلیاک ندارند ظاهر شود. در برخی افراد، دستگاه گوارش گلوتن را به عنوان یک ماده مضر یا یک تهدید درک می کند. به این ترتیب التهاب رخ می دهد و در سراسر بدن از جمله مغز پخش می شود. تصور می شود که واکنش نامطلوب به گلوتن منجر به آسیب نورون می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا