محیط زیست

تغییر اقلیم؛ تهدیدی برای تمدن بشریت / ایران چهارمین سال متوالی خشکسالی را می‌گذراند

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل، تغییرات اقلیمی که از آن به عنوان «تهدید وجودی زمین» یاد می شود، در صورت عدم رسیدگی، خطرات پنهان قابل توجهی ایجاد می کند و حتی ممکن است به یک بحران یا فاجعه غیرقابل انکار جهانی تبدیل شود. خطرات شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی برای تصمیم‌گیری قوی در زمینه خود، از آماده‌سازی تا در نظر گرفتن پاسخ‌های اضطراری برای جلوگیری از شرایط خطر، مهم هستند.

ظرفیت اثرات فاجعه بار تغییر اقلیم به بزرگی و سرعت آن، آسیب های وارد شده به زمین و سیستم های انسانی و در نهایت آسیب پذیری و واکنش سیستم های آسیب دیده به این تغییرات، گزینه هایی مانند افزایش بیش از حد دما و اثرات آبشاری بستگی دارد. تغییر اقلیم از جمله عوامل موثر بر این ظرفیت است. در نظر گرفته نشده است، زیرا تاکنون برآوردهای کمی از اثرات گرمایش بالای سه درجه سانتیگراد بر روی کل زمین وجود داشته است و مطالعات در مورد چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر ایجاد بحران های بزرگتر بسیار پراکنده است.

تأثیرات فاجعه‌بار، حتی اگر بعید باشد، پیامدهای عمده‌ای برای تحلیل‌های اقتصادی، مدل‌سازی و واکنش‌های اجتماعی دارد و درک آسیب‌پذیری و پاسخ‌های جوامع انسانی می‌تواند به سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری برای جلوگیری از تغییر بحران‌های سیستمی کمک کند. درک سناریوهای آب و هوایی فاجعه آمیز می تواند مداخلات سیاستی را مشخص کند. علاوه بر اقدامات اضطراری، آخرین راه‌حل‌ها مانند مدیریت تابش خورشیدی و تزریق ذرات معلق در هوا به استراتوسفر برای انعکاس نور خورشید نیز تحریک می‌شود و در نتیجه بشر را به گزینه‌های بهتری نسبت به جبران تغییرات آب و هوایی سوق می‌دهد.

تغییر اقلیم تهدیدی برای تمدن بشری است

مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی وی در حاشیه هفتمین کنفرانس بین المللی تغییرات اقلیمی در تهران گفت: تغییرات اقلیمی در بسیاری از کشورها پیامدها و آثار زیانباری داشته است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: یکی از مهمترین اثرات منفی تغییر اقلیم در ایران افزایش وقوع بلایای جوی و اقلیمی مانند سیل، خشکسالی، طوفان گرد و غبار، امواج گرما، امواج سرما و کاهش ذخایر برف است.

دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم ادامه داد: اکنون ایران وارد چهارمین سال متوالی خشکسالی شده است که اثر آن را می توان در کاهش ذخایر آبی پشت سدها، افزایش وقوع طوفان های گرد و غبار در کشور و کاهش کیفیت هوا در بسیاری از شهرهای کشور.

رهنما تصریح کرد: پیامدهای تغییر اقلیم مشکلات زیادی را برای نقاط مختلف کشور به وجود آورده است که یکی از راه های غلبه بر این مشکلات استفاده از ظرفیت های علمی برای مقابله با این پدیده و آثار آن است.

وی افزود: بدون شک با گسترش فعالیت های انسانی و افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در سال های آینده اثرات تغییر اقلیم افزایش خواهد یافت، بنابراین توجه به این موضوع و تلاش برای مقابله علمی با آن ضروری است.

رئیس پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی کشور ادامه داد: سال‌هاست که محققان کشور به موضوع تغییر اقلیم و اثرات آن ورود کرده‌اند، اما همچنان مطالعات جدید و ابتکاری زیادی در حال ارائه است که برخی از آنها ارائه شده در هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم. .

رهنما خاطرنشان کرد: امید است نتایج هفتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی نقش مهمی در شناخت بهتر این پدیده داشته باشد و دیدگاه علمی و راهکارهای عملی سازگاری با پدیده تغییر اقلیم را بیش از پیش روشن کند.

تغییرات آب و هوایی؛ تهدیدی برای تمدن بشری/ ایران برای چهارمین سال متوالی خشکسالی را تجربه می کند

توجه به موضوع تغییر اقلیم در سند ملی توانمندسازی

محمد مشروطهمعاون وزیر راه و شهرسازی: وی با بیان اینکه در سند ملی توانمندسازی که به زودی با حضور مسئولان ارشد کشور رونمایی می شود، موضوع تغییر اقلیم مورد توجه قرار گرفته و یکی از مفاد اصلی آن تاکید بر آینده نگری است، گفت: تغییرات اقلیمی می تواند باعث شود. با اثراتی مانند خشکسالی، بارندگی کم و گرد و غبار. و گرد و غبار و معیشت بخشهایی از شهرها یا روستاهایی که اقتصاد آنها بر پایه کشاورزی یا دامداری است و ساکنان آنها مجبور به مهاجرت می شوند را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی افزود: به این ترتیب مردم مجبور به مهاجرت به شهرهای کوچک و بزرگ می شوند و نظام سکونتی و اسکان جمعیت در کشور تغییر می کند که جلوه عینی آن تراکم جمعیت در شهرها، تشدید حاشیه نشینی و افزایش تمرکز قشر آسیب پذیر است. جمعیت در محدوده بافت های فرسوده.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تراکم جمعیت به تدریج منجر به فرسودگی بیشتر بدنه می شود و بر این اساس مدیریت یا بررسی کاهش اثرات تغییرات اقلیمی در حوزه بازآفرینی شهری می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

آیینی بیان کرد: امروز در چابهار، حاشیه اهواز و حتی در استان های فارس و کرمان شاهد حاشیه نشینی جدی هستیم که ناشی از تغییرات اقلیمی است و مهاجرت ها به ویژه از خوزستان به مرکز یا شمال کشور تحت تاثیر قرار گرفته است. با مشکل گرد و غبار و کمبود آب .

وی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش هایی مانند کنفرانس بین المللی تغییرات اقلیمی در تهران می تواند زمینه هم افزایی و استفاده از تجارب سایر کشورها را فراهم کند و جمع بندی جهانی در این زمینه می تواند در مدیریت و کاهش اثرات مضر آب و هوا موثر باشد. تغییر دادن.

تغییرات آب و هوایی؛ تهدیدی برای تمدن بشری/ ایران برای چهارمین سال متوالی خشکسالی را تجربه می کند

تغییر اقلیم یکی از بزرگترین چالش های زیست محیطی در دنیای امروز است

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وی با بیان اینکه استکبار جهانی با تکیه بر مشکلات زیست محیطی به دنبال ایجاد تنش و اختلاف بین کشورهای منطقه است، گفت: محیط زیست موضوع پدافند غیرعامل است، بنابراین سازمان محیط زیست و پدافند غیرعامل باید در کنار هم باشند تا هم افزایی را ایجاد کنیم. ، تهدیدهای زیست محیطی کشور را به فرصت ها تبدیل کرده و اقتصاد شکوفا را بر اساس توسعه پایدار و بهبود شاخص های زیست محیطی ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه امروزه کشورهای توسعه یافته به اهمیت حفاظت از محیط زیست پی برده اند و مشغول برنامه ریزی برای آن هستند، افزود: در عین حال این کشورها حاکمان خود را برای کشورهای در حال توسعه طراحی و تنظیم کرده اند و هدف آنها بر اساس منافع آنها است. . ، کشورهای دیگر را محدود و محصور کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ظرفیت های گسترده محیط زیست تصریح کرد: سرمایه عظیم ملی و دینی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی داریم اما از آن استفاده نکرده ایم. در قرآن کریم کلیدواژه های زیست محیطی فراوانی وجود دارد اما ما نتوانسته ایم آن ها را به دنیا عرضه کنیم و به جایی رسیده است که امروز دشمن برای ما حرف می زند.

او گفت که قسمتی از ما سه کشور جهان هستیم که در قانون اساسی خود یک اصل مترقی زیست محیطی داریم که حفاظت از محیط زیست را وظیفه آحاد جامعه می دانند. انجام دادن.

سلاجقه با اشاره به اولویت پیشگیری بر درمان افزود: حفاظت از محیط زیست نیز همان موضوع پیشگیری است که از بسیاری از مشکلات و چالش ها جلوگیری می کند.

وی تغییر اقلیم را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی در دنیای کنونی دانست و خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی بر همه عناصر زندگی تأثیر گذاشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگرچه سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست از جامعیت کافی برخوردار است اما ارزیابی های ما نشان می دهد که نهادهای مختلف به وظایف خود در این سیاست ها به طور کامل عمل نکرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا