اخبار اقتصاد ایران

تغییر جنسیت ماهی خاویاری در ژاپن؛ رقابت جهانی برای تصاحب بازار خاویار!

ژاپنی ها استروژن های مردانه را به زنانه تبدیل کردند

محققان دانشگاه کندای ژاپن موفق شدند ماهیان خاویاری نر را با استفاده از ترکیبات طبیعی موجود در سویا به ماده تبدیل کنند. هدف از این کار تولید بیشتر و ارزانتر خاویار است. دستاوردی که می تواند صنعت جهانی خاویار را متحول کند.

افق میهن به نقل از یورونیوز، در گذشته از ماهیان استروژن وحشی صید شده در طبیعت به ویژه در روسیه و ایران خاویار استخراج می شد. اما صید بی رویه باعث کاهش شدید جمعیت این نوع ماهی شده و آنها را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

به همین دلیل، مقرراتی در اکثر کشورها برای محدود کردن این نوع صید وضع شد و کشورهای تولید کننده خاویار برای تولید این تخم‌های کوچک گرانبها که گاهی اوقات «طلای سیاه» نامیده می‌شود، به پرورش استروژن روی آوردند.

چین به این ترتیب بزرگترین تولید کننده خاویار پرورشی در جهان شد، در حالی که روسیه، ایتالیا و فرانسه نیز در رتبه های دوم تا چهارم قرار دارند.

ژاپن امیدوار است با این کشف علمی بتواند عقب ماندگی خود را در تولید و صادرات خاویار جبران کند.

در حال حاضر، پرورش دهندگان باید تمام استروژن های جوان را برای چندین سال نگه دارند. علاوه بر این، تقریباً سه سال طول می کشد تا ماهی ها به بلوغ جنسی برسند و تعیین کنند که آیا ماهی نر هستند یا ماده. ماده ها معمولاً برای تولید خاویار نگهداری می شوند، در حالی که نرها برای تولید گوشت استفاده می شوند و با قیمت کمتری به فروش می رسند.

دانشمندان ژاپنی در دانشگاه کیندای آزمایش های متعددی انجام دادند و در نهایت با تغییر تغذیه کودکان استروژن و افزودن ترکیب سویا به نام ایزوفلاون که شبیه هورمون استروژن (هورمون اصلی زنانه) است، موفق شدند نرها را به نوعی «ماده ممتاز» تبدیل کنند. پس از مصرف این «قرص‌های سویا» برای حدود شش ماه، تمام استروژن‌هایی که قرار بود مردانه باشند، به این «مواد ممتاز» تبدیل شدند.

خاویار تولید شده توسط ماده ها و “ماده های ممتاز” کاملاً مشابه هستند. به نظر می رسد این ماهی ها دارای خواص مشابه با استروژن های پرورشی معمولی هستند. تولیدکنندگان ژاپنی تاکید می کنند که کیفیت خاویار بسیار عالی است زیرا هورمون استفاده شده طبیعی است و هیچ گونه اثر شیمیایی در ماهی باقی نمی گذارد.

ارزش کل صادرات جهانی خاویار (شامل خاویار سنتی و جایگزین های آن) در سال ۲۰۲۴ معادل ۴۸۵.۶ میلیون یورو بوده است. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۳، ۴.۸ درصد رشد داشته و نسبت به سال ۲۰۲۰، ۲۷.۸ درصد افزایش را نشان می دهد.

از این میزان، ۲۰۵.۳ میلیون یورو (حدود ۴۲.۳ درصد) مربوط به خاویار سنتی (استروژن، عمدتاً از دریای خزر و دریای سیاه) و ۲۸۰.۲ میلیون یورو (حدود ۵۷.۷ درصد) مربوط به خاویار جایگزین (تولید شده از تخم سایر ماهی ها) بوده است.

بیشتر صادرات خاویار سنتی جهان در سال ۲۰۲۴ در دست پنج کشور اصلی بوده است. چین با ارزش ۹۰.۲ میلیون یورو و سهم ۴۳.۹ درصد در رتبه اول جهان قرار گرفت. پس از آن ایتالیا با ۲۰.۱ میلیون یورو (۹.۸ درصد)، فرانسه با ۱۸.۹ میلیون یورو (۹.۲ درصد)، لهستان با ۱۳.۱ میلیون یورو (۶.۴ درصد) و آلمان با ۱۲.۷ میلیون یورو (۶.۲ درصد) قرار دارند.

در مجموع، این پنج کشور حدود ۷۵.۵ درصد از کل صادرات جهانی خاویار سنتی در سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص داده اند که ارزش آن نزدیک به ۱۵۵ میلیون یورو است.

در سال ۲۰۲۴، بازار جهانی خاویار جایگزین (غیر استروژنی) نیز عمدتاً در اختیار پنج کشور بزرگ بود. ژاپن با ارزش ۵۹.۱ میلیون یورو و سهمی معادل ۲۱.۱ درصد، صادرکننده برتر این نوع خاویار بود. پس از آن چین با ۴۳.۲ میلیون یورو (۱۵.۴ درصد)، آلمان با ۳۴.۴ میلیون یورو (۱۲.۳ درصد)، ایالات متحده با ۱۵.۸ میلیون یورو (۵.۶ درصد) و دانمارک با ۱۴.۴ میلیون یورو (۵.۱ درصد) قرار دارند.

مجموع صادرات این پنج کشور به حدود ۱۶۷ میلیون یورو می رسد که معادل ۵۹.۵ درصد از کل صادرات جهانی خاویار جایگزین در سال ۲۰۲۴ است.

ارزش کل صادرات خاویار ایران به ۶ میلیون یورو رسیده است که معادل ۱.۲ درصد از کل ارزش صادرات جهانی این محصول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا