ارزهای دیجیتال

تغییر مداوم سیاست‌های ارزی باعث سردرگمی صادرکنندگان می شود

رئیس اتاق ایران چالش‌های حوزه صادرات را برشمرد و بر تثبیت سیاست ارزی تاکید کرد و گفت: تغییرات مستمر در سیاست ارزی منجر به سردرگمی صادرکنندگان و از دست دادن بازارهای هدف می‌شود.

به گزارش افق میهن، صمد حسن زاده روز سه شنبه در همایش روز ملی صادرات از دولت خواست تا قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را به طور کامل اجرا کند و از شبکه تجار مجرب در چارچوب یک شبکه به عنوان رایزن و به عنوان بازوی اجرایی وابسته اقتصادی سفارتخانه ها و تثبیت سیاست ارزی استفاده کند.

وی در آن روز به جامعه فعالان اقتصادی و صادرکنندگان کشور که پرچمدار عزت اقتصادی ایران هستند، تبریک گفت و تصریح کرد: امروز گرد هم آمده ایم تا از تلاش کسانی که در سخت ترین شرایط اقتصادی تولید و صادرات را ادامه داده اند، صحبت کنیم.

وی صادرات را نشان دادن چهره قوی ایران در بازارهای جهانی و صحبت با دنیا از مسیر کار و خلاقیت دانست و افزود: صادرات به معنای اثبات این است که با وجود فشارها و تحریم ها، ملت ایران همچنان ثابت قدم است و به آینده ایمان دارد، هرچند مسیر صادرات در ایران آسان نیست. صادرکنندگان کشور با وجود عشق و انگیزه با موانعی روبرو هستند که در بسیاری از موارد باعث هدر رفتن انرژی آنها می شود.

رئیس اتاق ایران تحریم ها را اولین و مهم ترین موضوع صادرات دانست و تصریح کرد: سال هاست که تحریم ها سایه سنگینی بر اقتصاد کشور انداخته و هزینه های تجاری را افزایش داده است، البته تحریم ها تنها مشکل موجود نیستند. بی ثباتی سیاست های ارزی و تجاری نیز چالشی جدی برای صادرکنندگان محسوب می شود و امید است با برگزاری مستمر جلسات کارگروه مشترک بانک مرکزی و اتاق بازرگانی ایران، شاهد ثبات در این حوزه باشیم.

حسن زاده ادامه داد: روز ملی صادرات امسال در شرایطی است که ابهامات ژئوپلیتیکی از تحریم ها تا تغییر مسیرهای ترانزیتی تا شکل گیری تمهیدات ارزی جدید در منطقه شرایط جدیدی را بر ساختار تجارت خارجی ایران گذاشته است.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: در چنین فضای تحریمی، حرکت از صادرات مواد خام به سمت مشارکت در زنجیره ارزش منطقه ای یک ضرورت اقتصادی و راهبردی است. در حالی که بازار کشورهای همسایه پتانسیل قابل توجهی برای جذب کالاها و خدمات فناوری ایرانی دارد. با این حال، محدودیت‌های لجستیکی و زیرساختی همچنان بزرگترین گلوگاه در مسیر صادرات هستند.

حسن زاده افزود: این وضعیت ایجاب می کند تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی متکی بر «توافقات چندجانبه منطقه ای» و «فعال سازی دیپلماسی اقتصادی بخش خصوصی» مسیر خود را از فروش کالا به «قراردادهای تولید مشترک»، «انتقال فناوری» و «برندسازی صادراتی» تغییر دهند.

وی بر اساس بررسی های اتاق ایران، سه اهرم عملیاتی را نام برد که می تواند مسیر صادرات را در افق ۶ تا ۱۸ ماهه پیش ببرد. اول: تسهیل و هدف گذاری تنظیم مسیرهای ترانزیتی مهم مانند «کریدور شرق به غرب و مسیرهای راه آهن مرزی با آسیای مرکزی» برای کاهش هزینه و زمان حمل و نقل. دوم: تقویت ابزارهای تامین مالی صادرات از جمله تامین مالی زنجیره ای، اعتبار اسنادی منطقه ای و بیمه ریسک برای ثبات تولید و جریان صادرات. و سوم: ارتقای استانداردها و برندهای ایرانی در بازارهای همسایه و مشارکت بیشتر شرکت های کوچک و متوسط ​​در این فرآیند.

وی یادآور شد: علاوه بر این اقدامات، انعقاد و فعال‌سازی قراردادهای چندجانبه منطقه‌ای اعم از تعرفه‌ای، گمرکی، ترانزیتی و پولی می‌تواند بستر لازم را برای اتصال ایران به زنجیره‌های ارزش جهانی فراهم کند و به اتاق‌های سراسر کشور نقش فعال‌تری در دیپلماسی اقتصادی بدهد.

رئیس اتاق ایران افزود: با تقویت این سه محور می توان زنجیره منسجمی از تولید تا ترانزیت ایجاد کرد و با گامی واقع بینانه می توان آینده صادرات غیرنفتی ایران را در چارچوب همکاری های پایدار و مترقی منطقه ای مدیریت کرد.

حسن زاده خاطرنشان کرد: فعالان بخش خصوصی کشور با تکیه بر ظرفیت فراوان کشور به آینده صادرات ایران امیدوارند. کارگران جوان، خلاق و مولد ایرانی در هر شرایطی راه خود را پیدا می کنند و صادرکنندگان ایرانی به تدریج بازارهای جدیدی را حتی بدون حمایت کافی فتح می کنند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها فرموده اند که تمرکز بر صادرات و اجرای آن حمایت از محصول داخلی است: «بازاریابی در خارج از کشور و صادرات یکی از انواع حمایت از کالای ایرانی است. ما با پانزده کشور همسایه هستیم… صادرات کالای ایرانی؛ این وظیفه وزارت خارجه، وزارت بازرگانی و فعالان اقتصادی مردم است.» بر این اساس ما در اتاق ایران معتقدیم که نگاه صادرات محور باید در کل ساختار اقتصادی کشور نهادینه شود. توسعه صادرات نباید بر عهده وزارتخانه یا نهاد خاصی باشد. همه نهادها – از بانک مرکزی گرفته تا وزارت امنیت، اقتصاد و امور خارجه – باید در یک مسیر حرکت کنند.

حسن زاده تاکید کرد: دیجیتالی کردن صادرات و تجارت خارجی از طریق بسترهای شفاف، هوشمند و ایمن، توسعه همکاری با کشورهای همسایه و منطقه برای کاهش تاثیر تحریم ها و اصلاح ساختار گمرکی، بانکی و بیمه ای برای تسهیل صادرات، کلیدهای اصلی توسعه صادرات ایران است.

وی تاکید کرد: صادرات دیپلماسی قدرتمند ملت هاست. هر محموله ای که از مرزهای ایران خارج می شود فقط یک کالا نیست، بلکه پیام صلح، همکاری و خلاقیت ملت ماست. در دنیایی که سیاست گاهی اوقات پرتنش است، تجارت می تواند پلی برای دوستی و ثبات باشد. برای رسیدن به این هدف و تبدیل شدن صادرات به موتور رشد اقتصاد ایران، باید از اقتصاد دولتی فاصله گرفت و عرصه را برای بخش خصوصی اصیل باز کرد. بخش خصوصی نه رقیب دولت است و نه صرفاً منتقد. بلکه یک شریک توسعه است.

حسن زاده بر اساس نیاز فعالان و چشم انداز توسعه از دولت پیشنهاداتی خواست. توجه به صرفه است. ابتدا از دولت می خواهیم که قانون بهبود محیط کسب و کار را به طور کامل اجرا کند و با مشورت فعالان واقعی بخش خصوصی تصمیمات تجاری اتخاذ کند. تجربه نشان می دهد که هیچ سیاست اقتصادی بدون مشارکت بخش خصوصی موفق نخواهد بود.

وی افزود: ثانیاً دولت با همکاری اتاق ایران شبکه ای از تجار مطمئن و با تجربه در کشورهای مقصد صادراتی ایجاد و آنها را به عنوان مشاور و بازوی اجرایی وابسته بازرگانی سفارتخانه ها مستقر کند. شرکای تجاری سفارتخانه ها اغلب فقط روابط محدودی با بخش خصوصی دارند و از واقعیت بازارهای هدف فاصله می گیرند.

رئیس اتاق ایران اضافه کرد: سوم ثبات در سیاست ارزی: دولت باید نقشه راه ارز و تجارت را برای مدت معین با تعیین نرخ ترجیحی، مفاد بازگشت ارز و تعرفه صادرات تا پایان دوره منتشر کند.

حسن زاده گفت: بی ثباتی مقررات و تغییر مداوم سیاست های پولی باعث سردرگمی صادرکنندگان و از دست دادن بازارهای هدف شده است. زمان آن فرا رسیده است که هزارتوی سیاست ارزی به مسیری مستقیم و شفاف تبدیل شود که صادرکننده ماهر به راحتی می تواند آن را طی کند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا