اقتصاد جهان

تغییر مسیر کشتی های حامی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ از ترس یمنی ها

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از بلومبرگ، حملات یمنی ها به کشتی های تجاری در سواحل این کشور به دلیل نامشخص بودن امنیت عبور از دریای سرخ، تجارت بزرگترین شرکت های کشتیرانی جهان را مختل کرده است.

دو تا از بزرگترین شرکت های کشتیرانی جهان روز جمعه اعلام کردند که در پی حمله به کشتی ها، حمل و نقل از طریق دریای سرخ را متوقف کرده اند. این شرکت ها ترجیح می دهند کشتی هایشان به جای عبور از آب های خطرناک یمن، آفریقا را دور بزنند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا برای مقابله با این تهدیدات و حملات غیرقابل قبول در دریای سرخ اقدامات مختلفی را انجام خواهد داد.

در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به غزه، نیروهای یمنی هر روز به کشتی های تجاری در تماس با رژیم صهیونیستی حمله می کنند.

شرکت کشتیرانی مولر-مرسک، بزرگترین گروه کشتیرانی جهان، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از کشتی‌های خود که به سمت ورودی جنوبی دریای سرخ می‌روند، می‌خواهد حرکت‌های خود را متوقف کنند. کشتی مرسک جبل الطارق این شرکت کشتیرانی مورد حمله قرار گرفت.

بلافاصله پس از اعلام مرسک، شرکت آلمانی Hapag-Lloyd اعلام کرد که دریانوردی کشتی های خود را تا روز دوشنبه تعلیق می کند و سپس تصمیم دیگری اتخاذ می کند.

باب المندب تنگه ای است که اقیانوس هند را به دریای سرخ متصل می کند. هر کشتی که از کانال سوئز به عنوان راه میانبر بین آسیا و اروپا استفاده می کند باید از این تنگه عبور کند.

شرکت مرسک اعلام کرد که ایمنی خدمه کشتی اولویت اصلی آن است. با دور زدن آفریقا، کشتی های این شرکت هزاران مایل دیگر را طی خواهند کرد و هزینه سوخت را افزایش می دهند و تحویل محموله خود را به تاخیر می اندازند.

حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی به کانال سوئز و ۵ درصد آن به کانال پاناما بستگی دارد. این مسیرها اساس تجارت بین‌المللی را تشکیل می‌دهند و بدون تجارت مطمئن در سراسر آنها، زنجیره‌های تامین مختل شده و اقتصاد تحت فشار قرار می‌گیرد.

تصمیم مرسک به اقدامات آمریکا برای پایان دادن به حملات در یمن فوریت می بخشد. مقامات کاخ سفید و پنتاگون اعلام کرده اند که دولت بایدن با شرکای خود برای تشکیل گروهی برای تصمیم گیری در این زمینه همکاری می کند.

یمن اعلام کرد که به سمت کشتی های آلانیا و پالاتیوم موشک شلیک کرده است. کشتی های مرسک روز پنجشنبه مورد حمله قرار گرفتند.

حمله به این کشتی ها پس از آن صورت گرفت که یمنی ها از پاسخ به این هشدار خودداری کردند.

انتهای پیام/۳۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا