فناوری

تغییر نقش افراد پس از بازنشستگی و لزوم سازگاری با آن / برای دوران سالمندی برنامه‌ریزی کنید

حمید نصیری در گفت و گو با خبرنگار میهن تجارت درباره لزوم توجه به اوقات فراغت سالمندان در دوران بازنشستگی اظهار داشت: از سن ۶۰ سالگی به بالا افراد از نظر اشتغال وارد دوران بازنشستگی می شوند. و با توجه به سن کارگر، خود را شروع کرده و در چه محیطی با چه میزان کاری ممکن است بازنشستگی او در اواسط میانسالی اتفاق بیفتد.

وی افزود: با توجه به افزایش طول عمر انسان ها به ویژه در قرن اخیر توجه به روند بازنشستگی سالمندان بسیار حائز اهمیت است و طبق بررسی های انجام شده مردم تقریبا یک چهارم (۲۵ درصد) از عمر خود را سپری می کنند. بعد از بازنشستگی

این روانشناس بالینی افزود: بازنشستگی مصادف با پایان عمر و توقف بسیاری از فعالیت ها نیست و نحوه برخورد افراد با این پدیده در سنین بالا مهم است. بازنشستگی یک فرآیند طولانی است و نیمی از افراد میانسالی که وارد دوران بازنشستگی می شوند برای اوقات فراغت بازنشسته می شوند. برنامه ای ندارند

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان داده افرادی که برای بازنشستگی برنامه ریزی می کنند رضایت بیشتری دارند، تاکید کرد: افراد باید برای دوران سالمندی خود برنامه ریزی لازم را داشته باشند تا دوران بازنشستگی آنها بهتر پیش برود.

نصیری ادامه داد: خیلی ها به این فکر می کنند که بعد از بازنشستگی چه کار کنند. بیکاری و داشتن اوقات فراغت زیاد باعث می شود بسیاری از افراد احساس پوچی، بی ارزشی و بی ارزشی کنند.

نقش فرزندان و اعضای خانواده در حمایت روانی بازنشستگان و سالمندان

وی تصریح کرد: سلامت یکی دیگر از موضوعات مهم در دوران بازنشستگی است و مردم باید قبل از رسیدن به این مرحله به آن توجه کنند. وقتی سن انسان افزایش می یابد، توانایی های جوانی او از نظر جسمی و روحی کاهش می یابد.

این روانشناس بالینی افزود: در دنیای امروز که با پدیده افزایش وزن، تغذیه نامناسب و بیماری های مختلف مواجه هستیم، توجه به وضعیت سلامت و داشتن سالمندی سالم اهمیت دارد. مردم بعد از بازنشستگی نباید به این موضوع فکر کنند و حداقل ۱۰ سال لازم است. قبل از بازنشستگی برای سلامت و تندرستی دوران بازنشستگی خود برنامه ریزی کنید.

وی بیان کرد: در دوران بازنشستگی نقش افراد تغییر می کند و باید بتوانند با نقش جدید خود سازگار شوند و با استرس های جدیدی که در این دوره از زندگی به وجود می آید مقابله کنند. افراد باید در این مرحله از زندگی با دوستان و خانواده ارتباط برقرار کنند. ایجاد کنید و تنهایی و انزوا را ایران تحلیل نکنید.

نصیری با بیان اینکه بخشی از حمایت های اجتماعی و روانی بازنشستگان و سالمندان توسط فرزندان و اطرافیان انجام می شود، افزود: تفریح ​​و سرگرمی سالمندان، ورزش روزانه و گذراندن اوقات فراغت با خانواده در طول زندگی. بازنشستگی این بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا