اخبار اقتصاد ایران

تفاوت پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده چیست و چرا اغلب سر کاریم؟

تاریخ تحویل خودرو، میزان پولی که خودروسازان در زمان ثبت نام دریافت می کنند و جمعیت هدف و امکان تغییر قیمت محصول در زمان تحویل، چهار تفاوت اصلی پیش فروش و فروش فوق العاده است.

افق میهن به نقل از فرارو، تفاوت پیش فروش و فوق العاده خودروسازان که در روزهای اخیر همزمان با طرح ایران خودرو اهمیت یافته است را می توان در چهار موضوع مختلف دسته بندی کرد.

تاریخ تحویل خودرو اولین تفاوت بزرگ بین پیش فروش و فروش فوق العاده است. میزان پولی که خودروسازان در طرح پیش فروش و فوق فروش دریافت می کنند، تفاوت دوم محسوب می شود و جمعیت هدف و امکان تغییر قیمت محصول در زمان تحویل را می توان از تفاوت های سوم و چهارم دانست.

تفاوت بین فروش فوق العاده و پیش فروش خودرو در درجه اول مربوط به تحویل محصولات در ۹۰ روز یا چند ماه یا حتی چندین سال است. معمولا خودروسازان با ارائه طرح فروش فوق العاده محصول را ظرف سه ماه یا ۹۰ روز کاری تحویل می دهند، اما موعد تحویل خودرو به صورت پیش فروش می تواند چندین ماه یا حتی یک سال طول بکشد.

فروش شاهین پلاس سایپا در هفته پایانی مرداد امسال می تواند نمونه خوبی برای تفاوت این دو مدل خودروسازان باشد. سایپا قول داده که شاهین پلاس سایپا در قالب طرح پیش فروش عرضه شود و در حال حاضر سایپا وعده تحویل خودرو در بهمن و اسفند امسال است. در حالی که اگر قرار بود فروش عالی باشد، سایپا موظف است محصول را تا آخر تحویل دهد آبان و سپس به جای مبلغ فاکتور می توانست قیمت کامل شاهین پلاس را در کارخانه دریافت کند. در اینجا دقیقا به دومین تفاوت طرح پیش فروش و فروش فوق العاده می رسیم.

تفاوت فروش فوق العاده با پیش فروش خودروسازان در مرحله دوم مربوط به میزان دریافتی از متقاضیان در زمان ثبت نام می باشد. معمولاً ۵۰ درصد قیمت کل محصولات داخلی و مونتاژی در هنگام ثبت نام متقاضیان در طرح پیش فروش دریافت می شود، اما خریدار ثبت نام کننده در طرح فروش ویژه موظف به پرداخت کل قیمت است. اجازه دهید با همین مثال فروش شاهین پلاس سایپا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

قیمت کامل محصول معمولا در طرح فروش ویژه دریافت می شود اما در قالب طرح پیش فروش بخشی از هزینه دریافتی به موعد تحویل موکول می شود.

فروش شاهین پلاس سایپا در هفته پایانی مرداد امسال به نوعی پیش فروش است و متقاضی باید حداقل تا زمستان امسال صبر کند. سایپا ۳۷۰ میلیون تومان از شرکت کنندگان در طرح فروش شاهین پلاس دریافت کرد. از سوی دیگر قیمت تمام شده شاهین پلاس سایپا در کارخانه حدود ۷۵۹ میلیون تومان است. با این اوصاف متقاضیان خرید سایپا شاهین پلاس تقریبا نیمی از قیمت کل شاهین پلاس را پرداخت خواهند کرد و مابقی هزینه را باید در زمان تحویل خودرو به حساب سایپا واریز کنند. جایی که برخلاف فروش فوق العاده، احتمال افزایش قیمت شاهین پلاس در زمان تحویل وجود دارد و اتفاقاً سومین تفاوت پیش فروش و فروش فوق العاده خودروسازان است.

فروش عالی اما معمولاً به دلیل فاصله ۹۰ روزه ای که بین ثبت نام متقاضی و تاریخ تحویل محصول ایجاد می شود، این شامل نمی شود، اما در ماه های گذشته افزایش قیمت کارخانه بارها و بارها گریبان متقاضیان شرکت در طرح پیش فروش خودروسازان

پیش فروش خودرو طبق قرارداد منعقده بین متقاضی و کارخانه، طبق قانون می تواند شامل افزایش قیمت خودرو در کارخانه باشد. متقاضی با علم به اینکه قیمت خودرو در زمان تحویل ملاک است به پیش فروش می رود. به عنوان مثال آذر در سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۸ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا متقاضیان طرح پیش فروش آن روزها و خریداران محصولات داخلی را به دردسر انداخت. چرا راه دور برویم؟ مرداد شرکت آرینپارس موتور که یکی از شرکت های مونتاژکننده محسوب می شود، امسال قیمت لاماریما را در کارخانه حدود ۲۴۲ میلیون تومان افزایش داد.

افزایش قیمت لاماریما در کارخانه توجه هواداران را به خود جلب کرد و بیان قیمت روز خودرو در زمان تحویل آنها را به دردسر انداخت. تا اینجای کار سه عامل مهم در تفاوت پیش فروش و فوق فروش خودروسازان را بررسی کردیم و حالا نوبت به چهارمین و آخرین مورد رسیده است.

تفاوت طرح پیش فروش و فوق فروش می تواند در جامعه هدف متقاضیان حائز اهمیت باشد. در یکی دو سال اخیر به ویژه با توجه به کارایی سیستم یکپارچه، پیش فروش محصولات داخلی و مونتاژی برای متقاضیانی که قبلا در سامانه ثبت نام کرده اند در نظر گرفته شده است و با رسیدن به اولویت انتخاب امکان انتخاب محصول وجود داشت. اتفاقی که اجازه ثبت نام به متقاضیان جدید نمی دهد و بارها طرح پیش فروش خودرو را به یک امر دولتی تبدیل کرده است. از سوی دیگر متقاضیان در برخی موارد به متقاضیان جدید اجازه ثبت نام در طرح فروش فوق العاده داده می شود و فروش فوق العاده خودروسازان در قالب اعیاد و مناسبت های مختلف برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا