ترندهای روز

تفسیر تازه از ماجرای دختران روز عاشورای کرج

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

در روز عاشورا فیلمی از حضور تعدادی از دختران جوان بی حجاب که در دسته عزاداری امام حسین(ع) به زنجیر بسته شده بودند منتشر شد.

برخی از کارشناسان معتقدند این رفتار که تا حدودی بی سابقه بوده است، ناشی از بی احترامی به دین نیست، بلکه ناشی از تحول دینداری در بین نسل جوان و نسل های آینده است. با این حال روز گذشته در اقدامی سریع مجید باباخانی رئیس سازمان هیئات و هیئات مذهبی از لغو مجوز فعالیت این هیئت کرجی خبر داد و گفت: رئیس این هیئت توسط نیروی انتظامی احضار شده است. متأسفانه اقدام این هیئت برنامه ریزی شده بود و با جدول زمانی این فیلم تهیه و اکران شد و به همین دلیل پروانه نمایش این هیئت لغو شد.»

فرمانده انتظامی استان البرز از شناسایی و احضار این دختران خبر داد و تاکید کرد: پلیس هتک حرمت به ساحت مقدس ائمه اطهار (علیهم السلام) را برنمی تابد و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد کرد.

محمدرضا فقیهی وکیل دادگستری و وکیل دادگستری درباره موازین قانونی حاکم بر این حادثه به خبرنگار همه میهن گفت: فرمانده انتظامی استان البرز این افراد را عامل آسیب رساندن به عزاداران حسینی در سراسر کشور معرفی کرده است در حالی که عنوان مجرمانه ای تحت عنوان داریم. از «آسیب رساندن به عزاداران حسینی» مقررات قانونی نداریم «به صرف اینکه این دختران بدون حجاب در خیابان ها و در ملاء عام ظاهر شده اند، تنها به شکلی می توان با این افراد برخورد کرد». تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، یعنی صرفاً به دلیل بی حجابی».

وی ادامه می دهد: زنجیر زدن این دختران در عزاداری امری غیرعادی است، اما جرم نیست، همانطور که مردان و پسران در عزاداری امام حسین (ع) می توانند سینه زنی یا زنجیر زنی انجام دهند، برای زنان نیز این امکان وجود دارد. با توجه به اینکه از دیرباز عزاداری های زنانه و مردانه به طور جداگانه برگزار می شد، برای اولین بار بود که مردم با چنین صحنه ای مواجه می شدند و به همین دلیل این دختران در واقع این عادت را ترک کردند و آنچه را که معمولاً بود، ترک کردند در کشور ما رایج است و خود را در زنجیر زنجیر زنی کرده اند، در واقع هیچ اقدام خلاف شرع و قانون، این افراد نیز انجام نداده اند.

برداشتی جدید از ماجرای دختران روز عاشورا در کرج

این وکیل دادگستری تاکید می کند که در واقع همین بی حجابی بوده که بینندگان این ماجرا را که منتسب به قوه قضائیه و نیروی انتظامی کشور هستند، ناراحت کرده تا جایی که گفته اند این افراد همان ها هستند. عامل آسیب رساندن به احساسات مذهبی عزاداران است. فقیهی تاکید می کند که هیئات مذهبی باید در چارچوب مقررات خاص مربوط به این نهادها فعالیت کنند، اما اگر مجوز این نهاد صرفاً به دلیل حضور زنان بدون حجاب و زنجیر زدن آنها لغو شود، باید دید که آیا چنین چیزی وجود دارد یا خیر. قوانین مندرج در قوانین مصوب مجلس یا وزارت ارشاد. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا