بانک و بیمه

تقارن فعالیت مقتدرانه بانک مرکزی با استقرار دولت جدید

بازار؛ گروه بانک و بیمه: از آنجایی که بیشتر نابسامانی‌های اقتصاد و افزایش تورم ناشی از عملکرد ضعیف بانک‌ها در سال‌های اخیر است، این مشکل منجر به افزایش نقدینگی و متعاقب آن افزایش نرخ تورم به عنوان پایه پولی شده است، اما بانک مرکزی طی دو سه سال اخیر اقدامات قابل توجهی برای ساماندهی وضعیت فعالیت های بانکی انجام داده و از این طریق از رشد بیشتر نقدینگی و تورم جلوگیری کرده است. اقداماتی مانند جلوگیری از اضافه برداشت بانک های نتراز و تهدید به ادغام و لغو مجوز فعالیت آنها در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات تعریف شده و تعریف شده، تلاش برای انصراف بانک ها و الزام شبکه بانکی به انتشار گزارش های مالی بخشی بود. از تمهیدات و دستاوردهای بانک مرکزی که نظام بانکی را در این مدت در مسیر درست قرار داده است.

این بانک علاوه بر توجه به عملکرد بانک ها، بر بازار ارز تمرکز دارد و منابع و مصارف ذخایر ارزی کشور و همچنین ساماندهی این بازار از جمله تامین ارز مورد نیاز برای حذف را به دقت رصد می کند. بازرگانان و فعالان اقتصادی از بازارهای رسمی و همچنین جمع آوری سهام از تجار و رانت خواران از چنین بازاری از دیگر اقدامات بانک مرکزی است که طی سال های اخیر توانسته کارنامه مثبتی در فعالیت های خود در این حوزه به جای بگذارد. سال ها با روش های مدیریتی خاص.

عمده ترین مشکلی که به گفته کارشناسان بانک ها از آن ناراضی هستند، عدم استقلال و اختیار کامل بانک مرکزی در انجام عملیات، پرداخت هنگفت تسهیلات بدهی و بدتر از آن، فعالیت سیستم بانکی است. به ویژه بانک های خصوصی، هنگام شروع کار و سرمایه گذاری سودآور.

چرا بانک ها ورشکست شدند؟

البته بانک مرکزی در شرایط تحریم و محدودیت های موجود در کسب منابع ارزی، تحول عظیمی را در بازار کسب و کار، توسعه صادرات و … ایجاد کرده است، بدون اینکه چنین کمبود ارزی وجود داشته باشد. بانک استفاده از ارز را به خوبی رصد کرده و کنترل و اجازه می دهد مانند گذشته در این بازار جایی برای سودجویان وجود نداشته باشد. از طرفی بازار پول را به خوبی مدیریت می کند، بنابراین رشد نقدینگی در دو سه سال اخیر کاهش یافته و تورم نیز رو به کاهش است. این مشکلات ناشی از اجرای سیاست‌های اساسی ارزی و نظارت دقیق بر عملکرد بانک‌ها باعث شده است که پایه پولی و نرخ تورم افزایش نیابد و حتی ممکن است کاهش یابد.

مهمترین مشکلی که به گفته کارشناسان بانک ها از آن ناراضی هستند، عدم استقلال و اختیار کامل بانک مرکزی در انجام عملیات، پرداخت تسهیلات هنگفت اعتباری و بدتر از آن، فعالیت سیستم بانکی به ویژه بانک های خصوصی است. در انجام تجارت و سرمایه گذاری سودآور. اعطای بخشودگی بدهی که قدرت و بنیان بانک ها را سلب می کند و تا حدودی آنها را از منابع لازم محروم می کند بدون اینکه در این معامله سود زیادی کسب کنند. از سوی دیگر تداوم فعالیت برخی بانک ها در حوزه شرکتی مشکلات عدیده ای را برای نظام بانکی و حتی اقتصاد کشور ایجاد کرده است که در دولت جدید نباید از آن غافل شد.

دولت به دلیل مشکلاتی مانند تحریم ها و کسری بودجه نمی تواند منابعی را در قالب وام و تسهیلات در اختیار مردم قرار دهد. چنین مشکلاتی باعث شده است تا دولت بانک‌ها را مجبور به بازپرداخت وام‌ها برای رفع نیازهای مردم کند که این امر نارضایتی بانک‌ها را تشدید می‌کند.

الزام بانک ها به بازپرداخت تسهیلات اعتباری

محسن صادقی کارشناس ارز و بانک در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی گفت: الزام بانک ها به ویژه بانک های دولتی به پرداخت تسهیلات بدهی کلان و کلان توسط دولت، نارضایتی آنها را افزایش می دهد. آنها در این مشکلات دخالت نمی کنند، بلکه با ورود به بخش سرمایه گذاری ایجاد شده اند.» گاهی اوقات با عدم تعادل، رویکرد استفاده از وجوه بانکی به عنوان وام برای ساخت پروژه ها و … دچار مشکل می شوند و این مشکل منجر می شود. به عدم تعادل

وی با بیان اینکه دولت به دلیل مشکلاتی مانند تحریم ها و کسری بودجه نمی تواند منابعی را در قالب وام و تسهیلات در اختیار مردم قرار دهد، گفت: چنین مشکلاتی دولت را بر آن داشته است که بانک ها را مجبور به بازپرداخت وام های تسهیلات مردمی کند نیاز دارد. این روش مبتنی بر عدم استقلال بانک مرکزی در بین تصمیم گیران است، بنابراین این بانک مستقل می شود و مشمول دستورات مافوق نمی شود و از سوی دیگر تیمی قوی با حمایت دولت و قوه قضائیه است. کار را به درستی انجام خواهیم داد و با برنامه ریزی کارشناسانه دچار ناهماهنگی بانک ها نخواهیم شد.

از آنجایی که بانک مرکزی دیگر نباید تابع دستورات مقامات بالاتر باشد و باید استقلال خود را تا حدودی حفظ کند، باید امیدوار بود نظام بانکی در مسیر درستی قرار گرفته و عملکرد آن منجر به افزایش نقدینگی شود. پایه پولی و در نهایت سفت شدن متورم نشود

به امید استقلال بانک مرکزی

این کارشناس ارزی و بانکی تاکید کرد؛ در دور جدید مدیریت بانک مرکزی و تشکیل دولت چهاردهم نباید به بانک ها اجازه سرمایه گذاری و سفته بازی داد. از سوی دیگر، سیاست ها باید به گونه ای اعمال شود که کسری مالی ایجاد نشود، دولت مجبور به استقراض از بانک ها یا مراجعه به بانک مرکزی برای تامین اعتبارات لازم شود. از آنجایی که بانک مرکزی اکنون دیگر تابع دستورات مقامات بالاتر نیست و قرار است تا حدی استقلال خود را حفظ کند، می توان امیدوار بود که سیستم بانکی بریل درست بوده و عملکرد آن منجر به رشد نقدینگی شود. پایه پولی و در نهایت انقباض متورم نمی شود.

صادقی اضافه کرد: اگر رئیس کل بانک مرکزی اختیار داشته باشد و سیاست های پولی مستقل اعمال شود، کنترل منابع و مصارف به خوبی انجام می شود و نظارت بر عملکرد بانک ها نیز تشدید می شود و منجر به تعادل بانک ها می شود. در صورتی که بانکی قوانین و مقررات بانک مرکزی را رعایت نکند، بانک مرکزی آن بانک را از فعالیت خود خارج می کند. زیرا وجود بانک های مشکل دار و بدون وثیقه برای اقتصاد سمی است و بانک مرکزی نباید در دور جدید فعالیت های خود از این گونه بانک ها دلجویی کند. البته برای اینکه این بانک در مدیریت بازار پول عملکرد بهتری داشته باشد، باید قدرت ها و ابزارهای آن نیز تقویت شده و به جایگاه اصلی خود بازگردد. اما برای تقویت قدرت، قدرت و استقلال بانک مرکزی باید قوانینی تصویب شود. علاوه بر این باید ابزارهای مختلفی در اختیار این بانک قرار گیرد تا بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

بر اساس این گزارش، خوشبختانه اخیراً با تصویب قانون جدید بانک مرکزی استقلال این بانک افزایش یافته و شورای پول و اعتبار حذف و شورای عالی جایگزین آن شده است، اقدامی که می تواند اتفاقات قابل توجهی را در پی داشته باشد. بنابراین با توجه به تصویب قانون جدید بانکداری و افزایش اختیارات بانک مرکزی، این امید وجود دارد که تحول عظیمی در حوزه پولی و بانکی کشور به وجود آید تا نقدینگی مدیریت شود و تورم کنترل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا