اقتصاد جهان

تقاضای جهانی برای زغال سنگ امسال رکورد می زند

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش روز جمعه خود با عنوان “زغال سنگ ۲۰۲۳” اعلام کرد که تقاضای جهانی برای منبع انرژی در سال جاری به بالاترین سطح خود در تاریخ خواهد رسید.

این آژانس پیش بینی می کند که تقاضای جهانی برای زغال سنگ تا پایان سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۴ درصد افزایش می یابد و برای اولین بار از ۸.۵ میلیارد تن فراتر می رود که عمدتاً به دلیل افزایش مصرف این محصول در کشورهای نوظهور و در حال توسعه است.

به عنوان مثال، انتظار می رود تقاضا در هند و چین به ترتیب ۸ و ۵ درصد افزایش یابد که عمدتاً به دلیل افزایش تقاضای برق به دلیل تولید ناکافی برق آبی است.

همچنین انتظار می‌رود تولید سوخت فسیلی در سال جاری به بالاترین حد خود برسد: چین، هند و اندونزی – سه تولیدکننده بزرگ زغال سنگ که ۷۰ درصد عرضه جهانی را به خود اختصاص می‌دهند – روی هم بیش از ۲.۵ میلیارد بشکه تولید خواهند کرد. تناسب اندام داشته باشید

همچنین انتظار می‌رود تجارت جهانی زغال‌سنگ به دلیل رشد شدید تقاضا در آسیا به رکورد جدیدی برسد.

با این حال، انتظار می رود مصرف زغال سنگ از سال آینده به دلیل افزایش ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر، به ویژه در اقتصادهای پیشرفته، کاهش یابد.

به گفته این آژانس، استفاده فزاینده از انرژی های تجدیدپذیر احتمالاً در چین که در حال حاضر بیش از نیمی از تقاضای زغال سنگ جهان را تامین می کند، زیاد خواهد بود.

آژانس بین المللی انرژی همچنین پیش بینی می کند که تقاضای جهانی زغال سنگ تا سال ۲۰۲۶ نسبت به سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۳ درصد کاهش یابد.

به گفته این آژانس، تغییر آتی در استفاده از زغال سنگ این بار به طور کلی قابل توجه تر و طولانی تر از دوره های قبلی خواهد بود.

کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «ما یک سری کاهش در تقاضای جهانی زغال‌سنگ را تجربه کرده‌ایم، اما این کاهش‌ها کوتاه‌مدت بود و ناشی از رویدادهای خارق‌العاده‌ای مانند فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود. یا همه گیری کووید-۱۹. بحران ۱۹.

وی افزود: به نظر می رسد این دوره متفاوت باشد زیرا این کاهش ماهیت ساختاری بیشتری دارد و ناشی از گسترش گسترده و پایدار فناوری های انرژی پاک است.

این تحلیلگر همچنین تاکید کرد که در حالی که هنوز برای دستیابی به اهداف آب و هوایی بین المللی به تلاش های عمده نیاز است، “نقطه اوج زغال سنگ به وضوح در آینده قابل مشاهده است.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا