بانک و بیمه

تقاضای غیر واقعی سکه و ارز را گران کرد| چرا فنر فشرده قیمت ارز جهید؟| دلار و طلا در سراشیبی قیمت!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: افزایش غیرمنطقی و غیر واقعی قیمت سکه، نقدی و طلا در هفته گذشته بازار را به هم ریخت و نمایندگان مجلس را نگران بی ثباتی بازار و عدم نظارت و کنترل قیمت ها در این بازارها کرد. قیمت ها به دلیل هیجانات ناشی از افزایش تقاضا در بازار و نرخ دلار که در دو سه ماه اخیر در کانال ۴۰ هزار تومانی قرار داشت، به یکباره و تنها در چند هفته اخیر با جهش عجیبی روبه رو شدند. و رشد شگفت انگیز وقتی سکه ۲۸ میلیون تومانی به مرز ۶۵ هزار تومان رسید در این مدت به ۴۴ میلیون تومان رسید.

اگرچه بیشترین افزایش قیمت در بازار طلا و سکه در دو تا سه هفته گذشته به دلیل رشد بی سابقه نرخ ارز بین المللی است، اما افزایش چشمگیر نرخ ارز و افزایش سطح تقاضا برای خرید وجود این کالاها در بازار یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بود که باعث شد قیمت طلا و سکه به اوج خود برسد. به گفته فعالان بازار طلا، خریداران سکه و مصنوعات طلا در ایام نوروز به ویژه در چند روز اخیر به شکلی دیدنی به این بازار هجوم آوردند و در شرایطی که قیمت ها مانند حباب در حال افزایش است همچنان اقدام به خرید این گونه کالاها می کنند.

اکثر مشتریان در روزهای اخیر به قصد تبدیل سرمایه خود به سکه، طلا و ارز وارد این بازارها شده اند تا با تورم، ارزش آن به روش های عجیب و غیرمنطقی افزایش پیدا نکند.

تاثیر رشد غیرواقعی تقاضا بر افزایش نرخ ارز و سکه

تقاضای خرید را نمی توان واقعی دانست چرا که اکثر مشتریان در روزهای اخیر به قصد تبدیل پول خود به سکه، طلا و ارز وارد این بازارها شده اند تا ارزش آنها به دلیل تورم و کاهش ارزش کاهش نیابد و چنین رویکردی. که معمولا ناشی از هیجان و جو روانی موجود در بازار است، به شکلی عجیب و البته غیرمنطقی باعث افزایش قیمت طلا، سکه و ارز شده است. به گفته کارشناسان، علت سردرگمی بازار و سردرگمی قیمت ها نه تنها تقاضای زیاد برای خرید است، بلکه وجود علل و ناکارآمدی هایی است که باعث شده بازار دچار چنین روزی شود.

اگرچه مسائلی مانند جنگ در منطقه به ویژه حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق باعث افزایش قیمت کالاهایی مانند نفت و طلا در بازارهای بین المللی و افزایش قیمت سکه و دلار در داخل کشور شد، اما اقتصاددانان، عدم سیاستگذاری کافی در ساماندهی بازار ارز و همچنین عدم کنترل اصولی و کارشناسی قیمت ها به معنای خارج شدن کنترل بازار از دست سیاست گذاران و مسئولان اجرایی است و قیمت ها به صورت غیرمنطقی افزایش می یابد.

برای اینکه فنر قیمت ارز فشرده نشود، سیاست گذاران پولی باید به تدریج و به تدریج قیمت ارز را متناسب با نرخ تورم سال های اخیر در نظر بگیرند و به تدریج فرصت خاصی برای سرکوب نرخ ارز باقی نگذارند تا در صورت وقوع یک شوک بازار به یکباره نمی افتد نرخ ارز بهار

چرا بهار قیمت ارز فشرده ناگهان سر به فلک کشید؟

ابراهیم بهادرانی، اقتصاددان و مشاور ارشد رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی درباره دلایل رشد شدید نرخ ارز و سکه در بازار طی هفته گذشته گفت: بدون شک شوک وارده به بازار در پی تنش های اخیر در منطقه به ویژه حمله به کنسولگری ایران در حال افزایش است. سوریه و احتمال وقوع جنگ در پی این حادثه بازار را متحول کرده است. ممکن است ارز و طلا نوسان داشته باشد و قیمت ها به صورت هیجانی افزایش پیدا کند، اما اگر سیاست گذاران پولی در دو سه سال گذشته زیرساخت های پولی را به درستی تنظیم می کردند و سعی می کردند با اصول کارشناسی برنامه ریزی کنند، سرکوب ارز اتفاق نمی افتاد زیرا قیمت ارز و سپس طلا به این ترتیب افزایش نمی یابد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر معمولاً بانک مرکزی تلاش کرده تا قیمت این کالا به تدریج در بازار افزایش پیدا نکند و نرخ سود را پایین نگه دارد، افزود: به نظر می رسد سیاست گذاران پولی نباید فنر قیمت ارز را فشرده کنند. در سال‌های اخیر به تدریج نرخ ارز را متناسب با نرخ تورم می‌دیدند و به تدریج راه خاصی برای سرکوب نرخ ارز باقی نمی‌گذاشتند تا در صورت ایجاد شوک در بازار، نرخ ارز به طور ناگهانی افزایش پیدا نکند و قیمت ما در گذشته داشته ایم همانطور که در روزها شاهد بودیم، شیوع بیماری افزایش نیافته است.

قیمت ارز باید مانند تورم داخلی و تورم سایر کشورهایی که با ایران روابط اقتصادی دارند محاسبه و در نظر گرفته شود، زیرا نرخ تورم داخلی بیش از ۴۰ درصد است و تورم سایر کشورها همچنین ۴-۵٪، معمولا چنین تفاوت قیمت. در مواقعی مثل روزهای گذشته خودش را نشان می دهد

بازار ارز چه زمانی عاری از تلاطم می شود؟

این کارشناس اقتصادی افزود: بانک مرکزی به جای مدیریت صحیح بازار ارز و ارائه ارز کمتر به شرکت های متقاضی، در روزهای پایانی سال اقدام به سمپاشی ارز کرد و این محصول را به بازار تزریق کرد تا قیمت ارز بالا نرود. به دلیل رشد تقاضا افزایش می یابد، اگرچه بازار این محصول حساس و حیاتی اقتصادی باید به خوبی مدیریت شود. به عنوان مثال، قیمت ارز هر سال باید به اندازه تورم داخلی و سایر کشورهایی که با ایران روابط اقتصادی دارند محاسبه و در نظر گرفته شود. در حال حاضر نرخ تورم داخلی بیش از ۴۰ درصد و تورم در سایر کشورها معمولاً اختلاف نرخ ارز ۴-۵ درصد است که باعث می شود قیمت ارز بلافاصله و با کوچکترین انگیزه ای افزایش یابد.

بهادرانی در ادامه افزود: ارز نیز کالایی است که با نوسانات قیمت تغییر می کند و قیمت آن در بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. هنر سیاست گذاران و دست اندرکاران پولی در حال حاضر در مدیریت خوب بازار است تا قیمت ها به طور غیرمنطقی افزایش پیدا نکنند. البته دولت برای حمایت از مردم و جلوگیری از افزایش قیمت در بازار تلاش کرده است که نرخ ارز در بازار به تدریج افزایش پیدا نکند، اما باید گفت; این سیاست باید موقتی باشد نه دائمی، بنابراین به نظر می رسد بانک مرکزی از ابزارها و اقدامات و برنامه های اساسی دیگر مانند کاهش نرخ تورم استفاده کند تا قیمت ارز دچار جهش رشد نشود. مزیت چنین اقدامی این است که با کاهش نرخ تورم قیمت ها در بازار کاهش می یابد و از آنجایی که ارز نیز کالایی محسوب می شود، اگر کاهش پیدا نکند حداقل قیمت آن متوقف می شود و سیاسی و اقتصادی شوک خواهد بود اجازه ندهید قیمت سر به فلک بکشد.

از روز گذشته قیمت ها در بازار ارز، سکه و طلا اندکی کاهش یافت که نشان از کاهش التهاب در بازار این کالاها و افزایش روند نزولی قیمت ها در روزهای آینده دارد.

سکه و ارز به قیمت سراشیبی!

بر اساس این گزارش، اگرچه در روزهای اخیر در پی شوک سیاسی قیمت ارز و سکه در بازار به صورت غیرمنطقی افزایش یافته است، اما بر اساس پیش بینی های کارشناسان، این روند ادامه نخواهد داشت و بازار سکه، ارز و طلا به زودی در آرامش خواهد بود. شرایط زیرا سال گذشته تنش های سیاسی زیادی در کشور وجود داشت، اما بانک مرکزی توانست با اقدامات موثر بازار را مدیریت کند و این تکانه ها را کاهش دهد.
بدون اقدامات بانک مرکزی برای کنترل قیمت ها، قیمت ها در بازار ارز، سکه و طلا از روز گذشته اندکی کاهش یافته است که نشان می دهد التهاب در بازار این کالاها در حال کاهش است، بنابراین شرایط در این شرایط به وجود آمده است. در چند روز گذشته برای کسب سود ارز و سکه را با قیمت بالا خریداری کرده اند زیرا بی شک در روزهای آینده قیمت ها کاهش می یابد. به عنوان مثال می توان به کاهش تدریجی قیمت ها در بازار سکه، طلا و ارز اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا