بانک و بیمه

تقاضای پایان سال برای خرید ارز، دلار را گران کرد!| انتشار گواهی سپرده ترمز گرانی ارز را نکشید!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار ارز و طلا مدتی است که روند صعودی را طی می کند، اما از آنجایی که این افزایش قیمت مبنای اقتصادی ندارد و بیشتر ناشی از هیجان است، نمی توان آن را واقعی دانست. از سوی دیگر همه ساله و در ایام پایانی سال عده ای که قصد سفر در ایام نوروز را دارند برای خرید این محصول به بازار ارز مراجعه می کنند، رویکردی که در ماه های اخیر تقاضا برای ارز را افزایش می دهد. و هفته های سال و این افزایش تقاضای قیمت. تغییر و افزایش در بازار ارز.

علاوه بر افزایش تقاضای ارز در چند ماه پایانی سال، اجرای برخی سیاست ها و برنامه های ناکارآمد و همچنین عدم مدیریت صحیح بازارهای سرمایه گذاری باعث می شود تا بازار ارز تا حدودی تحت تاثیر قرار گیرد. . به عنوان مثال، نوسانات شاخص بورس و کاهش قیمت سهام از یک سو، نبود دستورالعمل مشخص برای تعیین نرخ سود بانکی متناسب با تورم از سوی دیگر و نیز سردرگمی در بازارهای سرمایه گذاری. رکود اقتصادی و افزایش قیمت همه کالاها و خدمات از جمله مشکلاتی است که سرمایه گذاران با آن مواجه هستند و در حفظ وجوه خود و انتخاب بازار امن دچار سردرگمی می شوند. موضوعی که بسیاری را به سمت انتخاب ارز و طلا به عنوان بازار سرمایه گذاری سوق می دهد.

پس از رسیدن نرخ دلار به حدود ۶۰ هزار تومان در ماه های اخیر، سیاست صدور اوراق گواهی سپرده ویژه با نرخ سود ۳۰ درصدی مطرح شد که نتوانست جلوی رشد قیمت ارز را بگیرد.

صدور گواهی سپرده، اقدامی موقت برای جلوگیری از تداوم افزایش نرخ ارز!

اگرچه برخی مشکلات سیاسی و بین المللی از جمله تنش در منطقه باعث افزایش نرخ ارز در ماه های اخیر شده و قیمت دلار را افزایش داده است که در محدوده ۵۰ هزار تومان و حتی زیر این قیمت قرار داشته است. مدت‌هاست، اما با توجه به اجرای دستورالعمل‌های بانک مرکزی در ساماندهی این بازار، از آنجایی که هدف آن تامین نیازهای متقاضیان واقعی ارز در بازارهای رسمی است، می‌توان از رشد شدید قیمت این گونه کالاها تا حدی جلوگیری کرد. وسعت رشد غیرمنطقی و غیرواقعی است، زیرا رشد قیمت ارز تاثیر بسزایی در افزایش سطح عمومی قیمت ها دارد و در صورت عدم مدیریت این بازار پایه، بدون شک کنترل قیمت ها و مهار نرخ تورم برای دولت مشکل خواهد بود.

به عنوان مثال، پس از رسیدن نرخ دلار به حدود ۶۰ هزار تومان در ماه های اخیر، بانک مرکزی سیاست صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ سود ۳۰ درصدی را در دستور کار قرار داد، اقدامی که می تواند موقتاً از تداوم نرخ ارز در بازار جلوگیری کند. و توسط سرمایه گذاران با مواجهه با چنین بازار جذاب و سودآوری، مسیر سرمایه گذاری خود را از بازار ارز و طلا به این بازار تغییر دادند، به طوری که بخش عمده ای از نقدینگی بازار در بازار سکه و ارز جذب بانک ها شد. متاسفانه این سیاست به دلیل موقتی بودن آن نتوانست جلوی رشد قیمت ارز را بگیرد.

در حال حاضر نرخ دلار در بازار آزاد به بیش از ۵۷ هزار تومان رسیده و سکه نیز از ۳۳ میلیون تومان عبور کرده است. افزایش قیمت البته متاثر از عواملی مانند رشد تقاضا برای خرید این کالاها در پایان سال بوده است و در این شرایط سیاست گذاران و تصمیم گیران باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از افزایش قیمت انجام دهند. در این بازار

افزایش تقاضا برای خرید ارز در پایان سال، دلار را گران کرد

اگرچه این اقدام بانک مرکزی موقتا از رشد نرخ ارز و طلا جلوگیری کرد، اما همانطور که می دانیم پس از اتمام فروش اوراق گواهی سپرده، قیمت ارز و طلا دوباره روند صعودی را آغاز کرد. یعنی نرخ دلار بازار آزاد هم اکنون به بیش از ۵۷ هزار تومان رسیده و قیمت سکه از ۳۳ میلیون تومان نیز عبور کرده است. افزایش قیمت تحت تاثیر عواملی مانند افزایش تقاضا برای خرید طلا و ارز در پایان سال بوده است. در چنین شرایطی، سیاست گذاران و تصمیم گیران باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالاها انجام دهند.

سید حسین رضوی پور، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص رشد قیمت انواع ارز در چند روز پایانی سال گفت: عوامل متعددی باعث شده قیمت ارز در مسیر رشد قرار گیرد اما مهمترین عامل رشد نرخ ارز امروز است. افزایش تقاضا.» پس از خرید این محصول که معمولا در روزهای پایانی سال هر سال اتفاق می افتد. اتفاق می افتد، دوباره می آید. از سوی دیگر وجود تورم بیش از ۴۰ درصدی در کشور که مردم انتظار کاهش چشمگیر آن را داشتند که در طول سال این اتفاق نیفتاد، یکی دیگر از مشکلاتی است که بسیاری معتقدند با توجه به انتظار تورمی و احتمال یکی از این موارد. تورم در صورت افزایش قیمت کالاها در سال آینده، رشد نرخ ارز از این قاعده مستثنی نیست و به همین دلیل در بازار آزاد ارز خریداری می کنند.

برخی از فعالان اقتصادی از ترس افزایش قیمت ها در سال آینده خود را آماده می کنند تا از ارزهای خارجی برای خرید مواد اولیه کارخانه ها و … استفاده کنند. در چنین شرایطی بازار ارز با تقاضای بیش از حد مواجه است، مشکلی که قیمت دلار و ارزهای مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. در مسیر رشد است که این پدیده ناشی از فشار تقاضا در بازار است

هجوم سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به بازار برای خرید ارز

وی با بیان اینکه برخی فعالان اقتصادی از ترس افزایش قیمت ها در سال آینده اقدام به تهیه ارز برای خرید مواد اولیه کارخانه ها می کنند، افزود: زمانی که بازار ارز با تقاضای بی رویه مواجه می شود، قیمت دلار و انواع ارزها روند صعودی به خود می گیرد. با شیب ملایم که پدیده ای ناشی از فشار تقاضا در بازار است، مشکلی که زمینه ساز رشد قیمت ارز در بازار می شود و از سوی دیگر در بازار سفته بازی در این شرایط فعال می شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اجرای سیاست صدور گواهی سپرده ویژه و تبعات آن، تصریح کرد: چنین سیاستی یک بار اجرا شد و خیلی سریع متوقف شد، سیاستی که منجر به انتقال ۹۳ درصد منابع به خارج از سیستم بانکی شد. حال اگر این سیاست به درستی اجرا و تداوم پیدا می‌کرد، بی‌شک نوید بخش جمع‌آوری نقدینگی از رده‌های پایین بازار بود، اما بیشتر نقدینگی که با اجرای چنین سیاستی به بانک‌ها جذب شد، بیشتر بود. مردم آن را در بانک ها داشتند و از بانک می گرفتند. آنها آن را پس گرفتند تا آن را برای خرید چنین اوراقی در دسترس قرار دهند، رویکردی که به نوعی منجر به حرکت پول در سیستم بانکی شد.

سیاست صدور گواهی سپرده نتوانست از افزایش نرخ ارز در بازار جلوگیری کند و در عمل منجر به زیان دهی بانک ها شد. علاوه بر این، دولت برنامه مدونی برای ساماندهی بازارهای غیررسمی ندارد، در حال حاضر بازار آزاد فعال شده و نرخ سود در این بازار افزایش یافته است.

ترمز ارزی کشیده نشد!

وی در ادامه افزود: این سیاست نتوانست جلوی افزایش نرخ ارز در بازار را بگیرد و در عمل باعث زیان بانک‌ها شد، به‌علاوه اینکه دولت برنامه مدونی برای ساماندهی مبادلات غیررسمی ندارد. چندین سال است که به طور جدی بازارهای رسمی را هدف قرار داده است. ارز متمرکز شده است به طوری که بازار غیررسمی یا آزاد کنار گذاشته شده است که نمونه آن رشد قیمت ارز در حال حاضر در بازار ارز مشاهده می شود.
بر اساس این گزارش، این روزها قیمت ارز به دلایلی از جمله افزایش تقاضا برای خرید این محصول در پایان سال و تفکر اشتباه و غیرمنطقی برخی افراد نسبت به افزایش قیمت پس از انتخابات این افراد افزایش یافته است. که می خواهند بازار را به هم بزنند و اخاذی کنند. قیمت ها مزیت های خود را دارد، رشد افزایش یافته است، اما به گفته کارشناسان این افزایش قیمت ها نمی تواند پایدار باشد زیرا بانک مرکزی بدون شک با اجرای برنامه و سیاست های اساسی چنین بازاری را به خوبی مدیریت و کنترل خواهد کرد. شرایط توجه به برخی پیش‌بینی‌های نادرست در مورد افزایش نرخ ارز و ورود سرمایه‌گذاران به چنین بازار پرریسکی اشتباه است، زیرا احتمال کاهش قیمت‌ها در این بازار وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا