بانک و بیمه

تقویت ذخایر ارزی با افزایش صادرات نفت| نوسانات بازار ارز گذراست

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی در واکنش به گزارش روزنامه تیوات با عنوان «تلاش دولت برای حفظ ثبات بازار ارز» و طرح بحث و تبادل نظر در خصوص سیاست ارزی این بانک به شرح زیر است:

بررسی تغییرات نرخ ارز از ابتدای سال جاری نشان می دهد که تغییرات این نرخ ارز در محدوده کمتر از ۵ درصد کنترل شده است. نرخ حواله که بیشتر واردات کشور از آن تامین می شود، تغییرات بسیار محدودی داشته و نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو در مدت مذکور ثابت مانده است.

در خصوص تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد نیز لازم به توضیح است که از دیدگاه برخی فعالان بازار ارز، بروز تنش های سیاسی و نظامی در منطقه به عنوان بی ثباتی در چشم انداز تعبیر شده است. منابع و مصارف ارزی و همین امر باعث شده است که بخشی از تقاضای آتی ارز در آینده ایجاد شود. حرکت به زمان حال؛ بدیهی است با توجه به اینکه منابع ارزی کشور در برابر تنش های به وجود آمده چندان موثر نبوده است، می توان انتظار داشت که نوسانات ارزی به وجود آمده محدود و قابل کنترل باشد.

گفتنی است صادرات نفت از پایان سال جاری با برنامه ریزی های انجام شده افزایش چشمگیری داشته و تداوم این وضعیت منجر به بهبود منابع ارزی کشور در آینده خواهد شد.

به منظور سوق دادن تحولات بازار ارز و طلا به سمت هدف، برنامه ها و اقدامات مختلفی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته و ضمن رفع نیازهای واقعی ارز، از بروز ارز مضر جلوگیری می کند. نوسانات تقویت عرضه های بازارگردان و هموارسازی معاملات شمش و سکه طلا، مدیریت عرضه و تقاضا در بازار حواله و اسکناس و رفع موانع احتمالی مبادله ارز از جمله این موارد است.

با توجه به تغییرات متغیرهای پولی نیز باید تاکید کرد که بانک مرکزی برنامه سیاست پولی خود را کنترل رشد کل‌های پولی هدف قرار داده است. سیاست پولی بانک مرکزی شامل مجموعه اقداماتی است که شامل هدایت نرخ سود در کانال سیاستی کنترل رشد ترازنامه بانکی و اصلاح شبکه بانکی است.

همچنین آمارها نشان می دهد که رشد نقدینگی نیز در دوازده ماه منتهی به شهریور امسال به شدت کاهش یافته است. به نظر می رسد که تا پایان امسال بتوان به هدف ۲۵ درصدی دست یافت.

بنابراین موفقیت بانک مرکزی در کنترل رشد کل پولی بر اساس آمارهای موجود در سال جاری قطعی است. موضوعی که یکی از دلایل اصلی موفقیت بانک مرکزی در تثبیت بخشی از بازار ارز و ادامه حضور آن در این بازار خواهد بود.

در پایان، ذکر این نکته ضروری است که سیاست تثبیت چارچوبی مدون از سیاست‌های پولی، مالی و پولی یکپارچه، سیستماتیک و سازگار با هدف دستیابی به صلح اقتصادی است.

بدیهی است که تکانه های موقت ممکن است باعث انحراف کوتاه مدت نرخ ارز از نرخ مورد نظر یا هدف بانک مرکزی شود، اما انتظار می رود این انحرافات به تدریج با توجه به وضعیت متغیرهای بنیادی اقتصادی و اقدامات انجام شده تعدیل و برطرف شود. بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا