اخبار بورس

تلاش برای تبدیل پتروشیمی ارومیه به قطب تولید کود کشور/ جشن راه اندازی پتروشیمی ارغوان گستر در ماه های آتی

در مجمع عمومی «پترول» عنوان شد:

مجمع عمومی عادی سالیانه گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس امروز برگزار شد.

گزارش کردن افق میهنرشید قانعی مدیر عامل شرکت پترول در این مجمع اظهار داشت: اقداماتی را برای اصلاح ساختار مالی شرکت انجام داده ایم. در پتروآرمند لردگان سرمایه خود را از ۱۰۰۰ میلیارد ریال به ۵۰۰۰ میلیارد ریال، در ارغوان گستر ایلام از ۵۰۰۰ به ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال و در صنایع پتروشیمی ناگین سنگر از ۲۰۰۰ میلیارد ریال به ۵۰۰۰ میلیارد ریال افزایش دادیم. افزایش سرمایه پتروشیمی صدف نیز در حال انجام است. در شرکت هامون سرمایه از محل مطالبات و سود انباشته از ۱۰۰۰ میلیارد ریال به ۲۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

وی افزود: سال گذشته قول تکمیل پروژه ها را دادیم. تامین مالی از طریق بازار سرمایه به این دلیل است که نرخ اوراق یا سپرده بانک مرکزی با مشکل مواجه شده و پرداخت وام از بانک ها به بخش تولیدی به شدت کاهش یافته است.

قانعی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ توانستیم ۱۰ هزار میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۱ ۱۰ هزار میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۲ ۵ هزار میلیارد ریال چاپ کنیم. ما در این سه سال کاغذ چاپ کردیم.

از پیشرفت فیزیکی پروژه ها:

مدیرعامل «پترول» توضیح داد: از سال ۱۴۰۱ تا شهریور در سال ۱۴۰۳ در پتروشیمی صدف ۹۵.۷ درصد، پتروآرمند لاردگان ۶۸ درصد و در صنایع شیمیایی نگین سنفر ۶۳.۶ درصد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که «پترول» یک شرکت سرمایه گذاری است. یکی از کارهای خوبی که در سال گذشته انجام دادیم این بود که برنامه ای برای ارائه منافع سهامداران از فروش دارایی داشتیم. پتروشیمی صدف یکی از بهترین پروژه های ماست. ۳۴ درصد آن را به پتروشیمی شهید تندگویان واگذار کردیم.

وی افزود: اگر بخواهیم بنزین را بررسی کنیم، در سال گذشته حق مالکیت ۲۸ درصد، کل دارایی ها ۳۰ درصد، سود خالص شرکت ۱۳۴ درصد، درآمد شرکت ۳۰۰ درصد افزایش یافت و نرخ بازده دارایی ها ۸۲ درصد افزایش یافته است. در شرکت اصلی ۴۹۵ درصد به ازای هر سهم ۲۱۱ ریال به ازای هر سهم محقق شد.

قانعی تصریح کرد: یکی از کارهایی که به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری باید انجام دهیم، پیشرفت پروژه ها و بهینه سازی پرتفوی است و دیگری استفاده بهتر از بازار سرمایه است. حدود ۸۰۰ میلیارد تومان سهام فروختیم و به همین میزان سهام سایر شرکت ها را خریدیم. این اندازه گیری نسبت P/E شرکت را بهینه تر کرد و این اتفاق بسیار خوبی بود.

مدیرعامل «پترول» ادامه داد: این وظیفه هر شرکتی است که از گزینه های قانونی خود استفاده کند. ما یکسری اقدامات پیگیری ویژه داشته ایم. مکاتبات متعددی با هلدینگ خلیج فارس داشتیم که قول مساعدی به ما داد. این امر ساختار مالی شرکت را تغییر می دهد. این دو شرکت به سود عملیاتی خوبی دست یافتند اما با توجه به نرخ ارز، سود ثابت نبود. امسال این نرخ ارز در صورت های مالی پترول منعکس شد.

قانعی گفت: یکی از اقداماتی که برای اصلاح ساختار سبد بورس بنزین انجام می دهیم، راه اندازی شرکت سهامی عام پتروشیمی صدف و ارغوان گستر ایلام است. اقدامات انجام شده و امیدواریم بتوانیم این کار بزرگ را انجام دهیم.

مدیرعامل «پترول» افزود: در سال گذشته منتهی به ۳۱/۰۲/۱۴۰۳ توانستیم مجموعه فرآورده های بنزینی را مجدداً ۳۰۰ هزار تن افزایش دهیم و در واقع ارزش افزوده خوبی برای شرکت هایمان بود پتروشیمی ایلام توانستیم تولید را ۱۳ درصد افزایش دهیم.

وی گفت: در خصوص پتروشیمی گچساران تصمیم نهایی گرفته شده است. اقدام دیگر راه اندازی پتروشیمی گچساران بود. ما سعی کردیم به صورت فعال در هیئت مدیره حضور داشته باشیم. با تلاش هلدینگ خلیج فارس پتروشیمی گچساران به چرخه تولید رسید. کمک دیگری که پتروشیمی گچساران به ما کرده این است که می توانیم C3+ را هم به پتروشیمی ایلام و هم به پتروشیمی ارغوان گستر ببریم و پروپان را به پروپیلن تبدیل کنیم. در پتروشیمی لردگان نیز توانستیم تولید را ۳۰ درصد افزایش دهیم. یکی از مسائل لردگان نظارت بر مصرف گاز بود که در سال گذشته شاهد کاهش ۳۰ درصدی مصرف گاز بودیم.

قانعی تصریح کرد: در پتروشیمی ارومیه ۷.۸ درصد افزایش تولید داشتیم. مهمترین محصول آن سولفات پتاسیم است. درآمد اصلی «شاروم» از همین محل است. تلاش داریم پتروشیمی ارومیه را قطب تولید کود در کشور کنیم. واحد دوم پلی آلومینیوم کلراید این پتروشیمی است.

مدیرعامل «پترول» گفت: در حوزه پتروشیمی صدف نیز پیشرفت خوبی حاصل شده است. واحد خنک کننده راه اندازی شد و شرکت برق وارد این پتروشیمی شد. پتروشیمی ارغوان گستر با همکاری مدیرعامل و هیات مدیره پیشرفت خوبی داشته است. یک واحد نظافت ۴۶۰۰ به مدار اضافه و راه اندازی شد و واحد ۴۷۰۰ نیز راه اندازی شد. امیدواریم در ماه های آینده شاهد راه اندازی پتروشیمی ارغوان گستر ایلام باشیم.

لازم به ذکر است در پایان مجمع ۱۰۰ ریال سود به ازای هر سهم «پترول» بین سهامداران تقسیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا