ترندهای روز

تلاش برای مطالعه دقیق‌تر خورشید؛ آژانس فضایی اروپا خورشیدگرفتگی مصنوعی ایجاد می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال آماده شدن برای ایجاد خورشید گرفتگی مصنوعی است تا محققان بتوانند یکی از سخت ترین بخش های خورشید را مطالعه کنند: تاج سوزان و داغ آن.

برای انجام این کار، آنها قصد دارند دو فضاپیمای مجزا را به فاصله ۱۵۰ متر از هم به فضا پرتاب کنند. این دو شی در یک راستا قرار می گیرند و یکی از ماهواره ها همه چیز را به جز کرونا از ماهواره دیگر مسدود می کند. سپس ماهواره دیگری با استفاده از ابزاری به نام تاجناگر آن را رصد می کند.

دو ماهواره این ماموریت باید با استفاده از ناوبری ماهواره ای به طور منظم و با دقت میلی متری پرواز کنند.

اروپا و ایجاد خورشید گرفتگی مصنوعی

دیتمار پیلز، مدیر ارشد فناوری آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای گفت: «به حرکت درآوردن این دو جسم به این روش یک چالش بسیار فنی خواهد بود. آژانس فضایی اروپا می گوید شش ساعت رصد خورشید گرفتگی را برای هر یک از مدارهای ۱۹ ساعته و ۳۶ دقیقه ای فضاپیما هدف قرار داده است.

یکی از دلایلی که دانشمندان مشتاق مطالعه تاج خورشید هستند، نقش آن در آب و هوای منظومه شمسی است. تاج علاوه بر اینکه به طور مرموزی گرمتر از سطح خورشید است، به باد خورشیدی نیز کمک می کند.

انفجارهای انبوه تاج نیز تأثیراتی بر روی زمین دارند. از نورهای رقصنده شفق های سیاره تا قطعی برق گسترده. آژانس فضایی اروپا می‌گوید یکی از اهداف این ماموریت که به پروبا-۳ معروف است، اندازه‌گیری کل انرژی خورشیدی برای اطلاع از مدل‌سازی آب و هوا است.

تاج‌نگارهایی در زمین و فضا وجود دارد، اما آژانس فضایی اروپا می‌گوید که آنها در کاری که می‌توانند انجام دهند محدود هستند. زیرا نور تمایل دارد در لبه دیسک مسدود کننده نور پراکنده یا پراکنده شود.

قرار دادن دیسک پارازیت دورتر به کاهش این اثرات کمک می کند، اما ساخت آن بر روی یک فضاپیما عملی نیست.

آژانس فضایی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که ناسا در سال ۱۹۷۵ با استفاده از کپسول آپولو تلاش کرد خورشید را برای فضاپیمای سایوز مسدود کند و همین کار را کرد. این آژانس امیدوار است که ماموریت Proba-3 را در ماه سپتامبر راه اندازی کند. اعلام امروز در حالی است که بسیاری در ایالات متحده برای مشاهده خورشید گرفتگی کامل ۸ آوریل آماده می شوند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا