ترندهای روز

تلسکوپ آلما برای نخستین بار تصاویر بخار آب در اطراف یک ستاره را ثبت کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

برای اولین بار، تیمی از ستاره شناسان با استفاده از آرایه میلی متری آتاکاما، معروف به ALMA، تصاویری از آب گازی اطراف ستاره HL Tauri ثبت کردند.

بر اساس مشاهدات این گروه از ستاره شناسان که روز پنجشنبه در مجله “Nature Astronomy” منتشر شد، این قرص حاوی حداقل ۳ برابر آب موجود در تمام اقیانوس های روی زمین است.

این کشف در قرص تشکیل سیاره در اطراف ستاره جوان HL Tauri، که حدود ۴۵۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، انجام شد.

تشخیص آب و تعیین ترکیب آن و همچنین نقشه توزیع آن در داخل دیسک تنها با کمک آرایه ALMA در شیلی امکان پذیر بود که دارای حساسیت و قابلیت است.

استفانو فاچینی، ستاره شناس دانشگاه میلان در ایتالیا که این تحقیق را رهبری می کرد، گفت که هرگز تصور نمی کرد که بتوان تصاویری از آب گازی در مکانی گرفت که در نهایت سیاره ای تشکیل شود.

گاز و غباری که یک دیسک را تشکیل می‌دهند طی میلیون‌ها سال به هم می‌پیوندند و در نهایت یک سیاره را تشکیل می‌دهند.

به گفته استفانو فاچینی، این تحقیق نشان می دهد که چگونه وجود آب می تواند بر توسعه یک منظومه سیاره ای تأثیر بگذارد، همانطور که در منظومه شمسی ۴.۵ میلیارد سال پیش اتفاق افتاد.

محققان امیدوارند با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ ESO که در دهه آینده منتشر می شود، تصاویر واضح تری از شکل گیری سیاره و نقش آب در آن به دست آورند.

به طور خاص، ابزار نسل اول METIS و تلسکوپ بزرگ اروپایی به اخترشناسان کمک می‌کند تا نواحی درونی دیسک‌ها، جایی که سیارات شبیه زمین شکل می‌گیرند، در محدوده مرئی و فروسرخ مشاهده کنند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا