ترندهای روز

تلسکوپ فضایی اقلیدس از تصاویر خیره‌کنندی جدیدی از کیهان رونمایی کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

تلسکوپ فضایی اقلیدس در روز پنجشنبه ۲۳ مه (۳ خرداد) تصاویر جدیدی از کیهان منتشر کرد که شامل یک منطقه ستاره‌زایی بنفش و نارنجی و یک کهکشان مارپیچی شبیه کهکشان راه شیری است.

این دومین مجموعه از تصاویر منتشر شده توسط آژانس فضایی اروپا از زمان پرتاب اقلیدس در سال گذشته است.

یکی از این تصاویر که توسط تلسکوپ اقلیدس گرفته شده است، سحابی “مسیه ۷۸” را به تصویر می کشد. منطقه ای در صورت فلکی شکارچی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری از زمین که در آن ستاره ها متولد می شوند.

در مرکز این تصویر، ستارگانی که هنوز در حال شکل گیری هستند آبی به نظر می رسند. پس از میلیون ها سال و با سپری شدن دوره موسوم به “جنینی”، سرانجام به صورت یک ستاره کامل از ابرهای بنفش و نارنجی در پایین تصویر ظاهر می شوند.

دکتر لورگیس می گوید: «تنها اقلیدس است که می تواند کل این روند را در یک دیدگاه نشان دهد.

این به این دلیل است که اقلیدس میدان دید بسیار وسیع تری نسبت به تلسکوپ فضایی جیمز وب دارد.

رنه لوریج، دانشمند پروژه اقلیدس، درباره تصاویر جدید به خبرگزاری فرانسه گفت که “شخصاً از تصویر یک خوشه کهکشانی عظیم به نام آبل ۲۳۹۰ هیجان زده شده است.”

این خوشه که ۲.۷ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد، شامل بیش از ۵۰۰۰۰ کهکشان است. هر یک از این کهکشان ها، مانند کهکشان ما، می تواند خانه صدها میلیارد یا حتی تریلیون ها ستاره باشد.

جیسون رودز، ستاره شناس آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: آبل ۲۳۹۰ به تنهایی جرمی حدود ۱۰ تریلیون خورشید دارد.

تلسکوپ فضایی اقلیدس تصاویر جدید خیره کننده ای از کیهان رونمایی کرده استخوشه کهکشان هابیل ۲۳۹۰

در تصویر منتشر شده توسط تلسکوپ اقلیدس، ردپایی از ماده تاریک دیده می شود که حضور نامرئی آن تنها با مشاهده نحوه انحراف نور توسط گرانش قابل تشخیص است. دکتر رودز گفت: “ماده تاریک زیادی در این خوشه وجود دارد که نور برخی از کهکشان های پس زمینه را به شدت خم می کند.”

تصور می شود که ماده تاریک و انرژی تاریک ۹۵ درصد جهان را تشکیل می دهند، با این حال ما تقریباً چیزی در مورد آنها نمی دانیم. اقلید در جولای سال گذشته برای درک ماهیت مرموز این ماده و انرژی تاریک به فضا پرتاب شد.

دید تلسکوپ فضایی اقلیدس تار شد. دانشمندان اروپایی چگونه لایه یخ را آب می کنند؟

تلسکوپ اقلیدس آژانس فضایی اروپا برای کشف «دنیای تاریک» به فضا رفت.

تصویر ۲۳۹۰ هابیل نیز وجود ماده تاریک را به روش دیگری ثابت می کند و آن با آشکار کردن هاله ای از نور ضعیف از “ستارگان یتیم” در فضای بین خوشه های کهکشانی است.

دانشمند فرانسوی ژان چارلز کویلاندر به خبرگزاری فرانسه گفت که ستارگانی که از کهکشان ها خارج می شوند، “نوعی ابر ایجاد می کنند که کل خوشه را می پوشاند.”

ستاره شناسان بر این باورند که این پدیده عجیب وجود ماده تاریک بین کهکشان ها را نشان می دهد.

در تصویر دیگری که توسط اقلیدس گرفته شده است، کهکشان مارپیچی NGC 6744 که بسیار شبیه کهکشان راه شیری است، در پس زمینه ای از ستارگان درخشان ظاهر می شود.

تلسکوپ فضایی اقلیدس تصاویر جدید خیره کننده ای از کیهان رونمایی کرده استکهکشان NGC 6744

کارشناسان می گویند که تصاویر گرفته شده تنها نشانه غیرمستقیم وجود ماده تاریک است و هنوز برای صحبت در مورد انرژی تاریک زود است.

تلسکوپ اقلیدس که با هزینه ۱.۴ میلیارد یورو ساخته شده است، ۷ متر ارتفاع و ۱.۲ متر عرض دارد و قادر است جهان را در نور مرئی و فروسرخ رصد کند.

ستاره شناسان امیدوارند با رصد میلیاردها کهکشان که ۱۰ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارند، بزرگترین نقشه سه بعدی جهان را با کمک تلسکوپ اقلیدس ترسیم کنند.

در ماه مارس سال جاری، لایه نازکی از یخ دید تلسکوپ اقلیدس را پنهان کرد، بنابراین دانشمندان روی زمین مجبور شدند با گرم کردن یکی از آینه های تلسکوپ، یخ را ذوب کنند.

با این حال، مهندسان می گویند نشانه هایی وجود دارد که یخ در حال عقب نشینی است و تیم کنترل زمینی قصد دارد بررسی کند که در مورد آن چه کاری باید انجام شود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا