فناوری

تلسکوپ فضایی جیمز وب شِش «جهان یتیم» را در یک ابر درخشان کیهانی کشف کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب شش جهان سیاره‌ای یتیم را مشاهده کرده‌اند که به دور ستاره‌ها نمی‌چرخند.

سیارات یتیم یا سیارات سرگردان به سیاراتی گفته می شود که به دور ستاره خاصی نمی چرخند و به دور مرکز کهکشان ها می چرخند.

تصور می‌شود که این سیارات در طول شکل‌گیری منظومه‌های سیاره‌ای به بیرون پرتاب شده‌اند، یا هرگز به هیچ ستاره‌ای پیوند گرانشی پیدا نکرده‌اند.

سیارات سرگردان در یک سحابی ستاره ساز به نام “NGC 1333” (NGC 1333) مشاهده شدند که ۹۶۰ سال نوری از ما فاصله دارد و در ابر بزرگتری از گاز و غبار به نام ابر مولکولی پرسئوس قرار دارد.

تلسکوپ فضایی هابل قبلا تصاویری از این سحابی گرفته بود، اما گرد و غبار موجود در فضا، دیدن آن را دشوار کرده بود. با این حال تلسکوپ جیمز وب توانست با دوربین مادون قرمز خود از میان غبار سحابی عبور کند و به وضوح از آن تصویربرداری کند.

در داخل این سحابی ستارگان تازه متولد شده، کوتوله های قهوه ای (ستاره های کوچکی که به دلیل عدم همجوشی هسته ای در هسته خود هرگز نمی توانند به خورشید درخشان تبدیل شوند) و اجرام با جرم حدود ۵ تا ۱۰ برابر مشتری قرار دارند.

البته این اجرام آسمانی کم جرم ترین اجرام هستند که در دل سحابی تولید شده اند. روند مداوم درون سحابی معمولاً منجر به تشکیل ستارگانی می شود که بسیار بزرگتر از سیارات یا کوتوله های قهوه ای هستند.

سحابی “NGC 1333”

Ray Jayawardhana اخترفیزیکدان دانشگاه جانز هاپکینز و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما از حساسیت بی سابقه تلسکوپ وب در طول موج های فروسرخ برای جستجوی ضعیف ترین اعضای یک خوشه ستاره ای جوان استفاده کردیم. ما در واقع به دنبال پاسخ به یک سوال اساسی در نجوم بودیم: چگونه جسمی مانند ستاره می تواند شکل بگیرد؟

آدام لنگولد، اخترفیزیکدان دانشگاه جانز هاپکینز و نویسنده دیگر این مطالعه، افزود: “ما در حال بررسی محدودیت های فرآیند تشکیل ستاره هستیم. اگر جسمی دارید که شبیه مشتری جوان است، آیا می تواند به ستاره ای در سمت راست تبدیل شود. شرایط “این یک میدان مهم برای درک شکل گیری ستارگان و سیارات است.”

اگرچه ستارگان معمولاً از ابرهای گاز و غبار تشکیل می شوند، نویسندگان این مطالعه می گویند که این امکان وجود دارد که اجسام ستاره ای به روشی مشابه سیارات شکل بگیرند.

جرم دیگری که به تازگی کشف شده است، پنج مشتری یا حدود ۱۶۰۰ زمین است. صفحه گرد و غباری که این جسم را احاطه کرده است نشان می دهد که این جسم مانند یک ستاره شکل گرفته است.

با توجه به اینکه دیسک‌های گاز و غبار می‌توانند سیاره‌ها را تشکیل دهند، این جرم سیاره‌مانند ممکن است سیارات کوچکی را نیز تشکیل دهد.

الکس شولز، اخترفیزیکدان دانشگاه سنت اندروز در بریتانیا و یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید: «این می‌تواند یک مهد کودک سیاره‌ای یا یک منظومه سیاره‌ای مینیاتوری در مقیاسی بسیار کوچکتر از منظومه شمسی خودمان باشد. “

ستاره شناسانی که از ابزار فروسرخ تلسکوپ جیمز وب برای مطالعه دقیق این سحابی استفاده کرده اند، می گویند که موفق به رصد یک رویداد نادر نیز شده اند: یک کوتوله قهوه ای با همراهی شبیه سیاره.

دکتر جایاوردهانا می گوید: «چنین جفتی، مانند سیستم های ستاره ای دوتایی، احتمالاً از تکه تکه شدن ابر در طول انقباض تشکیل شده است.

وی افزود: تنوع سیستم‌هایی که فضا تولید کرده است قابل توجه است و ما را مجبور می‌کند در مدل‌های تشکیل ستاره‌ها و سیاره‌ها تجدیدنظر کنیم.

سیارات سرگردان حدود ۱۰ درصد از اجرام آسمانی در سحابی مورد مطالعه را تشکیل می دهند. این اجرام مرموز در سراسر کهکشان راه شیری وجود دارند، اما تعداد آنها زیاد نیست.

تصویری فرضی از یک سیاره سرگردان به اندازه مشتری

دانشمندان می گویند اجرام آسمانی تازه کشف شده، کمی بزرگتر از مشتری، اطلاعات منحصر به فردی در مورد چگونگی شکل گیری ستاره ها و سیارات در سراسر جهان در اختیار دانشمندان قرار می دهند.

این تیم از محققان قصد دارند در آینده بر این موضوع تمرکز کنند که چگونه چنین اجرامی می توانند منظومه های سیاره ای کوچک خود را تشکیل دهند.

تلسکوپ فضایی رومی نانسی گریس ناسا که در ماه می ۲۰۲۷ به فضا پرتاب خواهد شد، می تواند صدها سیاره سرگردان را پیدا کند و به ستاره شناسان کمک کند تا رازهای این جهان های مرموز را کشف کنند.

این تصاویر جدید بخشی از یافته های مطالعه ای است که به تازگی در مجله علمی “Astronomical” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا