ترندهای روز

تلسکوپ فضایی هابل به تدریج بازنشسته می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

تلسکوپ فضایی هابل که از زمان پرتاب به مدار در سال ۱۹۹۰ انقلابی در نجوم ایجاد کرد، به تدریج بازنشسته خواهد شد.

مقامات ناسا به تازگی این موضوع را تایید کرده و دلیل بازنشستگی این تلسکوپ فضایی را کاهش تدریجی ساعات رصد آن اعلام کرده اند.

این تصمیم به دلیل مشکلاتی است که در ماه های اخیر در یکی از سه ژیروسکوپ این تلسکوپ مشاهده شده است. ژیروسکوپ ها ابزارهایی هستند که جهت گیری تلسکوپ را کنترل می کنند.

مارک کلمپین، مدیر بخش اخترفیزیک ناسا، می‌گوید: «پس از انجام یک سری آزمایش‌ها و بررسی‌های دقیق، از میان گزینه‌های موجود تصمیم گرفتیم که هابل تنها از یکی از سه ژیروسکوپ موجود استفاده کند.»

پاتریک کروز، مدیر پروژه هابل در ناسا نیز اعلام کرد که فرآیند انتقال به استفاده از ژیروسکوپ تا اواسط ژوئن تکمیل خواهد شد.

به گفته مسئول ناسا، این موضوع باعث می شود که چرخش هفتگی هابل به دور زمین ۱۱ برابر کاهش یابد و به این ترتیب ۱۲ درصد از ظرفیت تلسکوپ برای انجام رصدهای نجومی کاهش می یابد.

او افزود که در طول ۱۲ ماه آینده، تلسکوپ هابل همچنان قادر به رصد کل آسمان شب خواهد بود، اما دیگر قادر نخواهد بود اجرام نزدیک‌تر از سیاره مریخ را ردیابی کند، حتی اگر چنین اجرامی به هر نحوی نادر باشند.

پاتریک کروز، مدیر پروژه هابل، گفت: ما باور نداریم که این تلسکوپ فضایی در حال حاضر در آستانه تعطیلی نهایی خود باشد.

ناسا ۷۰ درصد احتمال می دهد که هابل تا سال ۲۰۳۵ با پیکربندی فعلی خود به کار خود ادامه دهد.

تلسکوپ فضایی هابل که در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد، انقلابی در نجوم ایجاد کرد و دید ما را نسبت به جهان تغییر داد. این تلسکوپ که در ارتفاع ۵۱۵ کیلومتری زمین قرار دارد، تصاویر بی نظیری از منظومه شمسی، کهکشان راه شیری و کهکشان های بسیار دور به ثبت رسانده است.

به لطف هابل، دانشمندان موفق به کشف چیزهای شگفت انگیزی شدند، از جمله وجود سیاهچاله های بسیار پرجرم در مرکز همه کهکشان ها، و همچنین بخار آب در اطراف سیارات فراخورشیدی.

تلسکوپ فضایی هابل که شاید یکی از مهم ترین ابزارهای علمی ساخت بشر باشد، با وجود کاهش توانایی هایش، همچنان به اکتشافات مهم خود ادامه می دهد.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۲، تلسکوپ آیروندیل را کشف کرد، دورترین ستاره ای که تاکنون مشاهده شده است.

به گفته مارک کلمپین، علیرغم محدودیت‌های جدید، هابل به رصد اجرام منظومه شمسی، بررسی برخی کهکشان‌های دوردست و کار با تلسکوپ فضایی جیمز وب (که در سال ۲۰۲۱ پرتاب شد) برای مطالعه جو سیارات فراخورشیدی ادامه خواهد داد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا