ترندهای روز

تلسکوپ هابل در سیاره‌ای فراخورشیدی بخار آب کشف کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ستاره شناسان با استفاده از قابلیت های تلسکوپ فضایی هابل موفق به رصد بخار آب در جو یکی از کوچک ترین سیارات فراخورشیدی شدند.

این سیاره که GJ 9827d نام دارد، تقریباً دو برابر قطر زمین است و می تواند نمونه ای از سیارات در قسمت های دیگر کهکشان ما باشد که به طور بالقوه دارای اتمسفر غنی از آب هستند.

بیورن بانک، یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی تروتیر در دانشگاه مونترال که در مورد سیارات فراخورشیدی تحقیق می‌کند، گفت: «این اولین باری است که می‌توانیم مستقیماً از طریق یک تشخیص جوی نشان دهیم که سیاراتی با جو غنی از آب می‌توانند در اطراف باشند. ستاره های دیگری نیز وجود دارند.”

به گفته این محقق و ستاره شناس کانادایی، چنین کشفی را می توان گامی مهم در جهت تخمین فراوانی و تنوع جو در سیارات سنگی دانست.

لورا کریدبرگ، محقق ارشد موسسه نجوم ماکس پلانک در هایدلبرگ آلمان، که از دیگر محققان این پروژه است، می گوید: «پیدا کردن وجود آب در چنین سیاره کوچکی یک کشف برجسته و مهم تلقی می شود. “

به گفته این محقق و ستاره شناس آلمانی، این کشف ما را بیش از هر زمان دیگری به شناخت و توصیف دیگر جهان ها و سیاراتی که از نظر حیات شبیه زمین هستند، نزدیک می کند.

با این حال، هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا هابل مقدار کمی بخار آب را در جوی غنی از هیدروژن به صورت طیف سنجی اندازه گیری کرده است یا اینکه جو سیاره عمدتاً از آب و ذرات پس از تبخیر اتمسفر اولیه پر از هیدروژن تشکیل شده است. هلیوم به صورت بخار در زیر نور ستاره ای نزدیک مشاهده شده است.

پیر الکسیس روی، نویسنده اصلی موسسه تروتیر در دانشگاه مونترال، گفت: «برنامه رصدی ما، به رهبری ایان کراسفیلد از دانشگاه کانزاس، به طور خاص طراحی شده بود تا نه تنها مولکول‌های موجود در جو سیاره را شناسایی کند. بیایید شناسایی کنیم، اما به خصوص به دنبال بخار آب باشید. هر یک از این نتایج برای ما هیجان‌انگیز خواهد بود، چه کشف بخار آب غالب باشد و چه این تحقیقات منجر به کشف یک محیط کوچک در جوی غنی از هیدروژن شود.

سیاره ای که در آن طیفی از بخار آب توسط تلسکوپ هابل رصد شده است و ممکن است وجود داشته باشد دی اکسید کربن و متان را نیز می توان با استفاده از تلسکوپ پیشرفته جیمز وب مشاهده کرد و دمای آن حدود ۸۰۰ درجه فارنهایت است که زندگی در آن غیرممکن است. حتی اگر آب باشد

اما این کشف امیدوارکننده است زیرا احتمالاً می تواند به ستاره شناسان و محققان ستاره شناسی در یافتن سیارات مشابه در جایی که امکان مناسب تری برای زندگی وجود دارد کمک کند.

تیم تحقیقاتی این پروژه در طول مشاهدات و یافته های خود دو فرضیه را مطرح کرده اند: یکی اینکه سیاره مذکور دارای جوی غنی از هیدروژن و آب است که در این صورت شبیه یک نپتون کوچک خواهد بود. نکته دیگر این است که این سیاره می تواند نمونه ای داغتر از اروپا باشد، یکی از هفتاد و دو قمر مشتری که دو برابر زمین آب زیر پوسته خود دارد.

منبع: یورونیوز

بر اساس این فرضیه، در چنین حالتی ممکن است نیمی از سیاره «GJ 9827d» از سنگ و نیمی دیگر از آب تشکیل شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا