ورزشی

تلویزیون؛ برای عادل حرام، برای بقیه حلال

روند دوری از مخاطبان تلویزیون به حدی رسیده است که چندین سال است این سازمان و تولیدکنندگان ریز و درشت آن مجبور می شوند یک یا دو ستاره ورزش و هنر را برای قاب عکس بفرستند، به این امید که چنین شود. از تنگنای تنگی که در آن گرفتار شده رها می شود. صداوسیما بدون در نظر گرفتن تذکرات لازم در سال های اخیر و با اصرار به نگاه یک جانبه، کار را بیش از آنچه که باید دشوار کرد.

البته خروج تعدادی از چهره های مردمی از این سازمان (آنهایی که این روزها بحث بازگشتشان را مطرح می کنند) نیز بر این موضوع افزوده است. با این حال، هنگامی که یک مؤسسه به این مرحله می رسد، ظاهراً مجبور به انجام اقدامات حیرت انگیز می شود. یکی از آنها پرداخت چنین رقم هایی به ستاره های دنیای ورزش برای حضور در تلویزیون است. رویه ای که در برنامه های پیش از نوروز شیب تندی به خود گرفت و تقریباً هر شبکه ای با استناد به این مورد سعی در جذب مخاطب اندک داشت.

صرف نظر از اینکه چنین موضوعی در سال های اخیر رایج بوده است، اما شایعه پرداخت یک میلیارد تومان برای حضور یک ملی پوش و پرداخت ۸۰۰ میلیون تومان به دیگری از آن دست مواردی است که نیاز به بررسی بیشتر دارد. مثلاً باید مشخص شود که هزینه این افراد توسط چه کسانی پرداخت می شود و آیا نظارتی بر آن وجود دارد یا خیر؟ جدای از این موارد، حضور ادگار داویدز، فوق ستاره سابق تیم ملی هلند در تلویزیون ایران در ویژه برنامه عید شبکه سه نیز یکی از آن معماهای حل نشدنی (تا کنون) است. چرا که بررسی سایت های خبری در این مورد نشان می دهد که صداوسیما نزدیک به پنج میلیارد تومان به این بازیکن سابق هلندی پرداخته تا او را با حضور در تلویزیون موافقت کند.

البته ادگار دیویدز با مدل موی خاصش که متفاوت از استانداردهای مدیران فعلی تلویزیون است و با عینک معروف همیشگی اش مهمان دمی بود و در نهایت از هدیه گرفتن عینک دست دوم از طرف دمی ناراحت شد. مجری برنامه با این حال، موضوع عجیب در این بین، گذر ساده شایعات در مورد مبلغ پرداختی به این ستاره است. اصولا صداوسیما که بیشتر اوقات مشغول شکایت است این هزینه ها را چگونه به این چهره های داخلی و خارجی پرداخت کرده است؟ آیا می توان به سادگی از کنار چنین پدیده ای گذشت که حامی مالی منبع مالی است؟

پاسخ را باید در برخورد سال های اخیر صداوسیما با عادل فردوسی پور جستجو کرد. عادل برای ویژه برنامه جام جهانی و بازی تیم ملی ایران با اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸، کارلس پویول، ستاره محبوب باشگاه اسپانیا و بارسلونا را به تهران آورد. درست قبل از شروع برنامه شایعه شده بود که پویول اجازه حضور در تلویزیون را ندارد. عادل نیز در این باره توضیح مختصری داد و به صراحت ابراز ناراحتی کرد. در آن روزها، به خصوص که خود پویول بعدها در مصاحبه ای اعلام کرد که به دلیل ظاهرش (موهای بلند) اجازه حضور در تلویزیون ایران را ندارد، این اقدام جنجالی شد.

بعدها، اما صداوسیما سعی کرد دلیل منطقی تری برای آن بیابد. مسئولان این سازمان گفتند دلیلی برای پرداخت این همه هزینه برای حضور یک چهره خارجی در تلویزیون وجود ندارد. حتی نسبت به تامین هزینه از سوی اسپانسر واکنش تندتری نشان دادند. برای بررسی بیشتر، مروری بر اظهارات مرتضی میرباقری، معاون رسانه ملی کافی است. در واقع پس از دعوت فیگو، کاپیتان تیم ملی پرتغال به برنامه سال گذشته، گمانه زنی های زیادی وجود داشت مبنی بر اینکه لازم نیست یک خارجی برای حضور در برنامه ورزشی چند صد میلیونی پول دریافت کند. دقایقی هم رسانه ملی اعلام کرد که هزینه حضور این چهره های خارجی توسط اسپانسرها پرداخت شده و به هیچ وجه از بودجه صدا و سیما پرداخت نشده است که این موضوع در رسانه ملی مطرح شد. با وجود اینکه اسپانسر هزینه حضور کارشناس خارجی را پرداخت کرد و پس از بررسی های صورت گرفته، رئیس شورای ورزش سیما رسما از دعوت از کارشناسان خارجی در برنامه های ورزشی و پرداخت صدها میلیونی خبر داد.حضور چند دقیقه ای حتی اگر توسط اسپانسر انجام شود، ممنوع و خلاف سیاست های رسانه ملی است.

اکنون ظاهراً سیاست ها کاملاً تغییر کرده است. هیچکس با حضور ادگار دیویدز در تلویزیون به دلیل ظاهرش مخالف نیست و هیچ منع یا مخالفتی از سوی مراجع تصمیم گیر برای پرداخت این رقم های کلان حتی به چهره های داخلی وجود ندارد. البته صداوسیما هنوز در این خصوص بیانیه ای صادر نکرده است. در واقع تاکنون نه تکذیب ارقام ذکر شده و نه حتی تایید پرداخت هزینه مذکور از سوی اسپانسرها بوده است. در این میان تنها چیزی که مشخص است این است که ظاهراً بسیاری از چیزها برای عادل حرام و برای دیگران حلال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا