فناوری

تماشا کنید: ۱۰ رخداد مهم سال ۲۰۲۳ / از جنگ و سقوط دموکراسی در دنیا تا کوچ اجباری ۱۲۰ هزار ارمنی از قره باغ و آواره شدن میلیون‌ها نفر در سودان

پایگاه خبری تحلیلی میهن تجارت (mihantejarat.com):

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا ۱۰ رویداد مهم سال ۲۰۲۳ را معرفی کرده است.

به گزارش «میهن تجارت»، از رویدادهای مهم سال ۲۰۲۳ می توان به فروپاشی دموکراسی در جهان و جنگ بین کشورها اشاره کرد. اندیشکده شورای روابط خارجی می گوید که امسال، که روزهای پایانی خود را می گذراند، دموکراسی در گواتمالا کاملاً ناپدید شده است، کودتاهای زیادی در آفریقا رخ داده است، سیاست در آسیا نظامی شده و حاکمیت قانون مورد حمله قرار گرفته است. ایالات متحده.

رویداد مهم بعدی در سال ۲۰۲۳ تشدید رقابت فضایی است. امروزه کشورها و شرکت های مختلف برای رفتن به فضا با هم رقابت می کنند. همچنین پیشی گرفتن هند از چین از نظر جمعیت یکی از رویدادهای قابل توجه سال ۲۰۲۳ بود. هند یک پنجم جمعیت جهان را دارد.

رویداد بعدی جنگ قره باغ بود. حمله نظامی و بمباران و در نهایت تسلط کامل آذربایجان بر این منطقه منجر به مهاجرت ناگهانی ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن این منطقه به ارمنستان شد. جنگ داخلی سودان رویداد مهم دیگری بود. تلاش این گروه برای سرنگونی ارتش سودان، آن را در آشوب داخلی فرو برده و میلیون ها نفر را آواره کرده است.

رشد سریع هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ و تنش بین آمریکا و چین که روابط را به پایین ترین حد خود رساند، از دیگر رویدادهای مهم امسال است.

امید اوکراین به ضدحمله تابستانی برای شکستن خطوط دفاعی روسیه از دیگر اتفاقات مهم سال بود که نتیجه ای حاصل نشد.

جنگ جدید خاورمیانه بین حماس و اسرائیل یکی از مهمترین رویدادهای امسال بود که به گفته اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، یک دهه تلاش برای صلح پایدار در منطقه را به عقب انداخت. و در نهایت آخرین اتفاق مهم سال تداوم گرمایش زمین بود که تهدیدی برای آینده محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا