ترندهای روز

تمام دسته‌گل‌های ایرانی که تا پایان سال به بازار خواهند آمد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اگرچه خودروسازان داخلی همچنان وابستگی شدیدی به خودروهای قدیمی دارند، اما در یکی دو سال اخیر این شرکت ها که بازار انحصاری دارند، سعی در توسعه و تولید خودروهای جدید داشته اند. البته اکثر این خودروهای به اصطلاح جدید تنها تغییرات و ارتقای جزئی روی همان خودروهای قدیمی هستند که با نام یا پسوند جدید به بازار عرضه خواهند شد، اما با این وجود، این مدل ها نیز می توانند ظاهری کسل کننده به آن اضافه کنند. بازار خسته کننده خودروهای داخلی

تمام دسته گل های ایرانی که تا پایان سال وارد بازار می شوند

به گفته مسئولان خودروسازان داخلی، بسیاری از این پروژه ها تا پایان امسال به اتمام می رسد و تا شش ماه آینده شاهد حضور خودروهای جدید بسیار زیادی در بازار خواهیم بود. بنابراین قصد داریم تا پایان سال ۱۴۰۳ با تمامی خودروهای جدید ایرانی که قرار است به بازار عرضه شوند آشنا شویم.

سهند

تمام دسته گل های ایرانی که تا پایان سال وارد بازار می شوند

دو سال پیش برای اولین بار در اولین دوره از نمایشگاه تحول صنعت خودرو بود که مدل های جدید سایپا اطلس و سهند رویت شد و اگرچه اطلس ماه هاست در دست خریداران است، اما هنوز از سهند خبری نیست البته سایپا پیش فروش این خودرو را از ابتدای سال جاری آغاز کرده و نمونه های ثبت نام شده تا پایان سال به خریداران تحویل می شود. سهند اساسا یک فیس لیفت در ساینا با طراحی مجدد کامل در جلو و عقب است. این خودرو نیز مانند اطلس از داشبورد کاملا جدیدی با تریم دو رنگ در داخل استفاده می کند. سهند همچنان از همان موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ M15 خانواده ساینا استفاده می کند. کوییک این موتور استفاده می کند اما با به روز رسانی های جزئی مانند سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ، این موتور اکنون کمی قدرتمندتر شده و ۹۰ اسب بخار قدرت تولید می کند. قیمت سهند هنوز مشخص نیست اما با توجه به پیش پرداخت ۲۲۷ میلیون تومانی در طرح های پیش فروش، قیمت نهایی این خودرو باید حدود ۴۵۰ میلیون تومان باشد.

جوانی دانا

تمام دسته گل های ایرانی که تا پایان سال وارد بازار می شوند

اولین بار در دی در ماه ۱۴۰۱ ایران خودرو نسخه ارتقا یافته موتور EF7 توربو را در دنا پلاس اتوماتیک معرفی کرد و حدود شش ماه بعد با اعلام مشخصات رسمی این نسخه متوجه شدیم که ایران خودرو قصد دارد از نام محبوب و خاطره انگیز جوانان برای آن استفاده کنید که در دهه ۴۰ و ۵۰ استفاده می شد. این زیور نسخه قوی تر و جذاب تر از پیکان بود. بعد از حدود یک سال و نیم به گفته مدیر پروژه جوانان دانا قرار است بالاخره مرداد امسال این خودرو به بازار عرضه خواهد شد. مهم ترین ویژگی دانا یانگ داشتن نسخه ارتقا یافته از موتور توربو EF7 است که با تغییراتی مانند مجهز شدن به سیستم زمان بندی متغیر دو سوپاپ، خروجی کمی بالاتر از ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. Dena Youth با ریسمان قرمز رنگ دور جلوپنجره، تریم قرمز رنگ داخل چراغ های جلو و تزئینات نقره ای روی پدال ها با عبارت TURBO از دنا پلاس معمولی متمایز می شود.

شاهین پلاس

تمام دسته گل های ایرانی که تا پایان سال وارد بازار می شوند

سایپا که سال هاست به دنبال حل مشکل اصلی شاهین یعنی موتور قدیمی و کم بازده توربوشارژ بود، بیش از یک سال پیش در پایان فروردین ۱۴۰۲ طی مراسمی در کارخانه مگا موتور از شاهین پلاس با موتور جدید رونمایی کرد. این خودرو مجهز به موتور ME16 است که در اصل نسخه سایپا موتور TU5 یا به عبارتی نسخه ایرانی شده موتور پژو سیتروئن EC5 است که از قراردادهای برجام به سایپا آمده است. سایپا به تازگی کاتالوگ رسمی شاهین پلاس را منتشر کرده و قرار است به زودی فروش آن را آغاز کند. این خودرو ابتدا در نسخه اتوماتیک عرضه می شود که مجهز به گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE است که همان گیربکسی است که در تارا و دنا پلاس شاهد آن هستیم. برای نمای داخلی تریم شاهین پلاس دو رنگ مشکی و کرم در نظر گرفته شده است و سه مورد جدید شامل تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، گرمکن صندلی های جلو و شیشه های رنگی عقب به لیست امکانات اضافه شده است. .

پارس خودرو P90

تمام دسته گل های ایرانی که تا پایان سال وارد بازار می شوند

اواخر فروردین ۱۴۰۲ سایپا به همراه شاهین پلاس از خودروی جدید دیگری به نام P90 نیز رونمایی کرد. این خودرو در واقع نسخه ایرانی رنو تندر ۹۰ محسوب می شود که سایپا با توجه به برخورداری از امتیاز پلت فرم و زیرساخت تولید در کشور قصد دارد آن را از طریق پارس خودرو به خط تولید بازگرداند. P90 در جلو و عقب کاملاً بازطراحی شده است و شبیه تندر ۹۰ نیست، اما در داخل از همان داشبورد قدیمی استفاده شده که از ساندرو گرفته شده است. زیر کاپوت این خودرو به جای موتور اصلی رنو، همان موتور ۱.۶ لیتری ME16 قرار گرفته که با شاهین پلاس مشترک است. انتقال قدرت این موتور در P90 توسط گیربکس پنج سرعته دستی شاهین انجام خواهد شد. بر اساس برنامه اعلام شده پارس خودرو، قرار است ۴۰ هزار دستگاه P90 در سال جاری تولید شود، اما از آنجایی که این خودرو همچنان در مرحله آزمایش است، تحقق چنین طرحی بعید به نظر می رسد.

ریرا

تمام دسته گل های ایرانی که تا پایان سال وارد بازار می شوند

بیش از دو سال پیش در بهار سال ۱۴۰۱ ایران خودرو از اولین کراس اوور خود با نام ریرا رونمایی کرد و حالا بالاخره پس از طی مراحلی طولانی، این خودرو آماده عرضه به بازار شد. ریرا بر روی پلت فرم نسل اول پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است که در زمان برجام به ایران رسید. این کراس اوور ایرانی مجهز به موتور مشابه دانا یوث، نسخه ارتقا یافته موتور توربو EF7 با قدرت ۱۶۰ اسب بخار است و انتقال نیرو توسط همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک DAE انجام می شود. البته گفته شده که سایر انواع ریرا با موتور TU5P تولید خواهد شد. چندی پیش قیمت ریرا یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان اعلام شد اما بلافاصله وزیر صمت در مصاحبه ای اعلام کرد که این خودرو از شهریور ماه با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان به فروش می رسد. بنابراین، هنوز قیمت نهایی کراس اوور ریرا مشخص نیست، اما عرضه آن در طول سال جاری قطعی به نظر می رسد.

KMC Eagle

تمام دسته گل های ایرانی که تا پایان سال وارد بازار می شوند

در حالی که تمامی خودروهای این لیست از ایران خودرو و سایپا بودند، کرمان موتور قصد دارد تا پایان امسال اولین خودروی ملی خود را روانه بازار کند. این خودرو در اصل یک فیس لیفت روی جک J4 است که کرمان موتور امتیاز پلت فرم آن را از یک شرکت چینی خرید. برای اولین بار ایگل در اولین دوره از نمایشگاه تحول صنعت خودرو شهریور ۱۴۰۱ در قالب نمونه اولیه ماکت و در نهایت در بهمن ۱۴۰۲ نسخه نهایی و تولیدی آن در نمایشگاه خودرو تهران به نمایش درآمد. در Eagle شاهد طراحی جدیدی در قسمت دماغه هستیم که البته ظاهر چندان زیبایی ندارد و به سادگی با J4 متفاوت است. در داخل داشبورد مشابه جک را می بینیم که تنها با تریم دو رنگ برای صندلی ها و درها همراه است. زیر کاپوت Eagle یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر J4 قرار دارد که ۱۰۴ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد و قدرت خود را به همان گیربکس CVT قبلی می رساند اما طبق گزارش ها امکان عرضه وجود دارد. گیربکس پنج سرعته دستی خواهد داشت.

صندوق دار پژو ۲۰۷

تمام دسته گل های ایرانی که تا پایان سال وارد بازار می شوند

۲۰۷ صندوقدار خودرو جدیدی نیست و قبلا در بازار کشورمان حضور داشته اما قرار است امسال با تغییراتی به خط تولید بازگردد. این ماشین برای اولین بار در خرداد در سال ۱۳۹۷ به دست خریداران رسید و پس از مدت کوتاهی در سال ۱۳۹۹ به دلیل افزایش فشار تحریم ها و توقف واردات گیربکس اتوماتیک، ایران خودرو تولید خود را متوقف کرد. سپس در آذر ۱۴۰۲ رئیس اداره توسعه ایران خودرو در حاشیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو از بازگشت ۲۰۷ صندوق به خط تولید ایران خودرو خبر داد و بر اساس آخرین اخبار، ۲۰۷ صندوق گنجانده شده است. در طرح تولید ۱۴۰۳ ایران خودرو قرار دارد و قرار است در دو نسخه دستی و اتوماتیک عرضه شوند. عرضه شود مهمترین تغییر صندوقدار جدید ۲۰۷ نسبت به مدل قبلی، مجهز شدن به موتور TU5P است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. از نظر انتقال نیرو، این پژو باکسر با گیربکس شش سرعته اتوماتیک جدید ایران خودرو ارائه می شود اما ایران خودرو قصد دارد نسخه دستی ۲۰۷ باکسر را نیز تولید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا