اخبار اقتصاد ایران

تمام چک‌ها الکترونیکی می‌شوند | ۱۲ بانک این خدمت را به مشتریان خود ارائه می‌دهند

تاکنون ۱۲ بانک اقدام به اجرای چک دیجیتال کرده اند و بانک های مسکن و خاورمیانه نیز در مراحل پایانی فرآیند پیوستن به سامانه چک هستند.

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، اجرای چک دیجیتال در سیستم بانکی را می توان یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی در دولت سیزدهم دانست.

بانک مرکزی و شبکه بانکی در راستای وظایف قانون جدید چک و ارائه محصولات فناوری محور، چک الکترونیکی را به عنوان یک محصول جدید در شبکه بانکی معرفی کردند و این محصول در سال جاری معرفی شد. آبان ماه ۱۴۰۱ توسط سه بانک رونمایی شد.

چک الکترونیکی محصولی است که مشتریان شبکه بانکی را از مراجعه به شعبه بی نیاز کرده و تمامی مراحل آن به صورت حضوری قابل انجام است. فرد متقاضی دسته چک می تواند دسته چک را در موبایل بانک یا اینترنت بانک خود درخواست کند و پس از بررسی های لازم تعداد برگه چک با شناسه ماهیگیر در اختیار فرد قرار می گیرد. سپس فرد می تواند در موبایل بانک یا اینترنت بانک چک صادر کند و به کیف پول گیرنده ارسال کند.

در حال حاضر ۱۲ بانک این خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهند. سایر بانک ها نیز در مراحل تست فنی محصولات خود هستند و با ادامه این روند به تدریج چک های الکترونیکی جایگزین چک های کاغذی می شود.

بانک مرکزی تمامی بانک ها را موظف به پذیرش چک دیجیتالی سایر بانک ها در سامانه دسته چک کرده است. تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار فقره چک الکترونیکی در کشور صادر شده است و پیش بینی می شود در سال های آینده تمامی چک ها الکترونیکی شود.

تاکنون بانک های صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات و توسعه تعاون به سامانه چکاد (سامانه چک دیجیتال ایمن) متصل شده و چک دیجیتال را اجرا کرده اند. در بانک ملی تمامی زیرساخت های چک الکترونیکی فراهم شده اما هنوز به مشتری ارائه نشده است، البته اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که این طرح به زودی در اختیار مشتریان بانک ملی قرار می گیرد.

بانک های مسکن و خاورمیانه نیز در مراحل پایانی فرآیند پیوستن به سامانه چکاد هستند. بانک های آینده و سپه به زودی این سامانه را پیاده سازی خواهند کرد.

لازم به ذکر است که چک دیجیتال نوع جدیدی از چک است که نسبت به چک های کاغذی از سرعت، دقت و امنیت در کارایی و نقدینگی بیشتری برخوردار است و تمامی قوانین چک های کاغذی در مورد آن جاری است و با امضای الکترونیکی تایید می شود.

به همین منظور سامانه چک دیجیتال با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک دیجیتالی مطمئن و رفع خطرات احتمالی چک های کاغذی راه اندازی شده است که امکان مدیریت آنلاین و نظارت بر مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانکی فراهم می کند. بانک مرکزی

چکاد با هدف ایجاد زیرساخت برای اجرای ایمن فرآیندهای چک دیجیتال به صورت آفلاین و ارائه نوع جدیدی از چک به صورت داده پیام و کاملا دیجیتال راه اندازی شده است.

از مزایای چک دیجیتال می توان به سرعت بالا در ثبت و پردازش، عدم نیاز به ارسال کپی فیزیکی چک، رفع نگرانی افراد از ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا مخدوش شدن چک اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا