اقتصاد جهان

تمدید طرح کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس تا پایان 2025

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، ائتلاف اوپک پلاس روز یکشنبه تصمیم گرفت به برنامه کاهش تولید خود در سال ۲۰۲۵ ادامه دهد. این گروه می خواهد از بازار نفت در میان رشد ضعیف تقاضا، نرخ بهره بالا و افزایش تولید نفت ایالات متحده حمایت کند.
نفت خام برنت در روزهای اخیر حدود ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شد که کمتر از سطحی است که اکثر کشورهای اوپک پلاس برای متعادل کردن بودجه خود به آن نیاز دارند. نگرانی از رشد کند تقاضا در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، و همچنین افزایش ذخایر نفت در کشورهای توسعه یافته بر قیمت این کالا تأثیر گذاشته است.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ تولید خود را کاهش داده اند.
اعضای ائتلاف در حال حاضر در حال اجرای کاهش تولید ۵.۸۶ میلیون بشکه ای هستند که معادل حدود ۵.۷ درصد تقاضای جهانی است.

این رقم شامل کاهش تولید ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۴ و کاهش تولید داوطلبانه ۲.۲ میلیون بشکه در روز تا پایان ژوئن ۲۰۲۴ است.
اوپک پلاس روز یکشنبه تصمیم گرفت کاهش تولید ۳.۶۶ میلیون بشکه ای خود را تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه دهد و کاهش تولید داوطلبانه ۲.۲ میلیون بشکه ای توسط برخی اعضا را برای سه ماه دیگر تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید کند.
کاهش تولید داوطلبانه ۲.۲ میلیون بشکه ای در روز توسط هشت عضو این اتحاد از اکتبر ۲۰۲۴ تا سپتامبر ۲۰۲۵ منقضی می شود.
اوپک انتظار دارد که تقاضا برای نفت خام اوپک پلاس در نیمه دوم سال جاری به طور متوسط ​​۴۳.۶۵ میلیون بشکه در روز باشد. این بدان معناست که اگر این گروه به سطح تولید آوریل ۴۱.۰۲ میلیون بشکه در روز ادامه دهد، ذخایر ۲.۶۳ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.
آژانس بین المللی انرژی که نماینده بزرگترین مصرف کنندگان جهان است، تخمین می زند که تقاضا برای نفت اوپک پلاس به علاوه ذخایر نفت در سال ۲۰۲۴ به طور متوسط ​​کمتر از ۴۱.۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود.
وزیر نفت عربستان گفت: اگر تقاضا به اندازه کافی بالا نباشد، اوپک پلاس روند کاهش این کاهش تولید را متوقف کرده و تولید خود را بیش از این کاهش خواهد داد.
برخی از تحلیلگران انتظار داشتند که اوپک پلاس به دلیل سقوط قیمت نفت و تقاضای ضعیف تنها چند ماه دیگر به برنامه کاهش تولید داوطلبانه خود ادامه دهد و بسیاری پیش بینی کردند که این گروه برای دستیابی به هدف ۲۰۲۵ تلاش خواهد کرد زیرا ظرفیت تولید را افزایش می دهد، توافقی حاصل نشده است. از آنجایی که اعضای آن هنوز مشخص نشده اند. این موضوع پیش از این باعث تنش در اوپک پلاس شده است.
اما در اقدامی غافلگیرکننده، ائتلاف اوپک پلاس در نشست روز یکشنبه مذاکرات درباره ظرفیت تولید را تا نوامبر ۲۰۲۵ به تعویق انداخت.
در عوض، یک هدف جدید تولید برای امارات تصویب شد که به آن اجازه می‌دهد به تدریج تولید خود را ۰.۳ میلیون بشکه در روز از ۲.۹ میلیون بشکه فعلی افزایش دهد.
نشست روز یکشنبه کمتر از چهار ساعت به طول انجامید که زمان کوتاهی برای رسیدن به این توافق پیچیده بود.
گفته می شود وزیر نفت عربستان از روزها پیش در پشت صحنه این قرارداد را آماده می کرد. او از برخی از اعضای کلیدی درگیر در کاهش تولید داوطلبانه دعوت کرد تا زمانی که جلسه به صورت آنلاین برنامه ریزی شده بود، در ریاض حاضر شوند.
کشورهایی که در کاهش تولید داوطلبانه مشارکت دارند عبارتند از الجزایر، عراق، قزاقستان، کویت، عمان، روسیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی.
انتهای پیام/۵۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا