بانک و بیمه

تنش‌های منطقه‌ای، عامل نوسان موقتی قیمت ارز

به گزارش افق میهن، مهدی معصومی اصفهانی، یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران، با توجه به تنش های منطقه ای که باعث نوسانات بازار ارز می شود، گفت: به طور کلی رشد قیمت ارز هیچ مشکلی ندارد. به عنوان مثال ممکن است دولت بتواند به طور موقت افزایش قیمت ها و نوسانات را متوقف کند، اما ممکن است نوسانات دوباره به دلیل رویدادهای سیاسی و امنیتی ملی و بین المللی رخ دهد. در واقع هیچ فرمول و توجیه اقتصادی منطقی برای این نوسانات وجود ندارد و به محض بروز یک اتفاق و تنش های سیاسی و امنیتی، تغییرات و تلاطم هایی به وجود می آید.

وی افزود: در هر صورت باید به گونه ای عمل شود که قیمت دلار تا پایان سال ثابت و قابل پیش بینی باقی بماند تا دولت چهاردهم نیز با تدوین برنامه و ضوابط ویژه این مسیر را طی کند. در غیر این صورت قیمت ارز طبق فرمول معمول تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر بانک مرکزی شرایط را به خوبی کنترل و مدیریت کرده است و معتقدم این نوسانات به دلیل اصلی که دارد یعنی تنش های منطقه ای کاملا موقتی و گذرا است در صورت وقوع یک حادثه جدید و تنش های جدید در منطقه باید منتظر تثبیت بیشتر نرخ ارز باشد. زیرا هر رویداد ملی و منطقه ای می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از اعضای هیئت اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه نوسانات قیمت ارز در روزهای اخیر دلیل علمی و اقتصادی ندارد، گفت: هر گونه نوسان و افزایش قیمت در بازار ارز همواره با سطح آن ارتباط مستقیم دارد. به عنوان مثال، ممکن است واردات خودرو یا عدم تخصیص ارز دولتی حجم تقاضا را افزایش دهد. علاوه بر این، در ماه‌های اخیر چنین رویدادی را تجربه نکرده‌ایم و تقاضا در بازار ارز افزایش نیافته است. بنابراین دلیلی برای ادامه نوسانات ارزی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا