بانک و بیمه

تنش های خاورمیانه چگونه به اقتصاد آمریکا کمک کرد؟| هدف واشنگتن از ادامه جنگ چیست؟

وحید پورجریشی; بازار: افزایش تنش در خاورمیانه در پی حمله اسرائیل به لبنان و سوریه و همچنین واکنش موشکی ایران به اقدامات تل آویو، اقتصاد جهانی را وارد مرحله جدیدی از بی ثباتی کرده است. در مورد بازارهای جهانی باید گفت که این تنش ها تقریباً اقدامات اخیر فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره بانکی را خنثی کرد و به استثنای موارد معدودی مانند طلا، نقره و غیره اجازه رشد بیشتر در بازارهای مالی را نداد. فلزات گرانبها

با ادامه تنش ها در خاورمیانه، بازارهای جهانی همچنان شاهد کاهش رشد و در برخی موارد روند نزولی در روند خود هستند. اما در برخی بازارها مانند بازار نفت روند معکوس شده و قیمت نفت، گاز و میعانات نفتی نسبت به مدت سه ماه گذشته رشد خوبی داشته است. حال این سوال مطرح می شود که کدام کشور از تنش های خاورمیانه و روند صعودی مداوم آن سود می برد؟ به دلایل کلیدی، اقتصاد ایالات متحده بیشترین سود را از افزایش تنش ها در خاورمیانه می برد. جدای از بحث قدیمی درباره فروش تسلیحات به طرف های درگیری در منطقه، باید دید نظام پولی و بانکی آمریکا چه سودی از تنش های خاورمیانه خواهد برد.

افزایش شاخص دلار منجر به جنگ در خاورمیانه می شود

پس از اجرای فاز اول کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، شاخص دلار شروع به کاهش کرد و برای اولین بار در بیش از دو سال گذشته به زیر مرز ۱۰۰ رسید. با این حال، نگاهی به نمودار شاخص دلار (DXY) نشان می دهد که تشدید تنش ها در خاورمیانه همزمان با افزایش شاخص پول داخلی آمریکا است.

به طور کلی، نگرانی کلی اقتصاددانان در ایالات متحده این بوده است که با کاهش نرخ بهره بانکی، بخش زیادی از سرمایه سپرده شده در بانک ها به بازارهای دیگر، به ویژه بازارهایی مانند ارزهای دیجیتال، که اساساً با دلار رقابت می کنند، باز خواهد گشت. و بانک ها به عنوان مرکز جهان درخواست می کنند.

افزایش تنش در خاورمیانه بار دیگر به رشد شاخص همزمان با کاهش نرخ سود بانکی کمک کرد و اکنون همزمان با کاهش نرخ، شاهد افزایش شاخص دلار نیز هستیم که به نظر می رسد. پدیده عجیبی باشد

این اتفاق البته با کاهش نرخ سود و جذابیت سرمایه گذاری در سیستم بانکی آمریکا رخ داد و در نهایت منجر به کاهش تقاضای دلار در ماه سپتامبر شد. این کاهش تقاضا در نهایت منجر به کاهش شاخص یعنی سهم دلار از سبد بازار ارز شد و دلار طی دو سال اخیر جایگاه ویژه خود را از دست داد. این در حالی است که افزایش تنش ها در خاورمیانه بار دیگر به رشد شاخص همزمان با کاهش نرخ سود بانکی کمک کرد و هم اکنون شاهد افزایش شاخص دلار همزمان با نرخ سود هستیم. سقوط که پدیده ای عجیب به نظر می رسد.

افزایش تقاضا برای دلار به دلیل بی ثباتی بازار

دلار آمریکا بالاترین پشتوانه طلا را در بین سایر ارزهای رسمی دارد و با این حساب امن ترین وسیله نقل و انتقال مالی در جهان محسوب می شود. این حمایت قوی اساساً در زمان جنگ و عدم اطمینان جهانی مفید است. زیرا سرمایه گذاران پایه ترجیح می دهند دارایی های خود را به بازارهای پرریسکی مانند ارزهای دیجیتال، فلزات اساسی یا بورس های بین المللی تبدیل کرده و در بانک سپرده گذاری کنند تا از خطراتی که سرمایه را تهدید می کند جلوگیری کنند.

در واقع باید توجه داشت که کاهش بازارهای مختلف و بی ثباتی خاورمیانه تا حد زیادی به نفع اقتصاد و دلار آمریکا بوده است و احتمالاً به همین دلیل است که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا این کار را انجام داده است. تمایل شدید و عملی برای کاهش تنش در خاورمیانه ظاهر نشد و اتفاقاً دائماً بر دفاع از اسرائیل و حملات نظامی از تل آویو تأکید می کند.

اگرچه در روزهای اخیر شاهد کاهش شدید در بازارهای مختلف مانند ارزهای دیجیتال بودیم، اما دلار در حال نشان دادن تقاضا و قدرت بالاتری است که می تواند توجه سرمایه گذاران را در تمام نقاط جهان به خود جلب کند.

در واقع باید توجه داشت که کاهش بازارهای مختلف و بی ثباتی در خاورمیانه تا حد زیادی به نفع اقتصاد و دلار آمریکا بوده است و احتمالاً به همین دلیل است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تمایل شدید و عملی برای کاهش تنش ها دارد. خود را در خاورمیانه نشان نداد و اتفاقاً مدام بر دفاع از اسرائیل و حملات نظامی از تل آویو تأکید می کند. از سوی دیگر، بازارهای رقیب دلار و اقتصاد آمریکا مانند ارزهای دیجیتال که در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری شهروندان آمریکایی تبدیل شده‌اند، به جایی رسیده‌اند که حذف آن‌ها غیرممکن است. در حال حاضر هر دو نامزد ریاست جمهوری این کشور، دونالد ترامپ و کامالا هریس، برای جلب نظر مثبت نسل جوان، حمایت از صنعت کریپتو را بخش مهمی از تبلیغات سیاسی-اقتصادی خود قرار داده اند.

در عین حال، بی ثباتی و جنگ به دلیل ماهیت ریسک پذیر این دارایی ها به طور فزاینده ای بر اکوسیستم آنها تأثیر منفی خواهد گذاشت. در واقع، ایالات متحده توانسته هم به اقتصاد خود و هم به دلار و اقتصادهای جایگزین جدید مانند ارزهای دیجیتال کمک کند، در حالی که به طور ضمنی تلاش می کند تا درگیری بین ایران و اسرائیل را در سطوح فعلی نگه دارد و از تبدیل شدن آن به یک بحران جلوگیری کند. روند افزایشی ناشی از کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا