محیط زیست

تنها با مدیریت مصرف شرب، مسئله زاینده رود رفع نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن، حامد یزدیان ظهر امروز در نشست تخصصی بحران آب و بررسی زاینده رود اصفهان اظهار کرد: موضوع آب اصفهان را در مجامع مختلف علمی، سیاسی و اجتماعی می شنویم و باید گفت اقدامات خوبی انجام شده است. برای احیاء زاینده رود تکمیل شده اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی افزود: بحث آب خواسته بسیاری از مردم اصفهان و فعالان این حوزه است اما باید توجه داشت که این تنها یک موضوع است. جنبه وجود ندارد و برای ارائه راهکارهای بهتر و موثرتر باید عوامل مختلفی را بررسی کرد. همچنین چالش دیگری که با آن روبرو هستیم این است که آیا طرح هایی که در حال اجراست موثر است یا راه حلی برای کم آبی است و به گفته عده ای اشتباهی در حال رخ دادن است. در نظر گرفتن چنین موضوعاتی مهم بوده و در اجرای طرح ها و بهره برداری از آنها بسیار موثر خواهد بود.

نماینده مردم اصفهان در شورای اسلامی تصریح کرد: این گونه بحث ها باید در مجامع دانشگاهی به شکل صحیح تری مطرح شود. آیا می توان نگاه تک جزئی به موضوع آب داشت؟ و توجه کنیم اگر فقط به میزان بارندگی توجه کنیم با بررسی میزان بارندگی در ۵۰ سال اخیر متوجه شدیم که تغییر محسوسی در بارندگی نداشته ایم.

اشاره یزدیان به دیگران جنبه ها موضوع آب و زاینده رود اصفهان ادامه داد: در سال های گذشته زاینده رود پر بود. سال قبلا آب داشت اما امروزه تنها راه انتقال است آبی برای انتقال آب برای کشاورزان در سال آبی گذشته تقریباً ۱۲۵۰ میلی متر باران داشتیم که بالاتر از میانگین بود و به تعبیری در سال های گذشته خشکسالی نداشتیم.

مشکل زاینده رود تنها با مدیریت مصرف آب شرب حل نمی شود

وی از علت کم آبی و تداوم یافت نشد جریان آب در زاینده رود خاطرنشان کرد: بحث اقلیم موضوع اول نیست و در سال های عادی حدود هزار ۱۲۰۰ در زاینده رود یک میلیون مترمکعب آب سطحی وجود دارد که حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب آن صرف شرب می شود، بنابراین مشکل زاینده رود تنها با مدیریت آب شرب حل نمی شود.

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه فرهنگ مصرف آب و کاهش مصرف آب جایگاه ویژه ای دارد اما بر اساس آمارهای موجود این تنها راه حل برای احیای زاینده رود نیست. : مابقی مصرف سالانه حدود ۵۰ میلیون به مصارف صنعتی اختصاص دارد. همچنین ۴۵۰ میلیون مترمکعب به شرب، صنعت و کشاورزی اختصاص دارد برخی به داخل زمین نفوذ می کند.

یزدیان با اشاره به تعهدات وزارت نیرو تاکید کرد: وقتی هزینه ها و تعهدات وزارت نیرو را در حوضه زاینده رود رصد می کنیم، تعهدات نزدیک به دو میلیارد مترمکعب است. ایجاد شده است و این بدان معناست که بیش از میزان منابع موجود برای مصرف متعهد شده است، بر این اساس برخی از اختلالات مربوط به تخصیص آب بیش از منبع موجود است

گفت که تنها به آب نگاه کن یک نگاه فنی و مهندسی نیست، گفت: بخشی از این موضوع مربوط به مسائل حاکمیتی، حقوقی و اجتماعی است، میزان اختیارات دولت در تصمیم گیری در مورد آب نیز باید مورد توجه قرار گیرد و طبق قانون کشور آن بخش خانه او خانه است بله، تصمیم گیری در اختیار دولت نیست، اما به دلیل انفال بودن آب (مال مشاعی که مالک ندارد) دولتمردان در مورد همه منابع آبی تصمیم می گیرند، نه دانستن اینکه بخشی از این آب است مدعیان اختصاص داده شده است

نماینده مردم اصفهان در شورای اسلامی با اشاره به یکی از مشکلات در حوزه حاکمیت آب، افزود: حقوق مالکیت آب در سال های مختلف رعایت نشده است، بخشی از این حقوق مربوط به محیط زیست است. و طبق قانون اولاً باید به آب آشامیدنی و شرب نیاز باشد. محیط زیست و سپس حقوق کشاورزی و صنعت باید مطرح شود.

مشکل انتقال آب در کوتاه مدت پاسخگوی نیازها است

یزدیان تصریح کرد: دلیل خشکی زاینده رود تنها به دلیل کمبود بارندگی، ضعف قانون، صنایع یا انتقال آب نیست، بلکه مجموعه ای از عوامل است. دست به یکدیگر کمک کرده اند و این پدیده را ایجاد کرده اند، بنابراین تنها با اجرای یک پروژه نمی توان این مشکل را حل کرد. یکی از مشکلات اساسی در بحث آب، عدم شفافیت آمار و اطلاعات است. بعد از شفافیت باید عدالت در بهره برداری و حقوق مالکیت را در نظر بگیریم که بحث جدی است و در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست شورای اسلامی در حال پیگیری است. به طور خاص در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه امروز موضوع آب دارای ارزش اقتصادی، امنیتی و اجتماعی است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت نیرو، سالانه حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب برداشت انجام می شود که تخصیص نیافته است، در صورتی که این برداشت ها تخصیص داده نشده است. در سیستم حکومتی جبران می شود، مسلم است که اتفاقات بهتری در فلات مرکزی رخ خواهد داد. علاوه بر این، موضوع انتقال آب در کوتاه مدت پاسخگوی نیازها بوده و به ناچار با توجه به راهکارها مجبور به اجرای آن می شود. بلند مدت ما هستیم و با توجه به اختلافات موجود باید در این امر سهیم باشیم نارضایتی با طرح انتقال آب جبران شود.

نوید احیای زاینده رود و رفع آن نارضایتی آب استان اصفهان با اجرای طرح های انتقال آب به نصف جهان

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به طرح های اجرا شده برای حل و فصل نارضایتی آب استان اصفهان افزود: در چند سال گذشته با توجه به مشکلات پیش آمده، پروژه ماندنگ که پروژه های انتقال آب است پیگیری شد و حدود هشت ماه است که در حال اجراست و بیش از ۴۰ ساخته شده است. % پیشرفت فیزیکی و سالانه حدود ۲۸۰ میلیون. دارای مترمکعب تخصیص آب است و در کمتر از یک سال قابل استفاده است و بخشی از کم آبی زاینده رود را جبران می کند.

یزدیان تاکید کرد: طرح انتقال آب اغلب برای مصارف صنعتی این پروژه نیز در حال انجام است و بیش از ۸۰۰ کیلومتر خط لوله کشیده شده، ایستگاه های پمپاژ نیز در سواحل دریای عمان در حال اجراست.

وی با اشاره به پروژه کوهرنگ ۳ بیان کرد: این پروژه در سال ۷۴ آغاز و در دولت قبل تعطیل شد اما در دولت قبل شروع به کار کرد و سال گذشته عملیات پمپاژ آب آغاز شده و در سال آینده حدودا ۶۰ میلیون مترمکعب با پمپاژ آب به زاینده رود پمپاژ می شود و به فضل الهی در صورت بهره برداری از این سد در دو سال آینده سالانه حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب وارد زاینده رود می شود.

عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه در صورت تکمیل این طرح ها حدود نیمی از آب زاینده رود جبران می شود، افزود: فرهنگ مصرف بی رویه آب زیرزمینی باعث شده است که سطح آب زیرزمینی تحت فشار قرار گیرد و نزدیک به ۱۴ میلیارد مکعب آب زیرزمینی را تحت فشار قرار دهد. متر کسری مخزن در بحث آب زاینده رود را داریم، پدیده هایی مانند فرونشست و سایر بحران ها نیز تا حدی به آب های زیرزمینی مربوط می شود و نیاز به تصویب، اجرا و نظارت بر قوانین پیشگیرانه در بحث تقنینی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا