اخبار بورس

تنها توافق آتش‌بس در غزه می‌تواند انتقام ایران را به تأخیر بیندازد

معضل آتش بس و انتقام؛

سه مقام ارشد ایرانی گفتند تنها توافق آتش بس در غزه می تواند مانع از واکنش مستقیم ایران به قتل اسماعیل هنیه رهبر حماس توسط اسرائیل شود. ایران در حال مذاکره با کشورهای غربی بر سر زمان و ماهیت واکنش است و هشدار داده است که در صورت شکست مذاکرات، حمله مستقیم را آغاز خواهد کرد.

گزارش کردن اخبار بورس به گزارش رویترز؛ ایران متعهد شده است که به قتل هنیه که اواخر ماه گذشته در تهران رخ داد، پاسخ قاطعانه بدهد و اسرائیل را مسئول آن می داند. اسرائیل درباره نقش خود در این حمله اظهار نظری نکرده است. نیروی دریایی آمریکا کشتی های جنگی و زیردریایی ها را برای تقویت دفاع اسرائیل به خاورمیانه فرستاده است.

یکی از این منابع، یکی از مقامات ارشد امنیتی ایران، گفت که ایران به همراه متحدانی مانند حزب‌الله، در صورت شکست مذاکرات غزه یا اگر ایران احساس کند که اسرائیل مذاکرات را طولانی می‌کند، حمله مستقیم انجام خواهد داد. با این حال، مشخص نیست که ایران چقدر منتظر پیشرفت مذاکرات خواهد بود.

با افزایش تهدید جنگ بزرگتر در خاورمیانه به دنبال کشته شدن هنیه و فرمانده حزب الله، ایران در روزهای اخیر مذاکرات فشرده ای با کشورهای غربی و ایالات متحده در مورد چگونگی شکل دادن به واکنش خود داشته است.

سفیر آمریکا در ترکیه در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، تأیید کرد که واشنگتن از متحدانش خواسته است که ایران را برای کاهش تنش تحت فشار قرار دهند. سه منبع دولتی منطقه ای از مذاکره با تهران برای جلوگیری از تشدید بحران در آستانه مذاکرات آتش بس غزه که قرار است روز پنجشنبه در مصر یا قطر آغاز شود، خبر دادند.

ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: امیدواریم پاسخ ما به‌گونه‌ای زمان‌بندی و اجرایی شود که بر آتش‌بس احتمالی تأثیری نداشته باشد خویشتن داری با اصول حقوق بین الملل در تضاد است.

ایران آماده حمله به اسرائیل در صورت شکست مذاکرات آتش بس است

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «این هفته ممکن است اتفاقی از سوی ایران و دستیارانش بیفتد. این ارزیابی هم از ایالات متحده و هم از اسرائیل است.»

وی افزود: اگر در این هفته اتفاقی بیفتد قطعا می تواند تاثیر زیادی در مذاکراتی که می خواهیم در روز پنجشنبه داشته باشیم داشته باشد.

حماس در پایان هفته نسبت به برگزاری مذاکرات ابراز تردید کرد. اسرائیل و حماس در ماه‌های اخیر چندین دور مذاکره داشته‌اند اما نتوانسته‌اند به آتش‌بس نهایی برسند.

در اسرائیل، بسیاری از ناظران معتقدند که پاسخ ایران پس از رهبر ایران قریب الوقوع است. آیت الله علی خامنه ایاعلام کرد که ایران از اسرائیل برای حمله به تهران شکایت خواهد کرد به شدت مجازات می شود

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در جریان بازدید از یک پایگاه اطلاعاتی در شمال اسرائیل گفت: ما از نزدیک آنچه را که در بیروت و تهران اتفاق می‌افتد رصد می‌کنیم و برای خنثی کردن هر گونه تهدید احتمالی تلاش می‌کنیم و در عین حال گزینه‌های مختلف حمله را بررسی می‌کنیم.

وی افزود: ما متعهد به انجام ماموریت خود هستیم. ما باید پس از اطمینان از عقب نشینی حزب الله از شمال رودخانه لیتانی، بازگشت امن ساکنان شمال اسرائیل به خانه های خود را تضمین کنیم.

مسعود مزکیان، رئیس جمهور جدید ایران، از زمان روی کار آمدن در ماه گذشته، بارها موضع ضد اسرائیلی و حمایت ایران از جنبش های مقاومت در منطقه را تکرار کرده است.

میر لیتواک، محقق ارشد مرکز ائتلاف مطالعات ایرانی دانشگاه تل آویو، گفت که معتقد است ایران نیازهای خود را بر کمک به متحد خود حماس اولویت خواهد داد، اما ایران نیز تمایلی به شروع یک جنگ همه جانبه ندارد.

لیتوک گفت: ایرانی ها هرگز استراتژی و سیاست های خود را تابع نیازهای نیابتی یا تحت حمایت خود قرار نداده اند. یک حمله محتمل و تقریباً اجتناب ناپذیر است، اما نمی دانم بزرگی یا زمان آن چقدر خواهد بود.

سعید لیلاز، تحلیلگر مقیم ایران، گفت که رهبران جمهوری اسلامی اکنون علاقه مند به دستیابی به آتش بس در غزه برای دادن امتیاز، اجتناب از جنگ همه جانبه و تقویت موقعیت خود در منطقه هستند.

سعید لیلاز گفت که ایران قبلاً در روند صلح غزه شرکت نکرده بود اما اکنون آماده ایفای “نقش کلیدی” است.

دو منبع گفتند که ایران در حال بررسی اعزام نماینده ای به مذاکرات آتش بس است. با این حال، آنها گفتند که این نماینده مستقیماً در جلسات شرکت نخواهد کرد اما در مذاکرات پشت پرده “برای حفظ خط ارتباط دیپلماتیک با ایالات متحده” شرکت خواهد کرد.

هیئت ایرانی در سازمان ملل در نیویورک به رویترز گفته است که تهران نماینده ای در حاشیه مذاکرات آتش بس نخواهد داشت. مقامات واشنگتن، قطر و مصر به سوالاتی درباره اینکه آیا ایران نقش غیرمستقیم در مذاکرات ایفا خواهد کرد یا خیر پاسخ ندادند.

دو منبع ارشد نزدیک به حزب‌الله لبنان گفتند که تهران به مذاکرات فرصت می‌دهد، اما از قصد خود برای انتقام دست نمی‌کشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا