ترندهای روز

تنها کشور بعد از واتیکان که طلاق در آن همچنان ممنوع است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اگر زن و شوهری در این کشور از یکدیگر ناامید شوند یا حتی خیانت کنند، قانوناً ملزم به ادامه ازدواج هستند.

طبق قوانین فیلیپین، حتی زنانی که توسط شوهرانشان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، راه نجاتی ندارند.

اما چرا طلاق همچنان در فیلیپین ممنوع است؟

پاسخ را می توان در یک کلمه خلاصه کرد: کاتولیک. دینی که در قرن شانزدهم با اسپانیایی هایی که برای استعمار مجمع الجزایر فیلیپین آمده بودند وارد این کشور شد.

سیسیلیا فرانسیسکو تن، استاد الهیات در ملبورن، به ABC News گفت: «کلیسای کاتولیک به غیرقابل انحلال ازدواج اعتقاد دارد. ازدواج یک تعهد مادام العمر است که هیچ نیروی انسانی نمی تواند آن را بشکند. “ازدواج بین افراد تعمید یافته تنها با مرگ پایان می یابد.”

طلاق در کلیسای کاتولیک به رسمیت شناخته نمی شود. راه حل کلیسا برای ازدواج های باطل، فسخ نکاح است، یعنی شرایط لازم در زمان عقد برقرار نبوده است.

در حالی که اسپانیا طلاق را در سال ۱۹۸۱ قانونی کرد، میراث آن در فیلیپین باقی مانده است، و این تنها کشور خارج از واتیکان است که در آن طلاق هنوز ممنوع است.

امروزه فیلیپین پس از برزیل و مکزیک سومین کشور کاتولیک جهان است. در سال ۲۰۲۰، حدود ۸۰ درصد از جمعیت ۱۰۹ میلیونی این کشور کاتولیک رومی بودند.

اگرچه واتیکان مخالف طلاق است، پاپ فرانسیس تاکید کرده است که حتی کسانی که طلاق گرفته اند و دوباره ازدواج کرده اند باید در کلیسا پذیرفته شوند.

مسلمانان تنها جمعیتی هستند که از این قانون مستثنی هستند

مسلمانان فیلیپین که حدود ۶.۴ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، از این ممنوعیت طلاق مستثنی هستند.

در سال ۱۹۷۷، رئیس جمهور وقت، فردیناند مارکوس، منشور حقوق شخصی مسلمانان مبتنی بر شریعت را تصویب کرد که طلاق را برای مسلمانان به رسمیت می شناخت.

اما برای اکثریت فیلیپینی ها، از جمله کاتولیک ها و اقلیت های مذهبی مانند پروتستان ها و بودایی ها، امکان پایان قانونی ازدواج وجود ندارد.

شرایط فسخ نکاح

طبق آموزه های کاتولیک، افراد می توانند در شرایط خاصی ازدواج خود را فسخ کنند. این شرایط در موارد ناتوانی ذهنی، همجنسگرایی یکی از طرفین و یا یکی از همسران مبتلا به بیماری های غیرقابل درمان مقاربتی امکان پذیر است.

با این حال، روند قانونی فسخ ازدواج در فیلیپین به قدری کند و گران است که بسیاری از مردم این کشور نمی توانند از آن استفاده کنند.

هزینه طلاق معمولاً بیش از ۱۵۰۰۰۰ پزو فیلیپین معادل ۴۰۰۰ دلار است که بیشتر از میانگین حقوق سالانه است.

عواقب ممنوعیت طلاق

ممنوعیت طلاق به این معنی است که بسیاری از افراد در ازدواج های ناموفق گیر کرده اند. بر اساس نظرسنجی ملی جمعیت و سلامت ۲۰۲۲، حدود ۱۷.۵ درصد از زنان فیلیپینی ۱۵ تا ۴۹ ساله خشونت جسمی، جنسی یا عاطفی از سوی همسران خود را تجربه کرده اند.

نظر فیلیپینی ها در مورد طلاق

بسیاری از فیلیپینی ها هنوز دیدگاه های محافظه کارانه ای دارند، به ویژه در مورد طلاق.

با این حال، طبق یک نظرسنجی ملی که در ژوئن ۲۰۲۴ توسط موسسه نظرسنجی “ایستگاه هواشناسی اجتماعی” با ۱۵۰۰ شرکت کننده انجام شد، تنها ۳۱ درصد از مردم با قانونی شدن طلاق برای زوجین در شرایط غیرقابل جبران مخالف بودند و نیمی از شرکت کنندگان از قانونی شدن طلاق حمایت کردند. .

در سال ۲۰۱۸، لایحه قانونی طلاق در مجلس نمایندگان تصویب شد، اما این لایحه توسط سنا رد شد.

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فعلی نیز از قانونی شدن طلاق حمایت کرد، اما تاکید کرد که این روند نباید آسان باشد. او در مصاحبه ای پیش از افق میهنات ۲۰۲۲ خود گفت: “ما باید به زوج ها اجازه دهیم تا روی ازدواج خود کار کنند.” ما نباید یک گزینه آسان به آنها بدهیم.”

در صورت تغییر قانون، شرایط جدید طلاق چیست؟

مجلس نمایندگان فیلیپین در ماه مه ۲۰۲۴ لایحه‌ای را با عنوان «طلاق مطلق» تصویب کرد که طلاق را دوباره به رسمیت می‌شناسد. بر اساس این لایحه، فرد متاهل باید دادخواست و شکایت خود را برای رسیدگی به دادگاه تقدیم کند.

دلایل طلاق در این لایحه شامل خشونت یا آزار جسمی، اعتیاد به مواد مخدر، الکل یا قمار و خیانت زناشویی است. سایر دلایل ذکر شده برای طلاق که در حال حاضر بر اساس قانون خانواده فیلیپین معتبر هستند عبارتند از “عدم رضایت والدین”، “جنون” و “ناتوانی جنسی”.

آرلین بروساس، نماینده مجلس نمایندگان و نماینده حزب زنان، این لایحه را دفاع از حقوق قانونی زنان خواند که «هیچ ربطی به کلیسا، مذهب یا هر چیز دیگری ندارد».

ادسل لاگمن، نماینده پارلمان و وکیل حقوق بشر و یکی از نویسندگان این لایحه، گفت که تصویب آن در پارلمان “منعکس کننده تغییر نگرش در فیلیپین” است.

با این حال، این لایحه برای تصویب نهایی به سنا منتقل شده است و نیروهای محافظه کار در حال آماده شدن برای مبارزه با این تغییر هستند.

واکنش منفی کلیسا به قانونی شدن طلاق

کنفرانس اسقف کاتولیک فیلیپین مخالفت خود را با قانونی شدن طلاق تکرار کرد. این نهاد ضمن تایید جدایی کلیسا از دولت، در ماه جولای به سیاستمداران فیلیپینی هشدار داد که از “موج طلاق” سوء استفاده نکنند.

رهبران کاتولیک نیز با تجمعات مذهبی و امضای طومار مخالفت با اصلاحات را سازماندهی کرده اند. برخی از مقامات کلیسا معتقدند که غیرقانونی نگه داشتن طلاق می تواند فیلیپین را به “آخرین سنگر امید” تبدیل کند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا