اخبار بورس

تنوع درآمدی؛ یکی از سیاست‌های اصلی “تماوند”/ ۷۴ همت اوراق در سال جاری منتشر شد/ ۶ صندوق در سال جاری پذیره نویسی شد

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلمیشم فدایی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت اظهار داشت: تلاش شرکت تامین سرمایه دماوند بر این است که معیارها و شاخص های عملکرد شرکت در بهترین شرایط ممکن برای سهامداران قرار گیرد.

وی افزود: تامین سرمایه دماوند با ROA 33 درصد، رشد سود خالص ۸۳ درصد و رشد قیمت سهام ۳۴ درصد به بهترین وجه به شاخص های کلیدی عملکرد شرکت های تامین سرمایه رسید. سود عملیاتی شرکت در سال گذشته ۵۴۳ میلیارد تومان بود و در سال جاری به ۱۱۱۶ میلیارد تومان رسید که نشان دهنده رشد ۱۰۵ درصدی است. سود خالص شرکت پس از کسر مالیات در سال گذشته ۳۲۸ میلیارد تومان بود و در سال جاری به ۶۰۳ میلیارد تومان افزایش یافت که نشان دهنده رشد ۸۳ درصدی است. علاوه بر ترازنامه مثبت، از طریق عملکرد توانستیم ۲۰۰ میلیارد تومان وجه نقد جمع آوری کنیم.

مدیرعامل تامین سرمایه دماوند خاطرنشان کرد: مجموع دارایی های این شرکت به ۲۱۶۰ میلیارد تومان رسیده است که البته افزایش سرمایه این شرکت هنوز ثبت نشده است. تمام تلاش ما بر این است که با توجه به مشارکت بیش از ۹۸ درصدی در مرحله اول افزایش سرمایه، تا نیمه آذرماه بتوانیم این افزایش سرمایه را به ثبت برسانیم و سهام خود را در سبد سهامداران داشته باشیم.

وی در خصوص بازده سرمایه گفت: سال گذشته بازده سرمایه ۲۱ درصد بود، امسال توانستیم این نرخ را به ۳۳ درصد برسانیم. بازده حقوق صاحبان سهام از ۳۳% به ۴۷% افزایش یافت، ROA شرکت ۵۳% افزایش یافت و ROE شرکت ۴۸% افزایش یافت. سود هر سهم در سال گذشته ۴۷۰ ریال بود که امسال به ۸۶۲ ریال رسید و رشد ۸۳ درصدی را به ثبت رساند.

فدایی تصریح کرد: همانطور که می دانید سال گذشته به دلیل سیاست های انقباضی که بانک مرکزی برای کنترل تورم در نظر گرفت و نرخ سود شبکه بانکی و بین بانکی را افزایش داد، این مشکل باعث شد که صنعت تامین سرمایه به همان میزان منابع را جذب کند. افزایش خواهد یافت و حجم تقاضای تامین مالی کاهش نسبی خواهد داشت.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید شرکت های سرمایه ای برای رسیدن به بلوغ عملیاتی حداقل به چهار سال فعالیت نیاز دارند. این در حالی است که تنها دو سال از استقرار سرمایه دماوند می گذرد و در این مدت به همت هیئت مدیره به کارنامه بسیار خوبی در حوزه های مختلف دست یافته ایم.

مدیرعامل شرکت تماوند تصریح کرد: یکی از سیاست‌های اصلی شرکت تامین سرمایه دماوند، تامین تنوع درآمد و عدم اتکا به یک ردیف درآمدی است.

همواره در هنگام تامین سرمایه دماوند با راهنمایی هیئت مدیره سعی بر هموارسازی حق اشتراک و مدیریت بازار داریم تا شرکت تحت هیچ شرایطی در معرض نوسانات زیاد درآمد قرار نگیرد. نکته اینجاست که پیشنهاد سرمایه دماوند نه عرضه سرمایه تازه تاسیس است و نه عرضه سرمایه سررسید. در مقایسه با بسیاری از گزینه های تامین مالی بلندمدت، نرخ بهره بهتری داریم. علاوه بر این، از آنجایی که سرمایه ما نسبت به سایر منابع سرمایه کمتر است و بخشی از این سرمایه صرف ساختمان تملک شده این شرکت شده است، شرکت منبع سرمایه دماوند برای ایجاد سود و درآمد مجبور به تکیه بر درآمد عملیاتی شرکت بوده است.

فدایی تصریح کرد: سهام سرمایه دماوند در سال جاری ۳۴ درصد رشد داشته که شاخص کل صنعت نیز ۵ درصد رشد داشته است. در حالی که برخی صندوق ها رشد منفی داشته اند، سهام شرکت تامین سرمایه دماوند بیشترین بازدهی را دارد.

سود سرمایه گذاری کمتر از ۲۸ درصد است. یعنی بیشتر درآمد و سود شرکت از انتشار اوراق است که در سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است و به تدریج با خطوط جذب منابعی که می خواهیم ایجاد کنیم، جذب منابع نیز رشد خوبی خواهد داشت.

مدیرعامل تامین سرمایه دماوند گفت: تامین سرمایه دماوند در شاخص ROE رتبه اول و در شاخص ROA رتبه دوم را دارد. تلاش می کنیم با فعالیت های خود در سال آینده به رتبه اول در هر دو شاخص دست پیدا کنیم. ما بسیار مفتخریم که سرمایه ای را در اختیار دماوند قرار می دهیم زیرا سهامداران ما بسیار وفادار هستند. بسیاری از آنها از روز اول با ما بوده اند.

فدایی درباره تغییرات سرمایه شرکت گفت: سرمایه اولیه شرکت ۲۰۰ میلیارد تومان بود که با افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی به ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین افزایش سرمایه از ۷۰۰ میلیارد تومان به ۱۴۰۰ میلیارد تومان در دست اقدام است.

وی در خصوص عمده فعالیت های این شرکت گفت: عمده فعالیت ها در حوزه تامین مالی و درآمد عملیاتی است. از ابتدای سال مالی تاکنون در بین شرکت های تامین سرمایه در جایگاه دوم قرار گرفته ایم. ما در بین اوراق قرضه تحت مدیریت بازار رتبه چهارم و در رشد درآمد عملیاتی در بین شرکت های صنعتی رتبه پنجم را داریم. امروز دومین اوراق بورسی را داریم و امیدوارم بتوانیم تا پایان سال تعداد قابل توجهی اوراق جدید منتشر کنیم که بانی آن دماوند بوده است.

وی افزود: امسال ۷۴ فقره اوراق منتشر شد که بیشتر آن اوراق اجاره و مرابحه بود. در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر شد و ۱۰ درصد سهم را در حوزه تامین مالی اختصاص دادیم. در حوزه تامین مالی شرکت ها نیز ۵۸۵۰ میلیارد تومان در طول سال آزاد شد و تامین مالی سرمایه دماوند در رتبه ششم قرار گرفت. در سال ۱۴۰۲ ما به رتبه اول در تامین مالی شرکت ها رسیدیم. در حوزه تامین مالی صنعت نیز پنج قرارداد برای شرکت های صغدیر، پتروشیمی شیراز، موتوژن و … منعقد شد.

فدایی تاکید کرد: در حوزه خدمات مالی رویکرد و راهبرد اصلی ما ارائه خدمات مالی به عنوان یک فعالیت مکمل و به عنوان راه ورود مشتریان برای تامین مالی دماوند است.در تعداد پروژه های ارزیابی رتبه اول را کسب کردیم. در ارزیابی از نظر تعداد عرضه‌های اولیه در بورس و فرابورس، ارزیابی تعهد و مدیریت بازار دومین عرضه بزرگ بازار سرمایه «وقدیر». دومین عرضه اولیه بازار سرمایه پس از شستا را در پایتخت دماوند انجام دادیم.

وی گفت: ۱۰ شرکت را با هدف ورود به بورس ارزیابی کردیم و از نظر درآمد خدمات مالی رتبه پنجم را به خود اختصاص دادیم. ۶۷ درصد از عرضه اولیه در بورس تهران و ۲۰ درصد در فرابورس را به خود اختصاص دادیم.

توانستیم تعداد صندوق ها را افزایش دهیم. این مشکل کاملا هدفمند است. سعی کردیم سبد متنوعی از همه صندوق ها داشته باشیم. امسال ۶ صندوق اشتراک کرده ایم. ما خود را به تعداد محدود نکردیم و سعی کردیم تنوع مناسبی از صندوق ها را ارائه دهیم. ما در هر سه حوزه ابزارهای با درآمد ثابت، ابزارهای سهام و ابزارهای مشتقه فعالیت می کنیم.

مدیرعامل تماوند در پایان گفت: سود سهامداران خرد تا یکی دو هفته آینده به حساب سهامداران واریز می شود. سود سهامداران عمده حداکثر تا دو ماه و نیم آینده قابل پرداخت است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا